CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Få vattnet klart  (läst 33205 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bump86

Få vattnet klart
« skrivet: maj 11, 2012, 13:45:50:50 »
Hej.

Jag är ny här på detta forum och jag och min sambo har blivit ägare till en utomhuspool.   :)

Jag är lite osäker på hur man ska gå till väga för att starta upp denna, med kloor och liknande.

Förra helgen så chockkloorerade jag, köpt på Biltema i ett startpaket för pool, och då gick vattnet från grön ton till turkos ton, men sedan kommer jag inte vidare. Jag har försökt att läsa av med hjälp av teststickor, men svårt att läsa av dem.
Vi har ingen värme igång, vet inte om detta spelar någon roll.

Hoppas på att ni har lite tips och råd hur jag kan gå vidare.

Mvh/Linda

Poolgiganten

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Få vattnet klart
« Svar #1 skrivet: maj 11, 2012, 18:14:33:33 »
Prova med flockningsmedel.

Utloggad Fia

SV: Få vattnet klart
« Svar #2 skrivet: maj 11, 2012, 21:10:43:43 »
Hej o välkommen!

Jag skulle chocka den igen o sen låta filtret göra sitt jobb, rena vattnet. Håll hög klorhalt o backspola med jämna mellanrum.
Det kan ta sin tid att få bort alger så ha tålamod!
Flockningen skulle jag vänta med tills algerna är borta.

Vilka värden har du, enligt stickorna?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Erica

SV: Få vattnet klart
« Svar #3 skrivet: maj 13, 2012, 17:59:05:05 »
Mycket beror på vad för vatten ni har. Har ni t.ex. som vi brunnsvatten med mycket järn i så får ni vid klortillsats en kraftig utfällning av järn, vattnet blir brungrönt. Detta försvinner efter några dagar med cirkulation / filtrering i drift. Färgförändringen som du fick vid kloreringen låter som en sådan inledande förändring som man får ta vid uppstart. Det kommer i så fall inte att komma igen förrän om ni någon gång byter vatten i poolen.

Du sa turkos färg - det finns en sak som ger en blå-grön-aktig färg och det är kopparutfällning. Förhoppningsvis har ni inte kopparrör eller koppar / mässingsdelar i poolsystemet ? Om man har det så kan man, framför allt vid svängningar i pH, få kopparsaltsutfällning. Vi har råkat ut för detta en gång, det kom koppar från ventiler m.m. i mässing när vi råkade göra galet med pH. Vattnet blev snabbt blågrönt, men det försvann efter en tid.

Utloggad bump86

SV: Få vattnet klart
« Svar #4 skrivet: maj 13, 2012, 20:07:08:08 »
Hej.

Tack för era svar.

Nu vattnet tagit sin gröna färg igen, efter att jag dammsög den ytterligare en gång. Så jag antar att jag inte fick med allt första gången.
Jag gjorde en mätning av vattnet direkt efter, men det gav nästan inga värden. Så jag antar att jag borde börja om från början. Eller vad tror ni? Jag ska låta det gå någon dag som det är nu för att se om det klarar sig.

Vi behöver inte backspola då vi inte har sandfilter.

Vad tror ni? Hur ska jag fortsätta från nu?

//Linda

Utloggad Fia

SV: Få vattnet klart
« Svar #5 skrivet: maj 13, 2012, 21:13:06:06 »
Får du inga värden på Ph´t heller? Ta en halv liter poolvatten o en halv liter kranvatten o blanda o mät sen klorhalten.
Det kan vara så att du har för mycket klor, i o m chockkloret, så det går utanför skalan, annars så chocka den igen.
Vilken typ av pool har du o är det polyesterfilter du har?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.


Utloggad psau

SV: Få vattnet klart
« Svar #7 skrivet: maj 14, 2012, 11:04:41:41 »
Lyssna på Fia,

Ta upp en litan mängd vatten, jag brukar köra en halvspann och labba med PH+ ser det ut som och ev klor och se vad som händer, men få PH på en bra nivå FÖRST innan du har i kloret!

Funkar det skala upp mängderna till den stora poolen.

Ett alternativ är att ta med sig ett vattenprov till en snäll poolaffär om du har någon i närheten så brukar de hjälpa dig på traven...

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad Fia

SV: Få vattnet klart
« Svar #8 skrivet: maj 14, 2012, 19:28:29:29 »
Som psau säger, höj Ph värdet till ca: 7,2 sen i med en ordenlig klorchock.
Fattade det som att du hade prövat att blanda vattnet o har fortfarande inget värde på kloret så då har du förmodligen för lite klor i, därför ger det inget utslag.
När du höjer Ph´t så ta det lite i taget för ett tu tre, så sticker det iväg o du får sänka istället. Ta halva mängden först o kolla sen.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad bump86

SV: Få vattnet klart
« Svar #9 skrivet: maj 15, 2012, 17:31:11:11 »
Jag tackar för era råd.  :)
Ska dammsuga någon vända till, och sen försöka igen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag