VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Nu testar jag Baquasil!  (läst 27608 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5550
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Nu testar jag Baquasil!
« Svar #50 skrivet: juli 16, 2009, 09:08:58:58 »
Ny uppdatering.

Har varit och köpt på mig en andra omgång av Baquasil och Algmedlet, som det nu ser ut kommer jag att fortsätta med detta.
Jag har inte haft en enda anmärkning att kommma med över vattenkvaliten på hela sommaren, kristallklart, inga algblommningar eller anfall av "dimmigt" vatten som jag tidigare haft när jag kört med klor.
Visst funderar man om det kan finnas andra baksidor med detta desinficeringssystem, kanske t.o.m sånt som på sikt kan påverka hälsan, men å andra sidan vet man ju att klor inte är helt nyttigt för kroppen heller...

Vi är i alla fall nöjda, och kommer som det nu känns att fortsätta med Baquasil, men det får inte bli dyrare än det nu är.

Ett bättre system för mätning av PHMB-halten skulle också vara välkommet.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad Janne

SV: Nu testar jag Baquasil!
« Svar #51 skrivet: juli 16, 2009, 12:30:17:17 »
Rickard,

Vad är det för Algmedel du menar?

Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5550
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Nu testar jag Baquasil!
« Svar #52 skrivet: juli 21, 2011, 10:58:07:07 »
Ursäkta för sent svar...

Det hete tidigare Baquacheck, men heter nu bara "Concentrated Algicid"



Ny uppdatering så här en bra bit in på tredje säsongen.

Vi har inte en enda gång på nu snart 3 år haft några som helst problem med vattenkvaliten.
Var just ut och hällde i lite algmedel och 2-3 liter Baquaschock, det var 14 dagar sedan jag tillsatte kemikalier och ändå är vattnet kristallklart!

Liger lite lågt på värdet för PHMB, men har bestämt mig för att göra det, man vill ju inte ha onödigt mycket kemikalierar i vattnet, och mitt upplägg har ju visat sig fungera helt OK.

Inklusive uppstart har jag förbrukat runt 20 liter Baquaschock, 0.5 liter algmedel och 2.5 liter PHMB, runt 1500-2000 kr för kemikalier, men kommer att behöva köpa ytterligare en dunk PHMB och schock, så totalnotan hamnar nog på ca 2500 kr för säsongen.

Inte sååå farligt med tanke på att vi har 32-33 grader varmt i poolen, med den typen av temp är det inte billigt att köra med klor heller!
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Nu testar jag Baquasil!
« Svar #53 skrivet: juli 21, 2011, 12:35:52:52 »
Vi håller runt 29-30gr och kemin kostar kanske 6-700 per år. Men då är det klor förstås. <sol>

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5550
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Nu testar jag Baquasil!
« Svar #54 skrivet: juli 21, 2011, 15:40:20:20 »
Vi håller runt 29-30gr och kemin kostar kanske 6-700 per år. Men då är det klor förstås. <sol>

Var köper du ditt klor, så mycket kostar ju kloret till spabadet/år för oss (nästan), och då är det ju bara ett par m3.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Nu testar jag Baquasil!
« Svar #55 skrivet: juli 21, 2011, 16:38:12:12 »
Vi håller runt 29-30gr och kemin kostar kanske 6-700 per år. Men då är det klor förstås. <sol>

Var köper du ditt klor, så mycket kostar ju kloret till spabadet/år för oss (nästan), och då är det ju bara ett par m3.

Tyskland, sist betalade jag 50 eller 60€ för 50 puckar, går nog åt 20-30st per år. Chockkloret låg nog på ung ungefär 30€ men för 5kg. Ph- o ph+ brukar ligga runt 10-15€ för 5kg.
Klorbehovet gick även ner markant sedan vi skaffade poolrobot.

Utloggad Erica

SV: Nu testar jag Baquasil!
« Svar #56 skrivet: juli 22, 2011, 01:14:38:38 »
Vi håller runt 29-30gr och kemin kostar kanske 6-700 per år. Men då är det klor förstås. <sol>

Var köper du ditt klor, så mycket kostar ju kloret till spabadet/år för oss (nästan), och då är det ju bara ett par m3.

Vi ger väl inte så värst mycket mer än så heller för vårt klor, trots mycket flitig användning av poolen. Men vi använder flytande klor (natriumhypoklorit) och så är det ju en inomhuspool vilket ju ger mindre skräp i poolen men i gengäld betyder att säsong = hela året.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5550
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Nu testar jag Baquasil!
« Svar #57 skrivet: juli 22, 2011, 07:14:01:01 »
Vi håller runt 29-30gr och kemin kostar kanske 6-700 per år. Men då är det klor förstås. <sol>

Var köper du ditt klor, så mycket kostar ju kloret till spabadet/år för oss (nästan), och då är det ju bara ett par m3.

Tyskland, sist betalade jag 50 eller 60€ för 50 puckar, går nog åt 20-30st per år. Chockkloret låg nog på ung ungefär 30€ men för 5kg. Ph- o ph+ brukar ligga runt 10-15€ för 5kg.
Klorbehovet gick även ner markant sedan vi skaffade poolrobot.


OK, ja, det skulle inte kosta så mycket med Baquasil heller om jag bemödade mig att köpa peroxiden på billigast möjliga ställe, och importerade resten.
Sen tycker jag att det finns ett värde i att kunna skaffa de prylar jag behöver lokalt, även om det kostar lite mer än om jag importerar själv.

Körde ju själv tidigare med natriumhypoklorit som jag "köpte lokalt", 20 liter/gång för en bullpåse.
Mycket billigare än så är det svårt att komma undan med.
Baquasil är dock så otroligt mycket lindrigare, och ger en vattenkvalitet som är ojämförlig, i vart fall för mig, och än så länge - helt plötslit kanske nåt händer, och jag är inte lika nöjd.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Magdalena

SV: Nu testar jag Baquasil!
« Svar #58 skrivet: juli 28, 2011, 12:05:06:06 »
Roligt att Baquacil funkar för dig :)
Vi har tyvärr bara haft bekymmer, det var bara första säsongen som fungerade smärtfritt! Efter det så har vi haft alger till och från varenda sommar (3 år), värst var det för två år sen!

Årets första algangrepp kom rekordtidigt, redan i början av juli. Idag så fanns det gröngula fläckar på trappan och hela botten var täckt med tunn gul beläggning.  Har precis borstat, sänkt PH till ca 7.3 och hällt i 8 liter shock och 4 dl algmedel. In med en flockrulle och håller tummarna att vattnet är klart imorgon så att jag kan dammsuga :)


Bifogar en länk till mina tidigare bekymmer! Hu vad poolen var grön :(  http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4969.0
Miami Pool 4*8, Baquacil, Roman end trappa, Ideal Cover klasik C, solfilm. Byggt 2008.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag