VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......  (läst 403459 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: Mathias Pool... 8x4, pooltak, G&J VP......
« Svar #10 skrivet: december 21, 2011, 13:09:33:33 »
Om man skall jämföra saltklorinator gentemot klorautomatik så får man inte glömma bort i den ekvationen att saltklorinatorn förutsätter en del andra saker. För att man skall kunna hålla salt vatten i poolen måste man ha syrafast rostfritt i alla metalldetaljer t.ex. poolstegar , lampor- "vanligt" rostfritt fungerar inte. Vanliga poolvärmeväxlare är heller inte gjorda för drift med saltvatten.

Vi har ett autodoseringssystem av äldre typ (analog teknik) som doserar in flytande klor (natriumhypoklorit) och saltsyra (behövs för att hålla nere pH som hela tiden stiger något när flytande klor används) och jag kan säga att vi är väldigt nöjda med det systemet. Vattnet ligger konstant på ett klorvärde runt 1 ppm och pH på 7.6 - det varierar knappt något. Det gäller bara att komma ihåg att fylla på förrådsbehållarna för kemikalierna någon gång. För klor får vi göra detta var 3-4e månad, för syra kanske en gång vartannat år. Sedan får man ju tänka på att behållarna inte får stå intill varandra. Skulle kemikalierna blandas med varandra, t.ex. vid brand, bildas giftig klorgas.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... 8x4, pooltak, G&J VP......
« Svar #11 skrivet: december 21, 2011, 13:36:51:51 »
Frågeställningen är högst relevant och intressant.

På mässan ville flera leverantörer göra gällande att sett till klorhalt i snitt under året så blev den lägre med Minimastern än med ett saltalternativ och i synnerhet jämfört med ett manuellt doserat saltalternativ. Detta skulle bero på en bättre och exaktare mätning och dosering i huvudsak.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Poolnörd

  • Gäst
Poolnörd
SV: Mathias Pool... 8x4, pooltak, G&J VP......
« Svar #12 skrivet: december 21, 2011, 13:38:09:09 »
Jag vill bara flika in angående olika typer av vattenrening.
Det går att skriva 100-tals sidor om detta men vi håller det kort.
Vi kan börja med att förtydliga saltklorinatorn som är en klormaskin som tillverkar precis vanligt klor (Natriumhypoklorit). Som en biprodukt skapas även vätgas vilket är explosivt.
När vattnet dunstar stannar saltet kvar men försvinner däremot vid backspoling.
Saltklorinatorn är svår att styra utan en extern reglerutrustning för att inte tillverka för mycket eller för lite klor.
Du kan heller inte använda Rostfritt stål ihop med en saltklorinator, inte heller syrafast rostfritt stål. Det behövs en bättre legering eller material än så, exempelvis titan som vad jag åtminstånde aldrig har sett existera bland ingjutningsdelar.
Röda ögon beror främst på hög halt med bundet klor samt lågt ph värde under 7,0 som även kan innebära risk för korrision.
Sedan vill jag slå ett slag för UV.
UV-rening minskar halten med bundet klor. De som vill kan hålla en lägre klorhalt (0,4-0,5ppm)
Lukten reduceras eftersom det bundna kloret förbrukas samt en minskad risk för röda ögon.
UV eliminerar virus och bakterier som passerar behållaren.
En mät och reglerutrustning (autodos, minimaster eller liknande) är ett hjälpmedel som låter dig hålla en jämnare klorhalt och en mer problemfri pool. Till en sådan kan man koppla exempelvis UV-ljus, saltklorinator, ph justering, flytande klor med mera.
Mer ingående information om just kemi finner ni här:
http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/9405/2006-101-1_20061012.pdf

/Poolnörd

Utloggad Erica

SV: Mathias Pool... 8x4, pooltak, G&J VP......
« Svar #13 skrivet: december 21, 2011, 14:54:01:01 »
Själv tycker jag att det finns en faktor till som skulle göra mig tveksam inför att salta vattnet: risken för elolycksfall i anslutning till poolen. Visserligen skall man alltid se till att ha säkra elinstallationer, men skulle något gå galet har man mycket större risker med saltvatten än med vanligt poolvatten. Det vanliga poolvattnet leder ström ganska dåligt och även om det faktum att man är blöt gör att man själv blir mycket mera ledande så leder själva poolvattnet inte särskilt bra. Med saltvatten är det något annat - här leder själva vattnet ström väldigt bra och man behöver inte vara i särskilt direkt kontakt med något strömförande för att ström skall kunna gå igenom kroppen.

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... 8x4, pooltak, G&J VP......
« Svar #14 skrivet: december 24, 2011, 00:08:34:34 »
Första inköpet avklarat..... <antman>

Poolstar i Malmö levererade med blixtens hastighet en G&J värmepump:



Tack till Poolstar för en smidig och snabb affär!

Som vanligt strulade dock transportbolaget. Jag beställde den 19nde, och den 21 stod pumpen hos Posten i Tomteboda. Istället för att SMS-avisera bestämmer dom sig för att avisera via snigelpost och detta kommer till mig idag den 23dje. Jag hämtar direkt själv vid 17-tiden och på väg hem får jag ett SMS från Posten som säger att  mitt paket kommer köras ut till mig senast 16:00..... 3 dagar förlorade på ruttna processer hos speditören. Nu spelade det ju ingen roll i praktiken, men man kan inte undgå att förvånas över hur företag som lever på logistik kan ha så dåliga processer...
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... 8x4, pooltak, G&J VP......
« Svar #15 skrivet: december 28, 2011, 14:01:02:02 »
Julledigheten åtgår delvis till att jämföra priser, fundera på vad det är som kostar och vad det är som behöver få kosta....

Här några intressanta inlägg om UV-rening:

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=1586.msg54385#msg54385

Har också funderat en del över detta med grundkonstruktionen. Plast och glasfiber har jag tänkt bort för länge sedan, känns bara oflexibelt och dyrt.

Betong går bort pga formsättningen.

Flera av ram-alternativen (plast, trä, stål) finns inte olika höjder eller blir orimligt mycket dyrare med ett par extra decimeters baddjup. Det undantag jag sett är Poolfabrikens rf-variant där merkostnaden för större badjup är blygsam.

Thermomur-poolerna ger valfrihet men är inte speciellt billiga - betong är dyrt, legobitarna är dyra.

Det jag funderar på nu är varför man inte ska gjuta en platta och sedan mura med leca. Lite mer arbete men klart billigast. Har man murat tidigare går det ändå rätt fort. Enkelt men enformigt.  Den tveksamhet jag känner inför leca-alternativet är att 8m långsida utan kontrefor är tveksamt. Blir leca-poolen verkligen något man kan tömma på vatten när man känner för det, utan att riskera sättningar av marktrycket? Tveksamt. 25cm leca köpt på byggmax kostar 12800kr till en 8x4 pool. Utvändig isolering till det är 4000kr, platonmatta 2000kr. Blir några tusingar billigare än en termopool. Man kan ju dock fundera på om det är värt besväret.

Breddavlopp i rostfritt är också något som sticker ut kostnadsmässigt. Ska man gjuta känns det dock tveksamt att snåla in på detta och använda plast. Skulle något frysa sönder så verkar det lättare att svetsa lite rostfritt än att byta en armatur i plast..





7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad zeta

SV: Mathias Pool... 8x4, pooltak, G&J VP......
« Svar #16 skrivet: december 29, 2011, 10:47:26:26 »
Hej,
Jag tittade också på att bygga en leca pool innan jag bestämde mig för en thermopool (jag tror också att du behöver bredare lecablock för att få en hållbar konstruktion). Om du ändå funderar på att gjuta platta så är prisskillnaden ganska liten mellan leca och thermo, armeringsjärnen borde vara det samma, frigolitblock, pvc-skivor(ca 19 tkr) och betong(till väggar 13tkr). Att bygga med frigolitblocken är mycket enkelt och det är lätt att få stommen rak. Har murat en torpargrund tidigare och det var ganska svårt att få det bra och att puts ytan är mycket svårt. Jag är nöjd med mitt val och reultat.
Här kan du se mer om mitt bygge:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=6455.0;all

Zeta
Thermopool 3,5x9,25 med hörntrappa

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... 8x4, pooltak, G&J VP......
« Svar #17 skrivet: december 29, 2011, 11:29:32:32 »
Tack för länken - ni fick det verkligen fint med stensättningen runt poolen. Ytterligare en sak som tål att funderas på. Sten eller trall....

Jag är helt med på att det krävs ett lite annat kunnande för att få upp en leca-mur i rimligt tid. Jag och farsan har dock murat en del tidigare och det brukar bli rakt och gå hyfsat fort.

Återkommer med en liten leca vs Thermoblocks kalkyl.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... 8x4, pooltak, G&J VP......
« Svar #18 skrivet: december 29, 2011, 20:20:06:06 »
Så här ser det ut...

Räknar man på en 8x4m pool med vattendjup 1,45m, vägghöjd 1,5m:

Leca:
12800kr (25cm leca, 7,5 skift)
2700kr 336m 10mm armering
3600kr utvändig isolering (cellplast 100mm)
1500kr platonmatta (tycker jag man borde ha i båda konstruktionerna
Totalt: 20500kr

Thermomur 250
17800kr Thermomur250, 5 skift
6000kr armering
1500kr platonmatta
9000 betong (uppskattat, cirka 5 kubik)
Totalt 34300kr

Vill man ha ett effektivt vattendjup på 1,50m krävs ytterligare ett skift Thermomur och totalkostnaden stiger till cirka 39000kr. För leca är kostnaden densamma.

Om detta är en signifikant skillnad är nog upp till var och en att avgöra - har man inte murat leca tidigare är detta ett rätt drygt projekt.

Jag har inte gjort något överslag på kostnaden för en kontrefor på varje långsida. Det blir lite fler sten och mer armering, men borde vara tekniskt genomförbart iallafall, även om stödet borde vara på insidan...
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad zeta

SV: Mathias Pool... 8x4, pooltak, G&J VP......
« Svar #19 skrivet: december 30, 2011, 21:33:48:48 »
Jag tycker att jämförelsen haltar lite, borde inte det vara samma armering i dessa konstruktioner för att få en liknande produkt. Du behöver väl också putsa lecastommen för att få en jämn insida? Men även om kostnaden skulle skilja 14000 kr är det en ganska liten skillnad om du tittar på hela bygget med grävning alla pooldetaljer, trä eller stensättning m.m m.m.

Jag har inget emot lecastommen, det är också en stomme som har en mycket lång livslängd och bra isolering men det är helt klart mer jobb att bygga.

Hur som helt lycka till i ditt poolbygge.
Thermopool 3,5x9,25 med hörntrappa

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan