VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: "Ionizers"  (läst 2261 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bengtner

"Ionizers"
« skrivet: augusti 18, 2010, 20:10:49:49 »
Är ännu inte poolägare men på väg att bli en! Därför konsumerar jag ivrigt det mesta som skrivs på detta forum. Snubblade för ett par dagar över ett inlägg om "Bioniser" som verkade vara nästan magi med att ge nästan kemikaliefri rening. Har haft en privat konversation med "pennan" som är mycket nöjd med lösningen.

Läser man på nätet så är bilden tämligen entydig att rening med joner fungerar. Åtminstone mot alger. Däremot finns det en del som anser att joner inte tillräckligt snabbt tar hand om bakterier och virus, och därför avråder från att helt skippa klor. Bäst effekt fås med en kombination av koppar och silver. Det är en sådan lösning som Bioniser har. Den enda övriga negativa kommentar jag har hittat är varningar om att blonda kan få grönt hår. Kan dock motverkas med användning av badmössa vid frekvent badande, balsam m.m.

Om man anser att "riskerna" med Bioniser är acceptabla ligger det nära att slå till och investera i en sådan apparat. Men då upptäckte jag att det säljs ett flertal snarlika lösningar till en bråkdel av vad Bioniser kostar. Det handlar om ett T-rör vari det sitter en metall-anod och till den kopplas en likströmskälla. Anoder säljs också i olika utförande med eller utan silver i varierande proportion. Utfällningen av metalljoner styr man helt enkelt med hur länge strömkällan är inkopplad. Min tro är att Bioniser är en likadan lösning kombinerad med en programmerbar styrenhet, där du kan lägga upp program hur länge och ofta strömmen kopplas på, och jag gissar också att strömstyrkan justeras baserad på någon återkoppling baserad på vattnets ledningsförmåga. Med tanke på att jon-halten (till skillnad från klor) inte påverkas nämnvärt av temperatur, så borde det inte vara så väldigt svårt att justera in en enklare utrustning så att man uppnår rätt halt av joner i vattnet. Koppla jonisatorn så att den aktiveras då pumpen går, och justera strömstyrkan så att jonhalten blir korrekt. Eller kör jonisatorn på ett eget tidsprogram. Test-stickor finns att köpa från flera ställen.

Det är klart att en produkt som Bioniser tillför bekvämlighet. Man kan lägga in olika program, "booster"-funktion för 24-timmars konstant drift, styrning av cirkulationspump, varning för förbrukade elektroder m.m., men är detta verkligen värt 10.000kr i ökad kostnad?

Är det någon som har provat en enklare joniserings-produkt som t.ex. finns på denna sida:

http://www.price-lessproducts.com/$59_SWIMMING_POOL_IONIZER_IONISER.htm

$59 jämfört med >10.000kr!
8x4m Thermopool från Nettopool. Värmer med 13kW G&J, Brilix Jetswim, Pahléns Minimaster Autodos

Poolgiganten

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag