CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Någon som testat Bensaltensid  (läst 7441 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

homebase

  • Gäst
homebase
SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #30 skrivet: juni 23, 2021, 18:06:46:46 »
Hej,

Så här skrev jag innan du pratade om troll, intriger och språk;

Sidan kanske är din.

Anledningen var att sidan hade samma namn som produkten.


Har varit mycket saklig hela tiden. Försökt att visa att produkten kanske inte är lämplig som desinfektionsmedel i en pool?

Vidare samma produkt som Biltemas. Fortfarande ganska dålig som desinfektion i en pool. Vidare krävs det mycket höga koncentrationer av ämnet för att kanske inte orsaka biocidresistens och antibiotikaresistens.

Den inaktiveras av vanliga hudprodukter. Sen kan man fundera på vad oxidationsmedlet klor tillsammans med denna tensid kan bilda?

Livsmedelsverkets rapport speglar lite av vägledning och försiktighetsprincipen.

Ditt sista inlägg visar spyr galla över mig. Det är ett påhopp.

Kommer alltid att föreslå klor som desinfektionsmedel. Det är mest effektivt. Det är inget jag hittat på.

Vidare välkommen i anonyma stollar.

Så ställ frågor till homebase.

Roger

Också blev du spydig…

Exakt vad jag menar, du insinuerar om att jag är här för att sälja en produkt. Du pådyvlar mig hemsidor jag inget har att göra med.

De flesta tensider är mer eller mindre giftiga för vattenlevande organismer. Det går att läsa i dina svar, sammantaget, att du inte förstått grundfrågan. Jag förespråkar inte ett utbyte av poolklor till något annat. Jag berättar om min personliga erfarenhet av en produktkombination. Inget annat.

Klor är också giftigt för vattenlevande organismer. Även här handlar det om ett kontrollerat handhavande. För små eller för stora mängder… Tittar man på datasäkerhetsblad för i princip alla kemikalier är dom livsfarliga, även klor.

Förstår helt enkelt inte vad det är för fel med att en produkt kan ha fler än ett användningsområde.

Intressant med hårprodukter. Kan undra hur mycket som vill till för inaktivering. Kanske ett dopp eller två.

Du blandar ihop Biltemas mögeltvätt med Bensalkonklorid. Deras mögeltvätt innehåller inte ett spår av produkten. Du blandade även ihop försöken i Byske, Lövånger med Bensalkonklorid.

Med vänlig hälsning.

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #31 skrivet: juni 23, 2021, 19:06:53:53 »
Hej,

Vi tittar på fakta.

Bensalkonklorid
1.   Cas.nr. 68424-85-1
2.   Eg.nr. 270-325-2 Samma som Biltemas mögeltvätt
3.   REACH.nr. 01-2119965180-41

Vidare en mängd olika namn. Se gärna sidan jag länkade till med samma namn som produkten.

Det är en kvartär ammoniumförening.

Akut toxicitet Kategori 4; H302
Frätande på huden Kategori 1B; H314
Allvarlig ögonskada. Kategori 1; H318 Akut toxicitet i vattenmiljön Kategori 1; H400 Kronisk toxicitet i vattenmiljön Kategori 1; H410

Biltemas mögeltvätt Klicka på säkerhetsdatablad. Tror röd text EG.nr finns med.

https://www.biltema.se/bygg/farg/rengoringsmedel/alg-mogeltvatt-2000036393


Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #32 skrivet: juni 23, 2021, 21:59:57:57 »
Hej,

Vi tittar på fakta.

Bensalkonklorid
1.   Cas.nr. 68424-85-1
2.   Eg.nr. 270-325-2 Samma som Biltemas mögeltvätt
3.   REACH.nr. 01-2119965180-41

Vidare en mängd olika namn. Se gärna sidan jag länkade till med samma namn som produkten.

Det är en kvartär ammoniumförening.

Akut toxicitet Kategori 4; H302
Frätande på huden Kategori 1B; H314
Allvarlig ögonskada. Kategori 1; H318 Akut toxicitet i vattenmiljön Kategori 1; H400 Kronisk toxicitet i vattenmiljön Kategori 1; H410

Biltemas mögeltvätt Klicka på säkerhetsdatablad. Tror röd text EG.nr finns med.

https://www.biltema.se/bygg/farg/rengoringsmedel/alg-mogeltvatt-2000036393


Roger
Hej,

Hoppas vi kan släppa denna tråd nu och om det finns ett behov är det bara att starta ett nytt inlägg. Blev mycket smutskastning i dessa inlägg?
Jag fick ta mycket kritik. Men det är väl så på ett forum?


Tror det är bäst om man ger många inlägg att vara medlem i forumet?

Inte Gäst?


Roger

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #33 skrivet: juni 24, 2021, 07:56:02:02 »
Finns nog inga troll i detta forum som vitt jag kan bedöma, så de epitetet tycker jag inte att vi skall använda oss av.
Å andra sidan kan jag förstå att det känns som ett påhopp när medlemmar i forumet antyder att man skulle ha intresse av att marknadsföra en produkt av egen vinning utan vidare påtagliga bevis för att så är fallet.
Det är inte direkt ovanligt att den typen av försök görs, men jag ser helst att misstankarna skall vara så påtaglig att det finns litet utrymme för misstag innan den typen av "varning" framförs, och då är det ju egentligen bäst om jag som admin gör det.
Vid den typ av misstanke så kan man som vanlig medlem gärna "anmäla till moderator" innan man anklagar någon, då är det upp till mig att granska och ta ställning.
Efter snart 20 års drift av 3 forum anser jag mig vara rätt väl lämpad att göra just denna typ av bedömningar, jag har även vissa verktyg som jag kan använda för att se om det finns stöd för den typen av anklagelser.
Ibland raderar jag helt sonika inläggen, men är jag det minsta osäker så händer det att jag istället kommenterar inläggen och varnar för att det kan vara oseriösa inlägg.
Det ger dels den som skrivit en chans att försvara sig, och dels blir informationen kvar, för de som trots varningen vill lita på det som skrivits.

I detta fall har jag ingen anledning att misstro någon av er som kommenterat, snarare beror väl "missnöjet" på att både Roger och Homebase är lite snarstuckna och lika säkra på att de/ni båda har rätt.
Bästa sättet att lösa upp denna typ av tvist är att presentera fakta, och till sist komma till någon form av konsensus.
Om det inte går så får man helt enkelt acceptera att man har olika uppfattningar i frågan, och ibland finns ju inte heller något objektivt korrekt svar, utan allt baseras på otillräckliga fakta, låg nivå av vetenskapliga bevis, eller helt enkelt stort utrymme för individuella riskbedömningar - även om de baseras på fakta.

Jag tycker att både anklagelser om "marknadsföring" och trollande passar illa i diskussioner som dessa, men samtidigt så verkar ju ni två "kombattanter" vara vana att debattera med "oförsiktig" argumentationsteknik, kalla det gärna härskarteknik - så jag har valt att inte gå in och censurera eller moderera.
Det vore dock klädsamt om ni kunde hålla er till fakta, utan ogrundade beskyllningar mot varandra.

Det är uppenbart att ni både besitter goda kunskaper, så jag tycker att det borde finnas en möjlighet att komma till konsensus, om inte annat gällande att ni inte gör samma bedömning om "farligheten" trots att ni grundar era åsikter på samma datablad och undersökningar.   
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag