VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Få vattnet klart  (läst 33203 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bump86

Få vattnet klart
« skrivet: maj 11, 2012, 13:45:50:50 »
Hej.

Jag är ny här på detta forum och jag och min sambo har blivit ägare till en utomhuspool.   :)

Jag är lite osäker på hur man ska gå till väga för att starta upp denna, med kloor och liknande.

Förra helgen så chockkloorerade jag, köpt på Biltema i ett startpaket för pool, och då gick vattnet från grön ton till turkos ton, men sedan kommer jag inte vidare. Jag har försökt att läsa av med hjälp av teststickor, men svårt att läsa av dem.
Vi har ingen värme igång, vet inte om detta spelar någon roll.

Hoppas på att ni har lite tips och råd hur jag kan gå vidare.

Mvh/Linda

Poolgiganten

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Få vattnet klart
« Svar #1 skrivet: maj 11, 2012, 18:14:33:33 »
Prova med flockningsmedel.

Utloggad Fia

SV: Få vattnet klart
« Svar #2 skrivet: maj 11, 2012, 21:10:43:43 »
Hej o välkommen!

Jag skulle chocka den igen o sen låta filtret göra sitt jobb, rena vattnet. Håll hög klorhalt o backspola med jämna mellanrum.
Det kan ta sin tid att få bort alger så ha tålamod!
Flockningen skulle jag vänta med tills algerna är borta.

Vilka värden har du, enligt stickorna?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Erica

SV: Få vattnet klart
« Svar #3 skrivet: maj 13, 2012, 17:59:05:05 »
Mycket beror på vad för vatten ni har. Har ni t.ex. som vi brunnsvatten med mycket järn i så får ni vid klortillsats en kraftig utfällning av järn, vattnet blir brungrönt. Detta försvinner efter några dagar med cirkulation / filtrering i drift. Färgförändringen som du fick vid kloreringen låter som en sådan inledande förändring som man får ta vid uppstart. Det kommer i så fall inte att komma igen förrän om ni någon gång byter vatten i poolen.

Du sa turkos färg - det finns en sak som ger en blå-grön-aktig färg och det är kopparutfällning. Förhoppningsvis har ni inte kopparrör eller koppar / mässingsdelar i poolsystemet ? Om man har det så kan man, framför allt vid svängningar i pH, få kopparsaltsutfällning. Vi har råkat ut för detta en gång, det kom koppar från ventiler m.m. i mässing när vi råkade göra galet med pH. Vattnet blev snabbt blågrönt, men det försvann efter en tid.

Utloggad bump86

SV: Få vattnet klart
« Svar #4 skrivet: maj 13, 2012, 20:07:08:08 »
Hej.

Tack för era svar.

Nu vattnet tagit sin gröna färg igen, efter att jag dammsög den ytterligare en gång. Så jag antar att jag inte fick med allt första gången.
Jag gjorde en mätning av vattnet direkt efter, men det gav nästan inga värden. Så jag antar att jag borde börja om från början. Eller vad tror ni? Jag ska låta det gå någon dag som det är nu för att se om det klarar sig.

Vi behöver inte backspola då vi inte har sandfilter.

Vad tror ni? Hur ska jag fortsätta från nu?

//Linda

Utloggad Fia

SV: Få vattnet klart
« Svar #5 skrivet: maj 13, 2012, 21:13:06:06 »
Får du inga värden på Ph´t heller? Ta en halv liter poolvatten o en halv liter kranvatten o blanda o mät sen klorhalten.
Det kan vara så att du har för mycket klor, i o m chockkloret, så det går utanför skalan, annars så chocka den igen.
Vilken typ av pool har du o är det polyesterfilter du har?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.


Utloggad psau

SV: Få vattnet klart
« Svar #7 skrivet: maj 14, 2012, 11:04:41:41 »
Lyssna på Fia,

Ta upp en litan mängd vatten, jag brukar köra en halvspann och labba med PH+ ser det ut som och ev klor och se vad som händer, men få PH på en bra nivå FÖRST innan du har i kloret!

Funkar det skala upp mängderna till den stora poolen.

Ett alternativ är att ta med sig ett vattenprov till en snäll poolaffär om du har någon i närheten så brukar de hjälpa dig på traven...

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad Fia

SV: Få vattnet klart
« Svar #8 skrivet: maj 14, 2012, 19:28:29:29 »
Som psau säger, höj Ph värdet till ca: 7,2 sen i med en ordenlig klorchock.
Fattade det som att du hade prövat att blanda vattnet o har fortfarande inget värde på kloret så då har du förmodligen för lite klor i, därför ger det inget utslag.
När du höjer Ph´t så ta det lite i taget för ett tu tre, så sticker det iväg o du får sänka istället. Ta halva mängden först o kolla sen.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad bump86

SV: Få vattnet klart
« Svar #9 skrivet: maj 15, 2012, 17:31:11:11 »
Jag tackar för era råd.  :)
Ska dammsuga någon vända till, och sen försöka igen.

Utloggad chent

SV: Få vattnet klart
« Svar #10 skrivet: maj 18, 2012, 11:13:54:54 »
Jag har samma problem med turkos vatten nu efter jag städat och kört igång poolen, det var grönt från början men efter jag monterat min kombinerade krystel clear saltvatten enhet så gick snart vattnet över till turkos och där är jag nu. Någon som har erfarenhet från pool med krystel clear saltvatten system?
Pool: 26m3 rund 5,5m ovanmarks pool
Rening: Krystal Clear sandfilter och saltvattensystem
Värmare: i valet å kvalet......

Utloggad POOLRIKET

  • Tekniker
  • I Branschen
  • Kunnig
  • *****
  • Stad/land: Skurup
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Tekniker
    • Visa profil
    • POOLRIKET
SV: Få vattnet klart
« Svar #11 skrivet: maj 18, 2012, 11:22:28:28 »
Vad har du för värden nu? pH, klor fritt?

Det låter onekligen som kopparutfällning från någon prk-koppling eller liknande.

Efter att du har chockklorerat bör du vänta 4 timmar sedan mäta igen. Om ditt värde då ligger under 1 så ska du chockklorera igen. Detta betyder att du har ett pågående bakterieangrepp som den mängde klor du slagit i inte räcker till för och behöver hälla i mer.

mvh Henry

Utloggad bump86

SV: Få vattnet klart
« Svar #12 skrivet: maj 18, 2012, 11:23:29:29 »
Jag har nu snart haft i 0.5 kr ph+, men känner att det inte händer något. Cirkulationen är igång och jag har hjälpt till att röra om i vattnet samtidigt som jag håvar upp skräp som ligger och flyter.

Vi har ännu inte kört igång värmen. Spelar detta någon roll?
Skadar det att chockklorera igen? Eller kan jag lägga i en klorpuck?

Utloggad POOLRIKET

  • Tekniker
  • I Branschen
  • Kunnig
  • *****
  • Stad/land: Skurup
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Tekniker
    • Visa profil
    • POOLRIKET
SV: Få vattnet klart
« Svar #13 skrivet: maj 18, 2012, 11:34:25:25 »
klorpuckar är till för att bibehålla klorvärdet inte för att förändra det.
Vilken klornivå ligger du på nu?

Henry

Utloggad bump86

SV: Få vattnet klart
« Svar #14 skrivet: maj 18, 2012, 19:18:16:16 »
Jag tror att klorvärdet är för lågt, för det utslag på mätningarna jag gör. Så jag antar att jag måste få upp det också.

Men ska jag få upp ph innan jag försöker mig på klor?

Utloggad POOLRIKET

  • Tekniker
  • I Branschen
  • Kunnig
  • *****
  • Stad/land: Skurup
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Tekniker
    • Visa profil
    • POOLRIKET
SV: Få vattnet klart
« Svar #15 skrivet: maj 18, 2012, 20:12:17:17 »
Vad har du för pH värde? pH värdet höjs när du häller i klor..

Henry

Utloggad bump86

SV: Få vattnet klart
« Svar #16 skrivet: maj 18, 2012, 20:14:51:51 »
Än så länge har jag inte kunnat utläsa ph heller, snart hällt i 0.5 kg ph+. Ska göra en ny mätning när jag kommer hem för att se om det ändrat sig något under dagen.

Utloggad POOLRIKET

  • Tekniker
  • I Branschen
  • Kunnig
  • *****
  • Stad/land: Skurup
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Tekniker
    • Visa profil
    • POOLRIKET
SV: Få vattnet klart
« Svar #17 skrivet: maj 19, 2012, 08:39:45:45 »
Det är inte så vanligt att man höjer pH värdet så jag skulle rekommendera dig att kasta dina mätstickor och köra och handla tabletter så du kan få ett mer exakt mätresultat.
Vad står det på dina mätstickor oftersom att du häller i pHplus?

Henry

Utloggad Erica

SV: Få vattnet klart
« Svar #18 skrivet: maj 19, 2012, 12:19:33:33 »
Vad är det för vatten från början ? Surt vatten som behöver en massa pH-höjning är ovanligt och har man sådant vatten brukar man nog veta om det för man får då alla möjliga problem med sitt vattensystem i huset. Ett sådant vatten är starkt aggresivt och det blir korrosion, kopparutfällningar, gröna ringar i tvättställ och en massa annat trassel.

Kommunalt vatten har aldrig lågt pH.  Om kommunens råvatten är surt så höjer man pH innan man skickar ut det till konsumenterna.

Regnvatten kan ha lågt pH om du bor i något ställe där det är riktigt ordentligt förorenat med svavel i luften, men i Sverige har man väl fått bort det värsta av det sura regnet.

Utloggad bump86

SV: Få vattnet klart
« Svar #19 skrivet: maj 19, 2012, 16:26:12:12 »
Hur menar du med tabletter? Ska man använda dessa för att läsa av ph?
De stickor jag använder mig av nu är det 3 st färgikoner som ska ändra färg.

Vi är osäkra på vad det är för vatten i poolen från början, då poolen var fylld när vi köpte huset. Vi har fyllt på med lite kommunalt vatten och sen har det regnat.

Har jag gjort bort mig nu alltså när jag hällt i en massa PH+ medel? Måste poolen tömmas nu pga det och fyllas igen? Varken jag eller min Sambo kan något alls om detta och vi känner oss minst sagt bortdribblade i hela denna djungeln.
« Senast ändrad: maj 19, 2012, 16:35:38:38 av bump86 »

Utloggad POOLRIKET

  • Tekniker
  • I Branschen
  • Kunnig
  • *****
  • Stad/land: Skurup
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Tekniker
    • Visa profil
    • POOLRIKET
SV: Få vattnet klart
« Svar #20 skrivet: maj 19, 2012, 16:57:53:53 »
 Allting går att lösa.
Med tablettermenar jag tabletter för att mäta dina olika värden i poolen.
Med stickor så blir det gärna missvisande resultat.
Och det billigaste och en av de bättre metoderna för att få ett korrekt mätresultat är tabletter.
pH värdet skall helst ligga mellan 7-7,4 ( så nära7 som möjligt. Ju lägre destu bättre utan att vara under 7 för att ha så hög verkningsgrad som möjligt av kloret).  Om man använder klor så är det lämpligast att alltid kompensera pH nivån först innn man häller i klor då kloret höjer pH nivån.

Henry

Utloggad bump86

SV: Få vattnet klart
« Svar #21 skrivet: maj 20, 2012, 16:50:18:18 »
Citera
Allting går att lösa.
Med tablettermenar jag tabletter för att mäta dina olika värden i poolen.
Med stickor så blir det gärna missvisande resultat.
Och det billigaste och en av de bättre metoderna för att få ett korrekt mätresultat är tabletter.
pH värdet skall helst ligga mellan 7-7,4 ( så nära7 som möjligt. Ju lägre destu bättre utan att vara under 7 för att ha så hög verkningsgrad som möjligt av kloret).  Om man använder klor så är det lämpligast att alltid kompensera pH nivån först innn man häller i klor då kloret höjer pH nivån.

Henry

Jag köpte sådan där tabletter och resultatet ser du på min bild. Jag får det till PH= 8.0 och Klor= 3.0. Håller med om att det blev en markant skillnad mot stickorna. Dock går det ju inte utläsa detta Alkanitet som det gör på stickorna. Och när man ska fylla i i Folkpools kalkylator så behövs ju även det. Jag fyllde hur som helst i den och använde mätstickan för att få fram Alkaniteten, vilket blev 0 (?!). Resultatet av Folkpools kalkylator blev: "Klorvärdet är ok

• Häll i 8100 gram Höj alkalinitet

Mätningen av pH-värdet blir väldigt osäker om Alkalinitets värdet är fel. Justera Alkaliniteten mät sedan pH om igen."


Tycker det är väldans märkligt då tabletterna visar ett för högt PH-värde (8.0). Ska man då verkligen höja det? Det Erica skriver om att korresion och utfällningar och gröna ringar i tvättställ har vi ju inte så det borde ju verkligen inte vara surt vatten.

Hur vattnet ser ut syns på den andra bilden. Det ser ju fint ut så sett... men det är ju inte så det ska vara. Det ska ju vara genomskinligt. Jag måste säga att jag står handfallen här och vet inte alls hur jag ska fixa detta.  :'(

Ska jag hälla i extra med Klor kanske? Vi var nämligen på en färgfirma idag (som säljer poolsaker med) och han sa där att det ibland snålas lite med klor generellt sett och att man inte skulle vara rädd för att slänga i mer. Men samtidigt går ju inte det hand i hand med de övriga tipsen vi fått bland annat här på forumet. Dessutom höjer ju klor PH:t som ju nämnts här innan.

En djungel minst sagt.






Utloggad POOLRIKET

  • Tekniker
  • I Branschen
  • Kunnig
  • *****
  • Stad/land: Skurup
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Tekniker
    • Visa profil
    • POOLRIKET
SV: Få vattnet klart
« Svar #22 skrivet: maj 20, 2012, 16:59:54:54 »
Nu har du mätat Total klor som ä rbra att veta var det ligger men du borde mäta det fria (dpd fritt) för att veta om du har mycket bundet klor i din pool. Så i nuläget innan du vet hur mycket fritt klor du har i poolen så rekommenderar jag dig att inte hälla i mer klor.
Men när vi tittar på ditt pH värde så är det en katastrof. Detta värde visar att även om du har 10ppm i klor så är detta helt utan verkningsgrad.
Du måste få ner ditt pH värde så nära 7 som  möjligt. Oroa dig över alkaniteten sedan.
Vad som händer om du har ett felaktigt alkanitetsvärde är att du inte har något pH buffert (så att pH värdet är stabilt)

Henry

Utloggad Erica

SV: Få vattnet klart
« Svar #23 skrivet: maj 20, 2012, 18:03:20:20 »
Ja pH=8 är ju klart för högt, men så lågt som till 7,0 är tveksamt att gå. 7,2 - 7,6 brukar alltid anges som lämpligt intervall. För lågt pH ger ögonsveda och aggressivt vatten, för högt ger precis som det skrevs dålig desinfektion, kloret blir passivt.

Utloggad bump86

SV: Få vattnet klart
« Svar #24 skrivet: maj 20, 2012, 18:16:15:15 »
Nu har du mätat Total klor som ä rbra att veta var det ligger men du borde mäta det fria (dpd fritt) för att veta om du har mycket bundet klor i din pool. Så i nuläget innan du vet hur mycket fritt klor du har i poolen så rekommenderar jag dig att inte hälla i mer klor.
Men när vi tittar på ditt pH värde så är det en katastrof. Detta värde visar att även om du har 10ppm i klor så är detta helt utan verkningsgrad.
Du måste få ner ditt pH värde så nära 7 som  möjligt. Oroa dig över alkaniteten sedan.
Vad som händer om du har ett felaktigt alkanitetsvärde är att du inte har något pH buffert (så att pH värdet är stabilt)

Henry
Citera
Ja pH=8 är ju klart för högt, men så lågt som till 7,0 är tveksamt att gå. 7,2 - 7,6 brukar alltid anges som lämpligt intervall. För lågt pH ger ögonsveda och aggressivt vatten, för högt ger precis som det skrevs dålig desinfektion, kloret blir passivt.

Nu blir jag verkligen förvirrad. På den där burken står det ju 'CL dpd' vilket ju för mig betyder Klor i mängd dpd. Dessutom på Folkpools hemsida så förklaras begreppet dpd som just Fritt Klor. Eller ska jag läsa det på annat sätt?
Om detta inte visar det du talar om, vilket jag innerligt hoppas det gör nu när jag åkte o köpte dessa tabletter o allt, hur ska jag i så fall ta reda på det du menar?

Så jag måste alltså få ner PH-värdet? Fråga: Ska jag således slänga i PH- ?? Att jag slängde i PH+ förut när PH, enligt rekommendationer, behövde höjas verkar ju ha varit lite fel väg att gå om jag tolkar inläggen rätt här. Så innan jag gör bort mig igen så skulle jag nog vilja veta om det är PH- jag ska använda mig av?



Utloggad POOLRIKET

  • Tekniker
  • I Branschen
  • Kunnig
  • *****
  • Stad/land: Skurup
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Tekniker
    • Visa profil
    • POOLRIKET
SV: Få vattnet klart
« Svar #25 skrivet: maj 20, 2012, 18:42:42:42 »
Ja pH=8 är ju klart för högt, men så lågt som till 7,0 är tveksamt att gå. 7,2 - 7,6 brukar alltid anges som lämpligt intervall. För lågt pH ger ögonsveda och aggressivt vatten, för högt ger precis som det skrevs dålig desinfektion, kloret blir passivt.

Alltid så nära 7 som möjligt utan att komma under. 7,4 är nästa högt.

Henry

Utloggad POOLRIKET

  • Tekniker
  • I Branschen
  • Kunnig
  • *****
  • Stad/land: Skurup
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Tekniker
    • Visa profil
    • POOLRIKET
SV: Få vattnet klart
« Svar #26 skrivet: maj 20, 2012, 18:49:24:24 »
Nu blir jag verkligen förvirrad. På den där burken står det ju 'CL dpd' vilket ju för mig betyder Klor i mängd dpd. Dessutom på Folkpools hemsida så förklaras begreppet dpd som just Fritt Klor. Eller ska jag läsa det på annat sätt?
Om detta inte visar det du talar om, vilket jag innerligt hoppas det gör nu när jag åkte o köpte dessa tabletter o allt, hur ska jag i så fall ta reda på det du menar?

Så jag måste alltså få ner PH-värdet? Fråga: Ska jag således slänga i PH- ?? Att jag slängde i PH+ förut när PH, enligt rekommendationer, behövde höjas verkar ju ha varit lite fel väg att gå om jag tolkar inläggen rätt här. Så innan jag gör bort mig igen så skulle jag nog vilja veta om det är PH- jag ska använda mig av?

Det står dpd fritt och dpd total.
Om det står dpd fritt på tabletterna så är det fritt klor som du mätar.

Korrekt! du ska få ner pH värdet och ja det är pH- du ska använda.

Här har jag en del svar som du kan få nytta av:
http://www.poolriket.se/poolkemi.html


Henry

Utloggad Erica

SV: Få vattnet klart
« Svar #27 skrivet: maj 20, 2012, 18:52:41:41 »
Du höjde pH därför att dina mätningar visade lågt pH. Men tydligen handlade det om mätfel. Om du nu har gjort korrekta pH-mätningar så får du ju utgå från den verkligheten och då skall pH ned för att få kloret att "bita" ordentligt. Det kan ju också vara så att det verkligen var lågt pH från början men att ditt pH+ sköt över målet så att säga.

Normala testtabletter för klor visar just fritt klor och det är det som är det viktigaste, eftersom det avgör hur väl du desinficerar vattnet och tar död på alger m.m. . Bundet klor kan ge luktproblem m.m. men det är inte det första man oroar sig för i fall som ditt. Låt klorvärdet ligga där det ligger, men sänk pH minst till 7,6. Jo det får bli pH minus nu, men håll koll på värdena så du inte skjuter för långt och får det för lågt. Ett korvärde på 3 (fritt klor) är högre än vad som vanligen behövs men kan väl vara bra tills du fått ordning på det hela. Värdet innebär inget problem med att bada. När allt blivit bra kan du sänka det. Vi kör vår inomhuspool med klor 1,0 och pH= 7.6 sedan många år tillbaka och har aldrig haft några problem med vattnet.

Om du kan hålla pH stabilt, d.v.s. så att det inte hoppar upp och ned och kräver ideliga korrektioner så är nog alkaliniteten vettig. Glöm den i nuläget ! Går det sedan inte att hålla pH inom tillåtna ramar så får du gå ett steg vidare.

Utloggad POOLRIKET

  • Tekniker
  • I Branschen
  • Kunnig
  • *****
  • Stad/land: Skurup
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Tekniker
    • Visa profil
    • POOLRIKET
SV: Få vattnet klart
« Svar #28 skrivet: maj 20, 2012, 19:05:18:18 »
Du höjde pH därför att dina mätningar visade lågt pH. Men tydligen handlade det om mätfel. Om du nu har gjort korrekta pH-mätningar så får du ju utgå från den verkligheten och då skall pH ned för att få kloret att "bita" ordentligt. Det kan ju också vara så att det verkligen var lågt pH från början men att ditt pH+ sköt över målet så att säga.

Normala testtabletter för klor visar just fritt klor och det är det som är det viktigaste, eftersom det avgör hur väl du desinficerar vattnet och tar död på alger m.m. . Bundet klor kan ge luktproblem m.m. men det är inte det första man oroar sig för i fall som ditt. Låt klorvärdet ligga där det ligger, men sänk pH minst till 7,6. Jo det får bli pH minus nu, men håll koll på värdena så du inte skjuter för långt och får det för lågt. Ett korvärde på 3 (fritt klor) är högre än vad som vanligen behövs men kan väl vara bra tills du fått ordning på det hela. Värdet innebär inget problem med att bada. När allt blivit bra kan du sänka det. Vi kör vår inomhuspool med klor 1,0 och pH= 7.6 sedan många år tillbaka och har aldrig haft några problem med vattnet.

Om du kan hålla pH stabilt, d.v.s. så att det inte hoppar upp och ned och kräver ideliga korrektioner så är nog alkaliniteten vettig. Glöm den i nuläget ! Går det sedan inte att hålla pH inom tillåtna ramar så får du gå ett steg vidare.

Nog för att 7,6 kan fungera men det innebär att du endast har 60% av ditt klor är verksamt. Kan ju kännas lite som att hälla kloret i avloppet  :)

Utloggad Erica

SV: Få vattnet klart
« Svar #29 skrivet: maj 20, 2012, 19:17:47:47 »
Alltid så nära 7 som möjligt utan att komma under. 7,4 är nästa högt.

Henry

Nej vad har du för referens för sådana värden ? All litteratur jag sett lägger gränsen högre än 7,4 och sällan undre gränsen under 7,2. Jag har sett 7,0 + 7,8, men det intervall jag nämnde, 7,2 - 7,6, är det klart mest rekommenderade. Jag bodde tidigare i Californien och där anger myndigheternas officiella poolregler, som är bindande för offentliga pooler, ett pH på minimum 7,2, rekommenderat 7,4 - 7.6. Se t.ex. http://psbweb.co.kern.ca.us/eh_internet/pdfs/pools/poolsInfo/PublicPoolAndSpaMaintInfo.pdf. I Sverige föreskriver Socialstyrelsen på motsvarande sätt 7,2 - 7,8, se http://www.socialstyrelsen.se/sosfs/2004-7. 7,2 anges alltså som för pooler med klor.

Utloggad Steffe

SV: Få vattnet klart
« Svar #30 skrivet: maj 20, 2012, 19:19:16:16 »
Nu blir jag verkligen förvirrad. På den där burken står det ju 'CL dpd' vilket ju för mig betyder Klor i mängd dpd. Dessutom på Folkpools hemsida så förklaras begreppet dpd som just Fritt Klor. Eller ska jag läsa det på annat sätt?
Om detta inte visar det du talar om, vilket jag innerligt hoppas det gör nu när jag åkte o köpte dessa tabletter o allt, hur ska jag i så fall ta reda på det du menar?

Kolla på arket med tabletterna. DPD1 är fritt klor och DPD3 är totalt klor. Det är fritt klor (DPD1 tabletterna) du skall mäta med i första hand.

Utloggad Steffe

SV: Få vattnet klart
« Svar #31 skrivet: maj 20, 2012, 19:31:06:06 »
Nej vad har du för referens för sådana värden ? All litteratur jag sett lägger gränsen högre än 7,4 och sällan undre gränsen under 7,2. Jag har sett 7,0 + 7,8, men det intervall jag nämnde, 7,2 - 7,6, är det klart mest rekommenderade. Jag bodde tidigare i Californien och där anger myndigheternas officiella poolregler, som är bindande för offentliga pooler, ett pH på minimum 7,2, rekommenderat 7,4 - 7.6. Se t.ex. http://psbweb.co.kern.ca.us/eh_internet/pdfs/pools/poolsInfo/PublicPoolAndSpaMaintInfo.pdf. I Sverige föreskriver Socialstyrelsen på motsvarande sätt 7,2 - 7,8, se http://www.socialstyrelsen.se/sosfs/2004-7. 7,2 anges alltså som för pooler med klor.

Japp, precis som det anges i socialstyrelsens allmänna råd så är pH 7,2-7,6 att föredra. Anledningen till detta är att människans tårvätska ligger normalt mellan 7,0-7,6. Den undre gränsen på 7,2 är satt med hänsyn till korrosionsrisken som finns då pH <7.

Utloggad POOLRIKET

  • Tekniker
  • I Branschen
  • Kunnig
  • *****
  • Stad/land: Skurup
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Tekniker
    • Visa profil
    • POOLRIKET
SV: Få vattnet klart
« Svar #32 skrivet: maj 20, 2012, 19:43:05:05 »
Nej vad har du för referens för sådana värden ? All litteratur jag sett lägger gränsen högre än 7,4 och sällan undre gränsen under 7,2. Jag har sett 7,0 + 7,8, men det intervall jag nämnde, 7,2 - 7,6, är det klart mest rekommenderade. Jag bodde tidigare i Californien och där anger myndigheternas officiella poolregler, som är bindande för offentliga pooler, ett pH på minimum 7,2, rekommenderat 7,4 - 7.6. Se t.ex. http://psbweb.co.kern.ca.us/eh_internet/pdfs/pools/poolsInfo/PublicPoolAndSpaMaintInfo.pdf. I Sverige föreskriver Socialstyrelsen på motsvarande sätt 7,2 - 7,8, se http://www.socialstyrelsen.se/sosfs/2004-7. 7,2 anges alltså som för pooler med klor.



Jag refererar till http://www.saniklar.dk/default.aspx?id=275 som är ett av de största Pool & spa kemi säljande företagen i Europa
Jag har samma tabell på vår sida.
http://www.poolriket.se/poolkemi.html

Vi på Poolriket går 2ggr om året på Saniklars utbildningar för att hålla oss uppdaterade. Så att vi kan svara så korrekt på frågor som möjligt.
När det gäller krav så har Danmark mycket högre krav än Sverige både när det gäller offentliga pooler som privat och vid uthyrnigsbostäder. Därför är det många som åker just till Danmark för att gå dessa utbildningar
Föreskrifter från Svenska myndigheter får man ta lite för vad det är just en rekommendation där man vill ha lite säkerhet i just rekommendationen. Precis som om det står max last 100kg på en personhiss så klarar den i själva verket 600kg.


Henry


Utloggad Steffe

SV: Få vattnet klart
« Svar #34 skrivet: maj 20, 2012, 20:40:14:14 »
En länk som beskriver pookkemi
http://poolcare.se/kbase/salt-saltklorinator/saltklorinator-andra-kemikalier.html

Pahlens guide:
http://www.pahlen.se/download/poolkataloger/poolkemikalier-spakemikalier-pahlen.pdf


Här kommer en annan tabell:
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=8&ved=0CGwQFjAH&url=http%3A%2F%2Fwww.welldana.dk%2FAdmin%2FPublic%2FDWSDownload.aspx%3FFile%3D%252FFiles%252FFiler%252FeCom%252FPrivat%252FBayrol%252Fbehandlingsbroschyr_pool_SE.pdf&ei=Pi25T-lz5qTiBJq7pNIJ&usg=AFQjCNFaYUJF_T5CYueIvgXRiEvBlp4pgg&sig2=CgCwvUi0oUnqKrgK-EGzLA

Jag tror inte jag behöver tillägga något  :)

[/quote]

Jag citerar mig själv angående varför man använder dessa gränsvärden inom den offentliga badverksamheten. Sen att det är optimalt med 7,3-7,4 är en annan sak.

Citera
Japp, precis som det anges i socialstyrelsens allmänna råd så är pH 7,2-7,6 att föredra. Anledningen till detta är att människans tårvätska ligger normalt mellan 7,0-7,6. Den undre gränsen på 7,2 är satt med hänsyn till korrosionsrisken som finns då pH <7.

Socialstyrelsens allmänna råd bygger på de branscherfarenheter inom den offentliga svenska badvattenreningsbranschen vilket hämtar den mesta av sina kunskaper från den tyska (det gör även den danska). Den är framtagen som en handbok för de kommunala miljönämnderna i deras tillsyn över bassängbad. Enligt mig så har Erica har helt klart länkat till rätt material. Dock så länkade hon inte till själva boken utan endast några utdrag ur den.

Utloggad POOLRIKET

  • Tekniker
  • I Branschen
  • Kunnig
  • *****
  • Stad/land: Skurup
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Tekniker
    • Visa profil
    • POOLRIKET
SV: Få vattnet klart
« Svar #35 skrivet: maj 20, 2012, 21:27:31:31 »
På vilket sett optimalt?

Utloggad Steffe

SV: Få vattnet klart
« Svar #36 skrivet: maj 20, 2012, 21:34:59:59 »
På vilket sett optimalt?

Det intervallet då flest badare upplever bassängvattnet mest behagligt och med hänsyn till desinfeceringseffekt. Hade man bara gått på desinfektionseffekten så hade man ju önskat pH så lågt som möjligt, men det är ju flera faktorer som spelar in.

Utloggad Erica

SV: Få vattnet klart
« Svar #37 skrivet: maj 20, 2012, 22:24:51:51 »
En länk som beskriver pookkemi
http://poolcare.se/kbase/salt-saltklorinator/saltklorinator-andra-kemikalier.html

Pahlens guide:
http://www.pahlen.se/download/poolkataloger/poolkemikalier-spakemikalier-pahlen.pdf


Här kommer en annan tabell:
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=8&ved=0CGwQFjAH&url=http%3A%2F%2Fwww.welldana.dk%2FAdmin%2FPublic%2FDWSDownload.aspx%3FFile%3D%252FFiles%252FFiler%252FeCom%252FPrivat%252FBayrol%252Fbehandlingsbroschyr_pool_SE.pdf&ei=Pi25T-lz5qTiBJq7pNIJ&usg=AFQjCNFaYUJF_T5CYueIvgXRiEvBlp4pgg&sig2=CgCwvUi0oUnqKrgK-EGzLA

Jag tror inte jag behöver tillägga något  :)

Olika leverantörer må ha olika åsikter om gränserna, men de officiella föreskrifterna kan knappast sägas vara felaktiga. Och läser man den länkade skriften från Pahlens så rekommenderar de faktiskt 7,2-7,6 (med 7,4 som optimalt) för pooler, däremot 7,0-7,4 för spa.

Att lägga sig nära nedre gränsen är nog mindre smart med tanke på att det finns en mätonoggrannhet, speciellt om man använder strips som inte är världens säkraste mätmetod precis.

Utloggad POOLRIKET

  • Tekniker
  • I Branschen
  • Kunnig
  • *****
  • Stad/land: Skurup
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Tekniker
    • Visa profil
    • POOLRIKET
SV: Få vattnet klart
« Svar #38 skrivet: maj 21, 2012, 07:12:42:42 »
Klart att myndigheterna måste ha hängslen och livrem... Jag tycker att Sverige är ganska duktiga på att omyndigförklara sitt folk, det där med att förvänta sig att folk har dålig mätutrustning bör ju ligga i folks intresse.

Utloggad Steffe

SV: Få vattnet klart
« Svar #39 skrivet: maj 21, 2012, 07:40:38:38 »
Klart att myndigheterna måste ha hängslen och livrem... Jag tycker att Sverige är ganska duktiga på att omyndigförklara sitt folk, det där med att förvänta sig att folk har dålig mätutrustning bör ju ligga i folks intresse.

Socialstyrelsen allmänna råd är inte i första hand riktad åt privatpersoner utan framtagen för offentlig verksamhet (som har automatisk mät- och doserutrustning samt egenkontroll). Dessa riktlinjer används bl.a. när nya offentliga simhallar projekteras. Det handlar alltså inte om hängslen och livrem eller att försöka omyndigförklara folk som du verkar tro.

Utloggad bump86

SV: Få vattnet klart
« Svar #40 skrivet: maj 21, 2012, 13:19:14:14 »
Helt klart intressant diskussion och det jag, som amatör i sällskapet, lugnt konstaterar är väl att det inte finns endast en väg att gå. Vem av er som har rätt eller inte vet jag inte och jag måste ju säga att om jag var bortdribblad förut så är jag nog banne mig uppe och köper korv nu efter att ha läst era inlägg.
Hur som helst så är jag mycket tacksam för den hjälp ni ger.

Åter till min pool och dess vatten som inte vill sig riktigt:

Jag mätte precis pH och Cl efter att igår kväll hällt i pH-. pH:t ligger just nu någonstans mellan 7.4 och 7.6, dock närmare 7.4 så säg 7.5 för enkelhetens skull. Cl ligger fortfarande en bra bit över 3.0 och här blir jag då än mer förvirrad. Jag trodde nämligen att när pH:t nu gick ner så skulle kloret börja reagera. Jag kanske inte hade förväntat mig att vattnet skulle vara klart än, men nog hade jag förväntat mig en förändring. Men bilden jag postade i inlägg #21 gäller fortfarande. Vattnet är alltså fortfarande turkost-grumligt a la Mythos Beach, vilket iofs är vackert att se men inte så det ska vara.

Vad är mitt nästa steg? Jag bör väl givetvis sänka pH:t lite till det har jag förstått och kommer väl sikta på 7.2-7.4 enligt era rekommendationer. Det är inte lätt att dosera det helt perfekt nämligen. Min sambo räknade ut att det skulle i 1.8 Kg för att sänka från våra 8.0 till 7.6 då det stod att 100gram sänker 0.1 enheter för 10m3 vatten. Då vi har 45m3 vatten räknade han ut att det skulle gå åt 450 gram för varje 0.1-sänkning. Vi tog dock endast i hälften då vi tyckte det lät så otroligt mycket och det sänkte ju betydligt mer än specificerat.
Så jag kommer inte kunna sikta exakt, så någonstans 7.2-7.4 vore väl bra.

Men som sagt, vad bör mitt nästa steg vara?







Utloggad bump86

SV: Få vattnet klart
« Svar #41 skrivet: maj 22, 2012, 15:30:17:17 »
Nu mätte jag i förmiddags igen och nu har det sjunkit till 7.3 i pH. Detta utan att jag gjort något. Jag misstänker att det beror på att vattnet hunnit homogeniserats mer än när jag mätte igår.

Men vattnet är fortfarande inte klart  :'(

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Få vattnet klart
« Svar #42 skrivet: maj 22, 2012, 17:57:41:41 »
Jag skulle testa mängden cyanursyra, eftersom det var vatten i poolen och ni inte vet hur länge man haft vattnet. Ni hade ju precis köpt huset om jag förstod det hela rätt.

För mycket cyanursyra (klorpuckar) kan orsaka klorblockering, sök på forumet och googla på det så hittar du massor med info.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Få vattnet klart
« Svar #43 skrivet: maj 22, 2012, 19:22:43:43 »
Vad händer med ditt filter ? Ökar driftstrycket över filtret efter en tid ? Om inte så kan man ju börja undra om filtret fungerar korrekt, så det inte finns ett hål i patronen eller något liknande. Finns det en massa partiklar i poolen och du även dammsuger så borde trycket successivt öka. Någonstans måste ju skräpet ta vägen. Skulle du ha hål i filterpatronen så går ju hela soppan bara rakt igenom.

Utloggad bump86

SV: Få vattnet klart
« Svar #44 skrivet: maj 27, 2012, 10:45:35:35 »
Hej igen.

Nu har poolen fått gå för sig själv i några dagar. Mätte PH o det visade 7,2 ungefär och klor är nu nere på 1,5 ungefär. Helt ok värden, men fortfarande turkost vatten. Filtret är rent och genomblåst med högtryckstvätten för att få ur det värsta skräpet.

Ska försöka mig på att mäta cyanursyran i vattnet.
« Senast ändrad: maj 27, 2012, 11:18:17:17 av bump86 »

Utloggad POOLRIKET

  • Tekniker
  • I Branschen
  • Kunnig
  • *****
  • Stad/land: Skurup
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Tekniker
    • Visa profil
    • POOLRIKET
SV: Få vattnet klart
« Svar #45 skrivet: maj 27, 2012, 19:26:59:59 »
Nu har du perfekta värden!
Nu skulle jag prova med någon form av flockningsmedel eller liknande om detta inte fungerar så skulle jag misstänka en läcka på sugsidan (om du inte förlorar vatten och måste fylla på hela tiden)
Många poolföretag rekommenderar att gräva ner flexislangen direkt i jorden. Men den är egentligen inte avsedd för det och torkar ut och spricker. Jag har ganska stor erfarenhet av detta och har bytat en del. Min rekommendation är att lägga flexislang i avloppsrör eller likande så att den inte har direktkontakt med jorden.
Har du grävt ner din slang eller är det föregående ägare?

Mvh Henry

Utloggad bump86

SV: Få vattnet klart
« Svar #46 skrivet: maj 28, 2012, 09:59:14:14 »
Citera
Jag skulle testa mängden cyanursyra, eftersom det var vatten i poolen och ni inte vet hur länge man haft vattnet. Ni hade ju precis köpt huset om jag förstod det hela rätt.

För mycket cyanursyra (klorpuckar) kan orsaka klorblockering, sök på forumet och googla på det så hittar du massor med info.

Du förstod alldeles rätt, men om man ska tro säljarna så hade de tömt ur poolen förra sommaren och gjort rent den och därefter fyllt den med vatten. Och då pumpen till egna brunnen inte fungerar och enligt säljarna inte fungerat för dom så borde det vara kommunalt vatten i bassängen.
Men jag kanske ska mäta denna syra ändå? Eller finns det någon mening med det om vattnet endast är 1 år gammalt?


Citera
Vad händer med ditt filter ? Ökar driftstrycket över filtret efter en tid ? Om inte så kan man ju börja undra om filtret fungerar korrekt, så det inte finns ett hål i patronen eller något liknande. Finns det en massa partiklar i poolen och du även dammsuger så borde trycket successivt öka. Någonstans måste ju skräpet ta vägen. Skulle du ha hål i filterpatronen så går ju hela soppan bara rakt igenom.

Tyvärr så finns det ingen mätare på filtret, men patronerna ser hela ut om än använda. Vi har köpt 2 nya filter och kanske är det en idé att ta dessa i bruk ändå just för att totalt utesluta filterproblem då.


Citera
Nu har du perfekta värden!
Nu skulle jag prova med någon form av flockningsmedel eller liknande om detta inte fungerar så skulle jag misstänka en läcka på sugsidan (om du inte förlorar vatten och måste fylla på hela tiden)
Många poolföretag rekommenderar att gräva ner flexislangen direkt i jorden. Men den är egentligen inte avsedd för det och torkar ut och spricker. Jag har ganska stor erfarenhet av detta och har bytat en del. Min rekommendation är att lägga flexislang i avloppsrör eller likande så att den inte har direktkontakt med jorden.
Har du grävt ner din slang eller är det föregående ägare?

Mvh Henry

Slangen ligger ovan mark men under pooldäcket gjort av trallvirke och något vatten behöver vi inte fylla på. Snarare tappa ur när regnet har ökat upp det allt för mycket (över hålet i breddavloppet).
Kan du förklara lite mer vad detta flockningsmedel är och vad syftet med det är?


Utloggad Hagalund

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norra Östergötland
  • Antal inlägg: 7
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Få vattnet klart
« Svar #47 skrivet: maj 28, 2012, 13:05:15:15 »
Jag kan ju bara tala för mig själv, men med det trassel och osäkerhet om ursprunglig vattenkvalitet ni har så hade jag tömt ur allt vatten och börjat om från början med kommunalt vatten. Sen hade jag helt klart skaffat ett sandfilter, det är en väldigt stor skillnad på vattenkvaliteten och mkt enklare att rengöra med sandfilter. Finns billiga/re sandfilter som funkar bra. Vi hade patronfilter också först men aldrig mer säger jag, de 4000 kr som filtret kostade var välinvesterade på alla sätt. Finns mkt info om poolskötsel på nätet där man hittar mkt matnyttigt. Lycka till, vad ni än bestämmer för att göra.
Sedan år 2008 har vi en Intex rörpool på 16,8 m3 med sandfilter "Popular" från Primastar.

Utloggad Trollmann

SV: Få vattnet klart
« Svar #48 skrivet: maj 28, 2012, 13:22:07:07 »
Min första pool, intex ovanmark så hade jag först patron och bytte sedan till litet sandfilter. För mig, så fungerade inte patron bättre än att den kan fånga löv och getingar. Med sandfilter fick jag även bukt på mindre saker som flöt runt samt att flockmedlet kunde göra att det stannade i filtret.

Med patron fick jag dumpa vatten vid varje damsugning, inte helt bra ifall man fyller på med dåligt vatten.
PP-pool 6*3*1,5 isolerad.
Dalas pooltak
Atlas Scientific ph, oRP, ph-, klor automation via esphome och Home Assistant

Utloggad bump86

SV: Få vattnet klart
« Svar #49 skrivet: maj 29, 2012, 17:08:38:38 »
Ang. filter så ska vi köpa ett sandfilter så snart vi har råd, men just nu funkar det inte och vi måste leva med det vi har. Dock vill jag poängtera att båda tidigare ägarna har fått poolen att fungera utan problem med det aktuella filtret så det kan ju knappast vara det iaf.

Nu börjar jag (vi) dock bli ganska desperata. Vi har följt alla råd och tips vi fått från alla håll men inget verkar hjälpa. Kan man ringa något poolföretag så de kommer ut och mäter, fixar och ordnar & donar så det blir kristallklart?? Vi är uppenbarligen i behov av stor hjälp för att få ordning på detta.








Utloggad Erica

SV: Få vattnet klart
« Svar #50 skrivet: maj 29, 2012, 23:46:28:28 »
Jag kan tipsa dig om att det finns riktigt billiga sandfilter på marknaden. De har visserligen begränsad kapacitet, ofta anges upp till 25 kubikmeters volym, och kanske inte har samma livslängd som de dyrare, men de kostar under tusenlappen, komplett med pump.

Nej har det fungerat med det filtret förut bör det ju gå nu, förutsatt då att inget hänt som gjort t.ex. ett hål eller en läcka så att vattnet kan gå förbi filtret. Men om det handlar om filtreringsproblem borde du nästan kunna se det - är vattnet fullt av svävande partiklar och liknande ?

Du undrade förut vad flockningsmedel är bra till. Ja de får små partiklar att klumpa ihop sig till större. På så sätt kan partiklar som annars är för små för att fastna i filtret att ändå filteras bort. Beroende på hur stora / tunga de blir så fastnar de antingen direkt i filtret eller så sjunker de till botten och kan sugas upp med bottensugen.

När du dammsuger vore det väldigt bra om du kan titta på vattnet när det sprutar in i poolen igen. Om du ser att partiklar du suger in från botten blåses ut igen i tilloppsmunstyckena så har du garanterat fel på filtret på något sätt.

Självklart kan du ta dit någon expert att titta på det hela, men förvänta dig inte att de kan få klart vatten med ett trollslag. De flesta problem tar några dagar innan det löser sig. Ditt vatten är dock säkerligen helt ofarligt att bada i nu, dina vattenvärden är ju utmärkta.

Utloggad POOLRIKET

  • Tekniker
  • I Branschen
  • Kunnig
  • *****
  • Stad/land: Skurup
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Tekniker
    • Visa profil
    • POOLRIKET
SV: Få vattnet klart
« Svar #51 skrivet: maj 30, 2012, 21:32:21:21 »
Citera
Slangen ligger ovan mark men under pooldäcket gjort av trallvirke och något vatten behöver vi inte fylla på. Snarare tappa ur när regnet har ökat upp det allt för mycket (över hålet i breddavloppet).
Kan du förklara lite mer vad detta flockningsmedel är och vad syftet med det är?

Flockningsmedel gör så att de partiklarna som är för små för att fastna i filtret flockar sig i små kluster och på så vis fastnar i filtret.

H
« Senast ändrad: maj 30, 2012, 21:50:47:47 av Fia »

Utloggad psau

SV: Få vattnet klart
« Svar #52 skrivet: maj 31, 2012, 13:55:41:41 »
Att få ett poolföretag att komma ut och fixa lär kosta mer än ett sandfilter med pump...

Kolla Blocket ett sandfilter med pump kostar inte många kronor i gämförelse med det besvär du har med ditt vatten!

Att hålla ett vatten på en någorlunda god nivå funkar bra med ett patron filter men att fixa ett vatten som har blivit dåligt där går patron filtrena bet.

Gör en snabbräkning vad kostar det att byta vatten, balansera detta, värma. Ställ detta mot vad det kostar med en "poolkonsult" och slutligen vad kostar ett riktigt filter(sandfilter)...
 
/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad bump86

SV: Få vattnet klart
« Svar #53 skrivet: juni 04, 2012, 11:49:18:18 »
Hej igen alla.

Nu har vi kommit en bit på vägen känns det som. I förra veckan ringde min sambo till nitor (han hade fått det tipset att de kunde vara behjälpliga). Efter lite snack och svar på div. frågor så konstaterade hon från Nitor att vi till stor sannolikhet hade fått kalkutfällningar i vattnet och förespråkade Flockningsmedel. Min sambo förklarade då att vi inte har sandfilter utan ett papper/pås/polyesterfilter. Hon sa då att det skulle funka ändå, men att man fick vara ytterst noga första tiden att skölja ur filtret.
Hon förespråkade det flytande Flockningsmedlet de hade då det skulle vara både bättre och framför allt snabbare.

Sagt och gjort så åkte vi och köpte detta medel och Flockade enligt instruktionen som stod först, vilket inte var "uppstartinstruktionen", som krävde lite mindre medel än just "uppstartinstruktionen".
Vi hällde 1 dl / 10m3 vi har i poolen. Efter ett tag så såg det ut som små spottloskor i poolen och vi var väldigt noga med att skölja filtret.
Efter 6 timmar stängde vi av ciruklationen (enligt telefondamens instruktion) och morgonen därpå så såg vi äntligen botten på poolen sedan första gången vi tog av vinterskyddet.
Vi började dammsuga upp böset som fanns på botten och självklart så yrde det upp lite och vattnet blev återigen grumligt.

Vi beslöt då att hälla i mängden som skulle vara enligt uppstartinstruktionen. nämligen 2 dl / 10m3. Men denna gången har inte "spottloskorna" försvunnit och även om vi ser botten något sådär så är det inte alls lika klart som efter första gången.
Var det fel att flocka igen? Hur mycket ska man flocka? Min sambo har en egen teori att man borde väl flocka tills vattnet fortfarande är klart efter en dammsugningsrunda. Det låter ju logiskt men vad säger ni experter?

Kanske tar det längre tid nu när vi hade i dubbelt upp med Flockningsmedel men det är ju helt klart inte samma effekt som första gången.

Vad säger ni? Är vi på rätt väg? Lite tips på vägen?  :)

Utloggad psau

SV: Få vattnet klart
« Svar #54 skrivet: juni 04, 2012, 13:11:17:17 »
Hellu,
Med lite tur fastnar "spottloskorna" i filtret om du dammsuger men mest troligt är att de passerar igenom filtret och till viss del delas upp i än mindre "spottloskor" som i sin tur... jaja du fattar.

Ett sandfilter fångar "spottloskorna" och de försvinner när man bakspolar filtret.

Det du kan göra är att antingen försöka hitta ett finare filter för att se om det kan behålla klumparna, alternativt dammsuga med returen till poolen kopplad till avloppet istället. Grannen spenderade en vecka med att med en slang och hävert "fånga" alla klumpar. Denna säsong har även han ett sandfilter....

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad bump86

SV: Få vattnet klart
« Svar #55 skrivet: juni 04, 2012, 14:00:47:47 »
Hellu,
Med lite tur fastnar "spottloskorna" i filtret om du dammsuger men mest troligt är att de passerar igenom filtret och till viss del delas upp i än mindre "spottloskor" som i sin tur... jaja du fattar.

Ett sandfilter fångar "spottloskorna" och de försvinner när man bakspolar filtret.

Det du kan göra är att antingen försöka hitta ett finare filter för att se om det kan behålla klumparna, alternativt dammsuga med returen till poolen kopplad till avloppet istället. Grannen spenderade en vecka med att med en slang och hävert "fånga" alla klumpar. Denna säsong har även han ett sandfilter....

/Peter

Jag förstår att just ett sandfilter är bra. Bäst kanske rent av och vi har planer på att skaffa det. Men just nu tillåter inte ekonomin det oavsett hur vi vrider och vänder på det. Därför skulle jag vara tacksam om vi kunde diskutera hur detta kan lösas med befintlig utrustning. Det måste ju ändå gå. Poolen är ju många år gammal och föregående ägare har ju uppenbarligen fått den att fungera år efter år.


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Få vattnet klart
« Svar #56 skrivet: juni 04, 2012, 19:24:06:06 »
Kanske Aquacure skulle kunna vara något: http://www.aquacure.nu/index.php

Annars skulle jag nog bara flocka och sedan renspola filtret 2 ggr/dygn, lägger sig "fluffet" på botten, dammsug, och spola sedan av filtret.

För övrigt så renar ett skitigt filter bättre än ett rent, ju skitigare filtret blir desto svårare blir det för små partiklar att ta sig igenom, så ni skulle även kunna prova köra utan att rengöra filterpatronerna. (Tills flödet blir för dåligt)

Men som sagt, om det lägger sig flockar på botten så måste ni dammsuga upp dem.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad bump86

SV: Få vattnet klart
« Svar #57 skrivet: juni 05, 2012, 07:20:13:13 »
Kanske Aquacure skulle kunna vara något: http://www.aquacure.nu/index.php

Annars skulle jag nog bara flocka och sedan renspola filtret 2 ggr/dygn, lägger sig "fluffet" på botten, dammsug, och spola sedan av filtret.

För övrigt så renar ett skitigt filter bättre än ett rent, ju skitigare filtret blir desto svårare blir det för små partiklar att ta sig igenom, så ni skulle även kunna prova köra utan att rengöra filterpatronerna. (Tills flödet blir för dåligt)

Men som sagt, om det lägger sig flockar på botten så måste ni dammsuga upp dem.

Kanske skulle vara något. Men vet du om det finns andra leverantörer med andra mått. De som fanns på den sidan var alldels för små. Vi har 57 cm hög.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag