CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Sandfilyter inköpt o mjölkigt vatten  (läst 27298 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad angel

Sandfilyter inköpt o mjölkigt vatten
« skrivet: juni 16, 2010, 16:53:39:39 »
HAr en pool ovanmark 12000 liter.
Har köpt sandfilterpump på rusta ska klara upp till 20 000 li vatten.

HAr haft den en vecka knappt.

HAr chokklorerat då det var mycke alger o grönt.
Nu e vattnet mjölkigt. HAr inte mät värdena ännu får göra det senare ikväll.
Men jan man bara slänga i mer klor o vänta på det ska klarna eller vad göra??
HAr algmedel i nu. Ska använda chokloren som daglig klor hälften morgon hälften på kvällen.

Alla tips o råd om skätsel kemo sandfilter mottages för denna sommar vill jag ha fint vatten!!

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Sandfilyter inköpt o mjölkigt vatten
« Svar #1 skrivet: juni 16, 2010, 21:29:04:04 »
Vad har du för Ph o Alkalinitet värde? Klorvärdet?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad ddt

SV: Sandfilyter inköpt o mjölkigt vatten
« Svar #2 skrivet: juni 16, 2010, 23:03:48:48 »
Råkade ut för något liknande förra året, vattnet blev helt mjölkigt och det var inte fel på alkalinitet, ph eller något som vi testade för. Höll i sig i någon vecka eller två för att sedan klarna upp lika fort som det kom. Jag har fortfarande inte en aning om vad som hände, men jag tror (har i alla fall en känsla av) att sandfiltret till sist tog hand om partiklarna och att det fungerade för att jag till sist ledsnade och inte backspolade så ofta. Tror att sanden vart smutsig och kunde filtrera bort de minsta partiklarna i och med detta. Men som sagt det är bara en gissning, kanske någon annan kan svara på om det kan vara så.

Utloggad angel

SV: Sandfilyter inköpt o mjölkigt vatten
« Svar #3 skrivet: juni 17, 2010, 06:33:31:31 »
Vad har du för Ph o Alkalinitet värde? Klorvärdet?


Använder nitorstickor
Värd
ci 0
Ph8,4
Alk180

Utloggad angel

SV: Sandfilyter inköpt o mjölkigt vatten
« Svar #4 skrivet: juni 17, 2010, 06:35:00:00 »
Råkade ut för något liknande förra året, vattnet blev helt mjölkigt och det var inte fel på alkalinitet, ph eller något som vi testade för. Höll i sig i någon vecka eller två för att sedan klarna upp lika fort som det kom. Jag har fortfarande inte en aning om vad som hände, men jag tror (har i alla fall en känsla av) att sandfiltret till sist tog hand om partiklarna och att det fungerade för att jag till sist ledsnade och inte backspolade så ofta. Tror att sanden vart smutsig och kunde filtrera bort de minsta partiklarna i och med detta. Men som sagt det är bara en gissning, kanske någon annan kan svara på om det kan vara så.

Ja jag råkade ut för detta även förra året men då hade jag  den pump som medföljer med pappersfilter.
Men tyckte det var värt o invenstera i sandfilter då vi badar mycke.

Får se vad som händer det e ju inte grönt i allafall:)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Sandfilyter inköpt o mjölkigt vatten
« Svar #5 skrivet: juni 17, 2010, 07:13:01:01 »
Har man mycket alger i poolen innan man chockklorerar så blir det alltid grått/brunt efter klorering.
Sandfiltret tar till sist hand om skiten, men precis som ddt skriver så fungerar ett filter alltid bättre ju skitigare det blir, ju mer smuts det finns på filterytan desto finare partiklar kommer att fastna.

För att snabba upp klarningen kan man tillsätta flockningsmedel, folkpools kuddar brukar vi köra med och de fungerar bra.

Sen vi gick över till Baquasil har vi dock aldrig haft några som helst problem med vattnet klarhet, så flockning verkar vara nåt som inte behövs för oss längre, om det inte ändrar sig med åren - vi är fortfarande bara inne på säsong 2 med Baquasil.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad angel

SV: Sandfilyter inköpt o mjölkigt vatten
« Svar #6 skrivet: juni 17, 2010, 07:20:19:19 »
Har man mycket alger i poolen innan man chockklorerar så blir det alltid grått/brunt efter klorering.
Sandfiltret tar till sist hand om skiten, men precis som ddt skriver så fungerar ett filter alltid bättre ju skitigare det blir, ju mer smuts det finns på filterytan desto finare partiklar kommer att fastna.

För att snabba upp klarningen kan man tillsätta flockningsmedel, folkpools kuddar brukar vi köra med och de fungerar bra.

Sen vi gick över till Baquasil har vi dock aldrig haft några som helst problem med vattnet klarhet, så flockning verkar vara nåt som inte behövs för oss längre, om det inte ändrar sig med åren - vi är fortfarande bara inne på säsong 2 med Baquasil.

Kan jad då som har en liten pool 12000 liter ovanmarkpool använda flockningsmedel??
Konstig fråga kanske men jag e novis inom detta område

Utloggad Steffe

SV: Sandfilyter inköpt o mjölkigt vatten
« Svar #7 skrivet: juni 17, 2010, 07:53:56:56 »
Högt pH = Mjölkigt vatten. Lösning: Sänk pH till rätt nivå.

Utloggad William

SV: Sandfilyter inköpt o mjölkigt vatten
« Svar #8 skrivet: juni 17, 2010, 08:35:41:41 »
Förrförra året var vattnet lite mjölkigt en morgon då jag rullade av täckningen, gjorde inget åt det och nästa dag var det glasklart igen. Kommer aldrig få veta vad det berodde på.
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Sandfilyter inköpt o mjölkigt vatten
« Svar #9 skrivet: juni 17, 2010, 08:39:08:08 »
Högt pH = Mjölkigt vatten. Lösning: Sänk pH till rätt nivå.

Kan så vara, men i detta fall beror det säkert på att det var mycket alger och grönt i vattnet innan klorering - det blir alltid missfärgat efter klorering om det finns mycket organiskt material eller metaller i vattnet.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag