CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Besök på Arena badet i Oskarshamn  (läst 20865 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad deppa

Besök på Arena badet i Oskarshamn
« skrivet: juli 30, 2012, 08:21:02:02 »
På semestern besökte familjen Arenabadet i Oskarshamn. Vi är 2 vuxna och 4 barn. Min fru skulle inte bada men väl följa med in. Väl inne i omklädningsrummet visade sig att sonen på 4,5 år inte alls ville byta om och bada. Efter en stunds badande kom en dam ur personalen fram och sa att man som medföljande icke badande inte får ha byxor på sig. På frågan varför svarade hon att det var badets policy för att inte jordpartiklar skulle komma ner i vattnet. Notera att fruns jeans var nya och användes för första gången. Frun blev erbjuden att låna shorts som vem som helst kan ha lånat innan men hon ville inte det så fru och son fick lämna badet. Det fanns inga skyltar om detta någonstans men badvakten sa att det minsann står på deras hemsida. Vi har varit på många bad i Sverige men aldrig stött på denna policy förut. Vad säger Ni? Någon som jobbat på offentligt bad? Hur stor fara för vattenkvalitén är att någon går bredvid en pool med jeans som aldrig kommer i kontakt med vattnet eller någon som badar? Ska man följa deras policy är det nog bara att stänga sin egen pool ;D 

Akta er för jordpartikel monstret >:D
-------------------------------------
Viking pool från A-pool 8*4 m
Poolvärmepump Gullberg & Jansson
Saltklorinator Astral Sel Basic
Pooltak Idealcover Dallas B

Poolgiganten

Utloggad Steffe

SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #1 skrivet: juli 30, 2012, 08:59:23:23 »
Heterotrofa bakterier som finns i jord som t ex pseudomonas aeruginosa är sånt man vill undvika i badvatten. Dessa kan ge upphov till utslag på kroppen, öroninfektion och lite annat smått och gott.

Utloggad deppa

SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #2 skrivet: juli 30, 2012, 09:37:59:59 »
Konstigt att det bara är ett problem på ett av alla de badhus vi besökt. Dessa bakterier borde ju även finnas på tröjor mm som är tillåtna i poolrummet.
« Senast ändrad: juli 30, 2012, 09:43:32:32 av deppa »
-------------------------------------
Viking pool från A-pool 8*4 m
Poolvärmepump Gullberg & Jansson
Saltklorinator Astral Sel Basic
Pooltak Idealcover Dallas B

Utloggad Steffe

SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #3 skrivet: juli 30, 2012, 09:52:53:53 »
Det skiljer ganska mycket mellan rutinerna hos olika badhus när det gäller olika sätt att minska belastningen på vattenkvaliteten (i form av yttre påverkan). Att Oskarshamns nu har denna rutin handlar alltså inte om att de eventuellt skulle ha något problem (finns gränsvärden för P.A) utan att de helt enkelt vill undvika att få detta problem som kan förekomma i badbassänger. Det handlar alltså om förebyggande åtgärder.

Utloggad deppa

SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #4 skrivet: juli 30, 2012, 10:14:44:44 »
Förstår det. Tror dock risken är obefintlig och att gäster ska kunna gå med byxor på. Sen tycker jag att de borde informera gästerna om vad som gäller innan man betalar. Det stod att icke badande gäster betalar fullt pris men inget om klädseln. Vidare stod inget om att bada med kalsonger (Sydpoolen i Södertälje har gjort det väldigt tydligt att det är förbjudet) vilket är ett betydligt större problem.
-------------------------------------
Viking pool från A-pool 8*4 m
Poolvärmepump Gullberg & Jansson
Saltklorinator Astral Sel Basic
Pooltak Idealcover Dallas B

Utloggad Erica

SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #5 skrivet: juli 30, 2012, 11:06:17:17 »
Det låter väldigt märkligt. Sannolikheten att få skräp i vattnet låter som en klen ursäkt för något annat. Att man inte vill att folk badar med trosor/kalsonger på är något helt annat - de kan lätt vara lite förorenade,inte minst med tanke på att det inte är alla människor som ser till att byta varje dag. Men byxor på folk som inte ens badar ?  <hmm>

Många kommunala bad har ju annars fått gå mot en mindre strikt policy vad det gäller klädsel vid bad för att möjliggöra för vissa invandrargrupper att bada.  Så länge vad de nu badar i är helt rent så är det ingen fara. Bomullskläder avger visserligen lite fibrer om de är nya, men inte så att det gör något annat än att man för backspola lite tätare. Påverkan blir nog väldigt liten med tanke på att de här grupperna är en liten andel av det totala antalet badande och det handlar om stora pooler med stora vattenvolymer. 

Utloggad Steffe

SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #6 skrivet: juli 30, 2012, 12:02:28:28 »
Jag har för mig att jag läst någonstans att Oskarshamns badhus har en massa membranfilter (patronfilter) istället för sandfilter som huvudfiltration. Detta för att inte slösa på vatten ur ett miljömedvetet perspektiv. Det går åt en hel del vatten vid backspolning av stora sandfilter (säkert upp till 20 kbm för ett Ø2000 sandfilter och har man ett stort antal filter så blir det mycket H2O). Eventuellt är det så att man att man även har denna miljömässiga inställning när det gäller spädvattnet, dvs. att man även minskat på avblödning/påfyllning för att spara vatten. Pseudomas är en ganska restistent bakterie vilket leder till att den kan anrikas i badvattnet. Detta i kombination med en lägre spädning kan innebära problem. Alltså vill man undvika alla möjligheter för bakterien att komma in i systemet. Detta är dock endast en teori från min sida, men en fullt möjlig sådan.

Utloggad Erica

SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #7 skrivet: juli 30, 2012, 14:13:54:54 »
Jag har för mig att jag läst någonstans att Oskarshamns badhus har en massa membranfilter (patronfilter) istället för sandfilter som huvudfiltration. Detta för att inte slösa på vatten ur ett miljömedvetet perspektiv. Det går åt en hel del vatten vid backspolning av stora sandfilter (säkert upp till 20 kbm för ett Ø2000 sandfilter och har man ett stort antal filter så blir det mycket H2O). Eventuellt är det så att man att man även har denna miljömässiga inställning när det gäller spädvattnet, dvs. att man även minskat på avblödning/påfyllning för att spara vatten. Pseudomas är en ganska restistent bakterie vilket leder till att den kan anrikas i badvattnet. Detta i kombination med en lägre spädning kan innebära problem. Alltså vill man undvika alla möjligheter för bakterien att komma in i systemet. Detta är dock endast en teori från min sida, men en fullt möjlig sådan.

Jo men skulle man kunna driva ett kommunalt bad med en sådan extrem känslighet att det skulle reagera på vad icke-badande har för klädsel ? Då skulle man ju behöva ha folk som står och kontrollerar i omklädningsrummen att alla duschar noggrannt, kontrollerar att alla badkläder är superrena o.s.v. Det räcker ju med att man solar på gräsmattan för att baddräkten skall kunna ta upp något gram med jord eller att den kanske efter tvätt ramlat ned från ett klädstreck.

Utloggad Steffe

SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #8 skrivet: juli 30, 2012, 14:25:11:11 »
Jag ser inget konstigt med att dem har rutiner för att minska belastningen även fast det i detta fallet var väldigt extremt. Bättre att ha rutiner än inga alls. Systemet i sig är nog inte känsligt för eventuella överslag utan det handlar bara om förebyggande åtgärder. Det finns offentliga bad som inte har rutiner med att badande skall duscha före bad, men de får ju uppenbarligen skylla sig själva om de har problem med för höga värden på bundet klor i sådana fall.

Utloggad Erica

SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #9 skrivet: juli 30, 2012, 14:39:03:03 »
Jag ser inget konstigt med att dem har rutiner för att minska belastningen även fast det i detta fallet var väldigt extremt. Bättre att ha rutiner än inga alls. Systemet i sig är nog inte känsligt för eventuella överslag utan det handlar bara om förebyggande åtgärder. Det finns offentliga bad som inte har rutiner med att badande skall duscha före bad, men de får ju uppenbarligen skylla sig själva om de har problem med för höga värden på bundet klor i sådana fall.

Alla offentliga bad jag varit på har ju haft regler om att man skall duscha, men jag kan inte minnas ett enda där man verkligen fysiskt står och kontrollerar detta. Det skulle nog räknas som alltför integritetskränkande i så fall. Kameraövervakning i duscharna skulle säkert inte tillåtas. Skyddsrutiner är väl bra, men gör man det talibanaktigt så fungerar det ju inte heller.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag