Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur får man bort den fina, tunna gröna hinna som lagt sig på botten?  (läst 10505 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jenny.s

Hej
Vi har dammsugat vår pool ett otaliga gånger nu. Det ligger nämligen en tunn grön "hinna" på botten. (Ph och klor är ok). Vattnet är klart men efter ett tags dammsugning så har vattnet antagit en grön ton som gör att man inte ser botten. Vår (okvalificerade teori) är att det är så fina partiklar att de går rakt igenom filtret och ut i poolen igen. Kan det stämma? Och vad gör vi då för att få bort det gröna som ju inte ser så trevligt ut. Är det nu man ska använda flockningsmedel? Hur gör man då, iså fall?
Väääldigt tacksam för alla svar som kan hjälpa oss i vårt dilemma.
Jenny med badsugen familj!
« Senast ändrad: juni 09, 2012, 19:02:46:46 av jenny.s »

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Hur får man bort den fina, tunna gröna hinna som lagt sig på botten?
« Svar #1 skrivet: juni 09, 2012, 09:34:02:02 »
Hej o välkommen.  :)

Det låter som du fått alger så gör en ordentlig chockklorering, rör om med en borste så att det som ligger på botten virvlar upp o låt sen filtret göra sitt. Det kan ta ett antal dagar innan det försvinner så ha tålamod.
Se till att du har hög klorhalt hela tiden. Kloret är det som tar död på algerna.
Viken typ av pool o filter har ni?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad vionne

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholms skärgård
  • Antal inlägg: 87
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
Hej!
Här är en sida som det ofta länkas till och som har hjälpt mig att förstå en del om vattenkemi. Lycka till med din pool.

http://www.cinasmaleri.se/pooltips.html
Så byggde vi vår runda 4m/1,5m pool:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=6073.0

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur får man bort den fina, tunna gröna hinna som lagt sig på botten?
« Svar #3 skrivet: juni 09, 2012, 11:02:17:17 »
Vad är det för pool du har? Vad för sorts filter har du? Lättare om man skall ge råd hur göra.
Om du har sandfilter o kan köra ut direkt i avloppet så är det bättre använda den metoden.
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad aromata

Jag hade nog också kört långsamt och försiktigt med dammsugaren för att inte röra upp och sen köra direkt till avloppet. Vissa partiklar kan vara så små att de inte fastnar i filtret, det är min erfarenhet.

Utloggad jenny.s

Vi har en lecapool med sandfilter. Poolen är 4,5x9m så det tar ett tag att dammsuga och köra med waste borde ju göra så att väldigt mycket vatten försvinner? Finns det något annat sätt? Är jag fel ute om jag tänker på att använda flockning?
I alla fall har vi nu chockklorerat och hoppas att det hjälper.
Tack för svar!

Utloggad Fia

SV: Hur får man bort den fina, tunna gröna hinna som lagt sig på botten?
« Svar #6 skrivet: juni 09, 2012, 16:55:56:56 »
Vänta med flockningen till du fått bukt med algerna, ta en sak i taget.
Flockningen är till för metallutfällningar i vattnet, det är kloret som tar död på algerna.
Om du kollar på länken Vionne tipsade om så ser du vad flocken är bra till.
« Senast ändrad: juni 09, 2012, 16:59:47:47 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad aromata

Vi har en lecapool med sandfilter. Poolen är 4,5x9m så det tar ett tag att dammsuga och köra med waste borde ju göra så att väldigt mycket vatten försvinner? Finns det något annat sätt? Är jag fel ute om jag tänker på att använda flockning?
I alla fall har vi nu chockklorerat och hoppas att det hjälper.
Tack för svar!

Vår pool är 4x8 m. Dammsugning efter vintern kör jag mot avloppet. Det är årets "tyngsta" rengöring. Vattnet sjunker 5-6 cm. Inte mycket om du frågar mig.

Utloggad jenny.s

Aromata, det var ju inte så farligt alls. Vi hade trott betydligt mycket mer. När man tänker efter är det ju självklart så mycket bättre att få ut allt på en gång istället för att dammsuga om och om igen...
Nu hoppas vi på att chockkloret tar hand det gröna på botten :-\

Utloggad hertigen17

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 108
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Skit händer när du spelar i den djupa delen avpool
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4532.0
Jag hade halt och grönt på botten i poolen men jag ökade bara kloret lite och problemet försvann.
Lecapool 4*8, djup 1,55 cm, med en trapp och stege.
Och en klorinator. Värmepump SHOTT 100H 10,5 KW.
Pooldammsugare Nitro 71.
############################################################################################################### 1964 - 1966 - 1967 - 1968 - 1970 - 1971 - 1972 - 1976 - 1977 - 1980 - 1993 - 1999 - 2012
Copyright på alla mina bilder.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag