Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Klorpucken försvinner fortare än en avlöning...  (läst 17482 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
Klorpucken försvinner fortare än en avlöning...
« skrivet: juni 18, 2010, 07:21:25:25 »
Hej,
För ca. två veckor sedan inledde jag vårt badande, då med en chockklorering (med granulat).

Sen kollade jag runt lite och tyckte veckoklor verkade bekvämt och bra så jag köpte veckoklor på Hornbach och lade pucken i skimmern. Sent dagen efter kollade jag klorhalten och den var aningen låg så jag kollade pucken och den var borta men eftersom jag hade för lågt klor lade jag i en ny. Den nya försvann också på under två dagar och klorhalten steg högt, men ph ligger lägre igen 6,8. Iväg och köpa ph höjande antar jag, ph ändrar sig inte uppåt när kloret avtar antar jag...?  :o

Så jag antar att eftersom veckokloret försvinner så fort så sjunker ph p.g.a. det, eller?
Puckarna jag har ska vara en puck per 20m3 och jag har 35m3 vatten så därför tänkte jag det är ok om jag lägger i två per vecka dock ligger jag ju på ca. 3 per vecka med den här takten...

Jag mäter med droppar och tycker det fungerar rätt bra och är "enkelt". Är droppar eller strips mer tillförlitliga?

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Poolgiganten

Utloggad walltorp

SV: Klorpucken försvinner fortare än en avlöning...
« Svar #1 skrivet: juni 18, 2010, 07:37:44:44 »
Hej,

Jag är ingen expert inom detta då jag just startat min första pool. Så du får ta detta med en nypa salt. Men mina vecko-klor-puckar ligger en och en i plastförpackning och det står att man ska klippa av ett eller flera hörn på plasten beroende på hur fort man vill att kloret ska lösas upp.

Mvh Håkan
www.walltorp.net

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Klorpucken försvinner fortare än en avlöning...
« Svar #2 skrivet: juni 18, 2010, 08:42:42:42 »
Just nu har har veckopuckar som saknar plastpåse så jag brukar lägga pucken i en vanlig 1-liters plastpåse o klippa upp 2 hörn.
Räcker 5-8 dagar beroende på förutsättningarna i poolen just då.

Veckoklor ska inte sänka pH, däremot dagsklor kan göra det. (Tri-klor)
Detta med en puck per 20m3 låter lite knepigt. Mina puckar har inga sådana begränsningar.
« Senast ändrad: juni 18, 2010, 08:46:16:16 av Nimajneb »

Utloggad cg_joh

SV: Klorpucken försvinner fortare än en avlöning...
« Svar #3 skrivet: juni 18, 2010, 09:04:14:14 »
Man kan också ta en plastburk (typ sådan som räkor förpacas i) i stansa ett eller två 5 mm hål på ovan och undersidan så löses klorpucken sakta upp under ca en vecka.

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Klorpucken försvinner fortare än en avlöning...
« Svar #4 skrivet: juni 18, 2010, 09:10:36:36 »
Just nu har har veckopuckar som saknar plastpåse så jag brukar lägga pucken i en vanlig 1-liters plastpåse o klippa upp 2 hörn.
Räcker 5-8 dagar beroende på förutsättningarna i poolen just då.

Veckoklor ska inte sänka pH, däremot dagsklor kan göra det. (Tri-klor)
Detta med en puck per 20m3 låter lite knepigt. Mina puckar har inga sådana begränsningar.

Läser man Noga på förpackningen så bör du även hitta på din burk ett avsnitt om dosering då du behöver dosera olika mycket klor efter mängd vatten, märket jag jobbar med Delphinklor tritab 200g (vanligt veckoklor) skriver så här:
Dosering: vid säsongsstart tillsätt 1 tablett tritab 200gr per 20 000liter vatten. Därefter lägg i en ny tablett när 10% av den gamla återstår.

Mitt tipps är att testa sig fram för att se hur ofta man behöver stoppa i en ny tablett. Tänk på att det går åt mer när det är som varmast i vattnet. Och att om ni byter märke på kloret så kanske de har en annan blandning vilket betyder att ni får vara nogrannare med att mäta vattnet i början.

Utloggad SingingSailor

SV: Klorpucken försvinner fortare än en avlöning...
« Svar #5 skrivet: juni 18, 2010, 23:36:56:56 »
klorhalten steg högt, men ph ligger lägre igen 6,8. Iväg och köpa ph höjande antar jag, ph ändrar sig inte uppåt när kloret avtar antar jag...?  :o

Så jag antar att eftersom veckokloret försvinner så fort så sjunker ph p.g.a. det, eller?
Puckarna jag har ska vara en puck per 20m3 och jag har 35m3 vatten så därför tänkte jag det är ok om jag lägger i två per vecka dock ligger jag ju på ca. 3 per vecka med den här takten...

Jag mäter med droppar och tycker det fungerar rätt bra och är "enkelt". Är droppar eller strips mer tillförlitliga?

Mvh,
Anders


Veckoklor (triklor) verkar i sig pH sänkande. Det finns dock veckoklor puckar som även innehåller pH höjande medel för att kompensera för detta.
Du kan använda pH höj för att kompensera. Kolla även alkaliniteten, om du lägger den på ganska hög nivå så kan det kompensera för klorpuckarnas pH sänkande effekt.

Hur fort klorpuckarna löser upp sig beror på kontaktytan mot vatten (påse eller ej), cirkulationen runt pucken och vattentemperaturen.
Hur mycket klor som förbrukas beror på solstrålning, badande, föroreningar som pollen mm, vattentemperatur mm.
Tricket är att försöka få klorpuckarna att lösa upp sig och tillföra klor till poolen i ungefär samma takt som kloret förbrukas.

Test strips har ganska dålig tillförlitlighet.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Klorpucken försvinner fortare än en avlöning...
« Svar #6 skrivet: juni 18, 2010, 23:49:35:35 »
Just nu har har veckopuckar som saknar plastpåse så jag brukar lägga pucken i en vanlig 1-liters plastpåse o klippa upp 2 hörn.
Räcker 5-8 dagar beroende på förutsättningarna i poolen just då.

Veckoklor ska inte sänka pH, däremot dagsklor kan göra det. (Tri-klor)
Detta med en puck per 20m3 låter lite knepigt. Mina puckar har inga sådana begränsningar.

Läser man Noga på förpackningen så bör du även hitta på din burk ett avsnitt om dosering då du behöver dosera olika mycket klor efter mängd vatten, märket jag jobbar med Delphinklor tritab 200g (vanligt veckoklor) skriver så här:
Dosering: vid säsongsstart tillsätt 1 tablett tritab 200gr per 20 000liter vatten. Därefter lägg i en ny tablett när 10% av den gamla återstår.

Mitt tipps är att testa sig fram för att se hur ofta man behöver stoppa i en ny tablett. Tänk på att det går åt mer när det är som varmast i vattnet. Och att om ni byter märke på kloret så kanske de har en annan blandning vilket betyder att ni får vara nogrannare med att mäta vattnet i början.

vet inte hur jag skall tolka detta... men behöver man 2-3 puckar/vecka  för en vanlig 43m3 pool så vill jag nog påstå att det är en ganska dålig kvalitet på dessa. Står det dessutom "tablett" istf "puck" så skriker det Google-Translation. I det svenska språket så är inte en "tablett"  200g tung o stor som en ishockey puck.

Men iaf, jag tror att dom flesta kör med EN puck åt gången i plastpåse och sedan styr hålstorleken baserad på erfarenhet för att hålla en bra klor nivå.

Utloggad Jeppe

SV: Klorpucken försvinner fortare än en avlöning...
« Svar #7 skrivet: juni 19, 2010, 09:33:03:03 »
Jag använder Delphin Multitab som är en tri-klorpuck. När ingen badar håller den klornivån i över en vecka. Så snart någon börjar bada så tar den dock slut på två dagar. Jag har 50m3 och 30-31 grader i vattnet. Det största broblemet är dock att ph sjunker av de här trots att de ska vara ph-neutrala.

Kan det vara något annat som gör att ph sjunker?

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Klorpucken försvinner fortare än en avlöning...
« Svar #8 skrivet: juni 19, 2010, 10:49:03:03 »
Just nu har har veckopuckar som saknar plastpåse så jag brukar lägga pucken i en vanlig 1-liters plastpåse o klippa upp 2 hörn.
Räcker 5-8 dagar beroende på förutsättningarna i poolen just då.

Veckoklor ska inte sänka pH, däremot dagsklor kan göra det. (Tri-klor)
Detta med en puck per 20m3 låter lite knepigt. Mina puckar har inga sådana begränsningar.

Läser man Noga på förpackningen så bör du även hitta på din burk ett avsnitt om dosering då du behöver dosera olika mycket klor efter mängd vatten, märket jag jobbar med Delphinklor tritab 200g (vanligt veckoklor) skriver så här:
Dosering: vid säsongsstart tillsätt 1 tablett tritab 200gr per 20 000liter vatten. Därefter lägg i en ny tablett när 10% av den gamla återstår.

Mitt tipps är att testa sig fram för att se hur ofta man behöver stoppa i en ny tablett. Tänk på att det går åt mer när det är som varmast i vattnet. Och att om ni byter märke på kloret så kanske de har en annan blandning vilket betyder att ni får vara nogrannare med att mäta vattnet i början.

vet inte hur jag skall tolka detta... men behöver man 2-3 puckar/vecka  för en vanlig 43m3 pool så vill jag nog påstå att det är en ganska dålig kvalitet på dessa. Står det dessutom "tablett" istf "puck" så skriker det Google-Translation. I det svenska språket så är inte en "tablett"  200g tung o stor som en ishockey puck.

Men iaf, jag tror att dom flesta kör med EN puck åt gången i plastpåse och sedan styr hålstorleken baserad på erfarenhet för att hålla en bra klor nivå.

Om det var mitt inlägg du mena så står det ju att den första doseringen gällde vid uppstart alltså inte för forsätt dosering. Själv hade jag valt att Chocka med granulat istället för att nolla vattnet och få upp klornivån.
 Ang. kvaliten på kloret så vill jag väl påstå att delfin är väl en av de två tre aktörerna som har bäst produkter. Deras högsta höns och kemist är Norman så ibland kan en tablett kanske komma fram istället för puck vilket jag tror inte påverkar kvaliten samt vad jag vet så finns det ingen som tillverkar sitt klor i Sverige (men kan ha fel där)

Sedan så tycker jag av erfarenhet att det är väldigt svårt att läsa sig till och ha generalla regler på hur mycket och ofta man ska dosera sin puck eftersom det är så många olika faktorer som påverkar.
Innan man lär sig hur sitt poolvatten betersig så är det säkrast att testa vattnet oftare

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Klorpucken försvinner fortare än en avlöning...
« Svar #9 skrivet: juni 19, 2010, 12:17:46:46 »
Jonas,

jag känner mycket väl till Delphins produkter och jag har blivit avrådd att använda deras klorpuckar pga att dessa påstås innehålla ovanligt mycket cyanursyra. (kanske ligger ngt i det med tanke på att många verkar ha problem med pH sänkning tillsammans med Delphin puckar)

Kan inte se det som vare sig en för eller nackdel om företaget ägs av en Norrman.

Men att även tipsa om att köra med dubbla puckar vid uppstart låter inte, exakt som du själv reagerar på, seriöst.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag