CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Sandfilter eller polyesterfilter- tryckskillnad ......  (läst 29867 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Sandfilter eller polyesterfilter- tryckskillnad ......
« Svar #10 skrivet: mars 25, 2009, 19:01:15:15 »
hehehe, Hur vore det om du lyfte blicken från sandlådan du sitter i :o

Har du nån gång stoppat upp och funderat kring varför alla de stora poolmärkena marknadsför dessa filter????
Som sagt lyft blicken och titta in på något av alla de forum utanför Sverige.


40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Poolgiganten

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Sandfilter eller polyesterfilter- tryckskillnad ......
« Svar #11 skrivet: mars 25, 2009, 22:44:07:07 »
hej igen
Eftersom jag nu har ett polyesterfilter samt det nya sandfiltret kan man då inte använda båda (istället för att kasta).
Det fina partiklarna som sandfiltret då släpper igenom skulle ju polyesterfiltret ta hand om eller blir trycket för högt då?
//carlos <sol>

Carlos får börja med att be om ursäkt att din tråd förvandlats till pajkastning. Känns bara som en skyldighet att rätta användare när dom kommer med rena felaktigheter.

Om du vill höja reningsgraden på ditt sandfilter kan du beställa en säck med DE(diamtomaceous earth, stavning!!!) och byta ut en del av sanden i toppen på filtret med DE. Detta skall göra att du får en betydligt bättre filtrering gentemot bara sanden.
Man skall vara försiktig när man fyller på DE i filtret. Det är väldigt fin korningt och inte hälsosamt att andas in. Kiselpulvret(DE) har en hårdhet som ligger lite under diamantens, jag tror att om diamanten är 9 på en skala så är kisel 7. Om man tittar på kisel i förstoring så är det som en svamp med vassa kanter. Det är just detta som man utnyttjar när man renar kroppen med en kiselkur. Eftersom det är så hårt så följer det med ut i tarmarna och rent mekaniskt rensar tarmväggarna på "skit". Så man skall inte få in det i andningsvägarna.
När du backspolar så kommer DE pulvret följa med ut, så det är kanske något som man får ta i beaktan. Man får fylla på efter varje backspolning. Pulvret är inte speciellt dyrt tror jag så det är mer jobbet.
Kolla in TFP där finns det massor av info.
 


« Senast ändrad: mars 25, 2009, 22:48:09:09 av Henry Porter »
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: Sandfilter eller polyesterfilter- tryckskillnad ......
« Svar #12 skrivet: mars 26, 2009, 05:57:52:52 »
Pajkastningen står du för.
Läs nedanstående text som är fritt kopierad av en av dom "stora" poolförsäljarna i Sverige.
Det säger väl ändå en hel den "Henry Porter", nu får du väl ändå ge dig.
I en inomhus pool har du alltid tak så att poolen inte blir angripen av yttre omständigheter samt oftast ett klinkergolv som man kan hålla rent och fint.
Man skulle ju kunna tro att du säljer polyesterfilter, gör du det???  <hmm>

Till Din pool behövs ett reningsverk, vilka består av pump och filter. XXXXXX säljer reningsverk från bland annat Hayward, en världsledande tillverkare av utrustning för swimmingpooler. I särklass vanligast är sandfilter som är mycket lättskötta och har en låg underhållskostnad. Som alternativ finns polyesterfilter som passar bra till inomhuspooler. De tar liten plats och kräver inget avlopp för backspolningsvatten. Volymrekommendationerna avser en normal villapool. Är du tveksam ska du välja ett större reningsverk, det gör underhållet lättare.

Henry Porter Kryp nu tillbaka till sandlådan och bli där  O0


Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: Sandfilter eller polyesterfilter- tryckskillnad ......
« Svar #13 skrivet: mars 26, 2009, 06:03:41:41 »
Carlos, jag ber också om ursäkt för pajkastningen på din tråd.
Men känner att man måste rätta om det det är någon som försöker vilseleda dig.
Lycka till

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Sandfilter eller polyesterfilter- tryckskillnad ......
« Svar #14 skrivet: mars 26, 2009, 11:49:31:31 »
Du skrev att du hade gett upp denna tråden, hm tydligen inte .

Eftersom du inte verkar vara särskilt road av att läsa och förkovra dig  ;)så kanske du åtminstonde kan öppna gluggarna litegrann och ta del av följande klipp   Är det en illusion eller?
Egentligen är det bara min goda uppfostran som hindrar mig från att kalla dig för en jävla pajas, så det håller jag mig för god för. Men att du sitter och raljerar och låter din egna uppfattning skapa nån sorts sannning för oss andra är väl lite att ta i. Klart att du inte har referenser av patronfilter eftersom det inte säljs/marknadsförs av några poolfirmor i Sverige. Innebär detta att dessa inte existerar??? Vakna nu killen! Det är bara för dig att gå in på någon av de stora tillverkarna såsom Pentair, Hayward eller Jandy.
Ta i beaktan att Sverige är ett lilleputtland när det gäller pooler av förklarliga skäl.
Jag har spenderat mycket tid i vinter på poolforum vars användare utgörs av personer som bor i länder där pool är betydligt vanligare än här i Sverige. Om jag skulle dra till med en kvalificerad gissning efter vad man kan utläsa i användarnas signaturer är sandfilter inte alls det dominierande utan tvärtom så utgör DE och cartridge filtren en majoritet. Jag skall starta en poll på ett av forumen och se hur stor del av användarna som har vilket filter.
Sök efter cartridge filter på youtube, om jag vore du så skulle jag bli förvånad över hur många poolsystem(oerhört påkostade sådana) som uppenbarligen inte har en rening som fungerar, lite förvånad borde väl även du bli va!!... ;D 

Låt mig veta om jag skall länka till någon av alla trådar som avhandlar patronfilter, om du nu kan släppa hinken o spaden 8)

Avslutningsvis saxat från den leverantören du refererade till nämligen Hayward. Kan ju kolla källan genom att gå in på .com och därifrån läsa om filter. Lycka till!!!


Cartridge
Cartridge filters have a greater surface area than sand allowing for fewer clogs and easier maintenance. Cartridge filters are designed to run at lower pressure than sand which puts less backpressure on the pump, providing more flow and turnover.
Cartridge filters should be cleaned once or twice a season by simply hosing them off. Cartridge element filters trap debris as small as 10 to 15 microns. Learn more
 
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Steffe

SV: Sandfilter eller polyesterfilter- tryckskillnad ......
« Svar #15 skrivet: mars 26, 2009, 13:22:18:18 »
Precis som när det gäller offentliga badanläggningar så används sandfilter i första hand p.g.a. funktionalitet. Länken ovan är lite missvisande då de endast tog upp och spolade filtret lite lätt. Skall man göra det rätt så skall filtret ligga i en lösning i x antal timmar. Det som Henry Porter hänvisar anående rengöring 1-2 gånger per säsong låter mer som ett spa (som används sällan) eller en inomhuspool som ej nyttjas så ofta).

De fall som ett patronfilter utgör en fördel är de gånger då man ej har tillgång till backspolningsvatten, vid hög temperatur i poolen (de vanliga sandfiltrens laterala dysor i PVC klarar ej av att användas till höga temperaturer utan bör bytas ut till dysor i PP) eller om man önskar ta mindre partiklar. Det är dels p.g.a. detta som denna typ av filter används till portabla spa (samt i kombination med faktorn att det är begränsat utrymme för filtrationsutrustning i portabla spa).

Som sagt var, ett patronfilter är kanon då det tar mindre mikron, samt har en större filtrationsyta om man jämför med dess fysiska storlek, men det kan bli en del jobb för utomhus privatpool samt kostnaden för filter etc. De finns ett antal mindre och större offentliga anläggningar som har försökt använda sig av ett antal parallellkopplade patronfilter där allt gått snett i och med att det krävs en heltidstjänst till att endast rengöra filtren (alltså; att endast rengöra det en gång per säsong är en utopi, i alla fall när det gäller en utomhuspool som som används frekvent).

Ett patronfilter och ett sandfilter kostar ungefär samma peng för en privatpool om man skall se till jämförbara produkter med jämförbar kvalitet. Dock så måste patronerna bytas oftare än sanden i sandfiltren och patronerna är ju ej gratis. Alltså borde det väl vara en fördel för en poolförsäljare att sälja patronfilter då de tjänar mer på eftermarknaden om de saluför detta? Säljer man ett visst fabrikat så kan ju inte kunden gå och köpa detta från någon annan leverantör heller.

Diatomitfilter har ju också något som använts en del genom tiderna, men då diatomiten är hälsofarlig så används det ju ej längre så mycket (inte i Sverige i alla fall då jag t o m tror att den är förbjuden när det gäller offentliga anläggningar). Jag skulle ej rekommendera att lägga ett lager diatomit på toppen av sandbädden utan istället ett lager antracit (aktivt kol) istället.

Mina erfarenheter från den svenska samt den europeiska poolmarknaden är att sandfilter är den dominerande varianten av filter (både när det gäller privatpooler samt offentliga bad).

Angående trådstartarens fråga gällande vilket av alternativen sandfilter och patronfilter som skapar störst tryckfall så är svaret sandfiltret. En stor orsak är sandfiltrets sexvägsventil som ej är direkt optimal ur flödessynpunkt.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Sandfilter eller polyesterfilter- tryckskillnad ......
« Svar #16 skrivet: mars 26, 2009, 16:38:10:10 »
hej steffe
tack för den fina infon, eftersom jag nu har båda sorterna av filter finns det någon vitts med att använda båda dvs lägga polyesterfiltret sist i kedjan?
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Sandfilter eller polyesterfilter- tryckskillnad ......
« Svar #17 skrivet: mars 26, 2009, 19:02:07:07 »
Hej Steffe! Tack för ett bra inlägg!
Nu skall vi försöka hålla diskussionen på en mer civiliserad nivå, vilket jag ser fram emot.

Jag måste dock ifrågasätta dina påstående! Jag tog bara en video i högen vid lunchen och postade, så jag hade bara lite lätt ögat igenom den i brist på tid. Dock så tittade jag igenom den nu. Jag tror inte heller du har tittat på den för den visar inte någon rengörning utav själva patronerna utan bara hur dom byter dessa mot nya rengjorda. Detta är vad de flesta användarna gör, har två uppsättningar! Han säger dock att filtrena skall läggas i blöt också med vilka kemikalier för att få dom rena. Många som jag har läst om struntar i detta och filtren håller ca 5år innan man behöver byta ut dom. Tillverkarna rekommenderar årlig blötläggning av filtren och därimellan rengörning med vattenstråle med lågt tryck. Det finns även speciella munstycken att köpa som man kopplar på trådgårdsslangen. Ser ut ungefär som en persienn rengörare.

Jag förstår av ditt inlägg att du är väl insatt i vattenreningssytem vilket jag inte är! Det kännns alltid lite dumt att hänvisa till information som man inte har varit med om irl om du förstår. Men.... Om du går in på tex. troublefreepool under pumping section så finns det hur mycket bevis som helst som talar i min riktning. Jag kan inte annat än att ta personer med flera tusen poster och med poolkunnande som överstiger de flestas här(skulle jag vilja påstå) på orden. Vet inte annars hur man skall ställa sig till forumens vara. Har väldigt svårt att tro att en admin och hela mod kåren skulle fara med osanning eller försöka komma med osanningar. Vad skulle dom vinna på detta? Finns liksom ingen rimlig förklaring till det. Som sagt även på youtube finns hur många videos som helst som visar dessa filter.

ALLA som jag har pratat med/läst om har en rengörningsfrekvens på 1 alt.2 gggr/år/säsong om man har dimensionerat sitt filter för det. Nu pratar vi om pooler som har vattenvolymer mkt större än vad som är normalt hos oss pga den nästan obligatorisk "deepend" även i liner poolerna. 
Om det nu inte skulle gå att ha dessa filter till pooler varför utgör dessa en så stor del av poolleverantörernas utbud? Om du går in och titta på poolsupplies i australien har du hur många som helst att välja imellan. Alla internet leverantörerna i US har likaså en hel uppsjö av dessa filter. Jag kan säga att jag har gått igenom en hel del av dessa siter. Jag har även tittat runt hos våra svenska återförsäljare och visst det finns de som tillhandahåller nån sort av patronfilter men det är inte i närhet av den storlek som vi pratar om här, de ser närmast ut som något man har under vaskskåpet. Så jag förstår att denna typ av filter inte har haft någon genomslagskraft. Varför det är så har jag ingen aning om, men man måste komma ihåg(som jag skrev i mitt förra post) att Sverige inte är världsledande på området.

Imho har alla tre filtertyperna sina för och nackdelar. Vårt val föll sig på den låga rengörningsfrekvensen och att vi slipper ta vara på hundratals liter vatten i vårt pumprum veckovis eftersom det ligger under jord, inte så mycket för den finare filtrationen, vilket dock är ett plus. Nackdelen är att det är jobbigare att rengöra filtret när man väl behöver göra det. Men som sagt, jag kommer inte att behöva rengöra detta mer än 1ggr/säsong vid en storlek på 320 sf vid "normala" förutsättningar med min poolvolym ca 60k l. Om detta håller vatten återstår ju att se. Men om man kan tillskriva användare av dessa filter världen över och tillverkarna någon sorts trovärdighet så skall så vara fallet, någon utopi är det iaf inte fråga om. 
Att man i publika badanläggningar inte vill ha filter av denna sort har jag full förståelse för. Där måste det vara smidigare att ändra en ventil och låta pumpen göra jobbet.

Hur vanligt detta filter är vet jag inte. Men att döma av de månader jag har läst dagligen på några Amerikanska forum så är dom mycket vanliga och det är det som är konstigt. De enda som har patronfilter hos oss är ju ovanmarkspoolerna!!!

Vad gäller DE filtren så är också dessa mycket vanliga. Precis som jag sa skall man iakta försiktighet när man fyller på sitt filter. En typ av DE filter behöver man inte backspola utan man kan rengöra plattorna som som är belagda med pulvret mekaniskt.
Dock så är det råd jag gav Carlos något som många använder sig utav och fungerar bra om man vill få ett effektivare sandfilter. Men det kanske inte föll i god jord Carlos :-\ Är man intresserad av detta så läs om det, jag kan alldeles för lite för att kunna rekommendera det, ville bara väcka uppmärksamhet att det går att göra på detta vis.

Slutligen Steffe!
Saxat från en tråd av en användare som är mycket kunnig i ämnet pumpar och filter! han har själv Cartridge och 21Kgallons pool, inte spa ;) som ligger utomhus!

mvh

What I meant to imply in the other post was that you probably don't need larger than 320 sqft. Scaling your pool by mine, you could go down to a 225 sqft but if you get a lot of stuff in the pool year around, then I would suggest going with the 320. If you decide on the 225 sqft, keep in mind what a smaller filter really means.

1) Cleaning cycles. Personally, I wouldn't want to clean my filter more than once every 6 months of run time. I keep my pool open all year so that means about 2 cleanings per year although I could let it go for 12 months and just do one per year.
2) Maximum flow rates. You shouldn't exceed 80 GPM for a 320, 60 GPM for 225 & 40 GPM for a 150 to maintain optimal filtering.

3) Cartridge costs. Larger filters have more elements and are more costly to replace but I suspect that you would end up replacing a smaller filter's elements more often because they will be cleaned more often. Flow rate per sqft of filter and cleaning cycle will be the primary factors for the life of a filter.

The last thing you want is a filter that is too small which is why I suggested the 320.
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Steffe

SV: Sandfilter eller polyesterfilter- tryckskillnad ......
« Svar #18 skrivet: mars 26, 2009, 19:54:04:04 »
Mina bedömningar av det jag skriver är inte slutsatser jag drar från att läsa olika forum utan de kommer från erfarenheter med att jag i tidigare yrke jobbat med dylika filter både när det gäller den offentliga samt den privata sidan.

Som jag nämnde ovan så refererade jag till den europeiska marknaden vilket jag kan med gott självförtroende känner till väldigt väl. Den amerikanska var länge sedan jag var i kontakt med när det gäller pooler (måste leta i minnet i sådana fall) och den australiensiska har jag noll koll på.

Notera att jag ej talar för eller emot någon typ av variant utan jag berättar bara rakt upp och ner hur saker och ting fungerar. Det ligger inte i mitt intresse vad folk tar för beslut gällande pool egentligen, men frågor någon om råd så ger jag ett ärligt svar om jag har tid (det florerar så mycket myter och floskler i poolbranschen så man undrar vad allt kommer ifrån). Vattenreningsteknik ligger mig ganska varmt om hjärtat så det hjälper jag som sagt var gärna till med.

Jag har alltså inte sagt att man inte kan använda patronfilter till privatpooler (har sålt ett stort antal patronfilter till både privatpooler och offentliga pooler genom åren i mitt föregående yrke) utan jag förklarar endast varför olika val görs vid olika tillfällen. Hade jag t ex bott i Florida så hade väl kanske inte ett sandfilter vara att tänka på beroende på en högre vattentemperatur samt att vattnet kanske inte är lika billigt där som hemma i Sverige.

Angående diatomitfilter så är det ej vanliga i Europa längre p.g.a. hälsorisken. Det var vanligare på 70-80 talet. Precis som du skulle kunna lägga diatomit på toppen av sandbädden så går det lika bra med aktivt kol istället vilket är väldigt vanligt förekommande när det gäller publika bad.

Som sagt var behöver jag ej läsa citat av andras erfarenheter då jag har tillräckligt mycket av dem själv i ämnet.

För att återgå till ämnet; Carlos, om du önskar att ta mindre partiklar så kan du installera patronfiltret efter sandfiltret. Givetvis så blir ju tryckförlusten lite större då du seriekopplar de båda filtrena, men då patronfiltret har ett lägre tryckfall så bör de inte vara några problem (kan vara ned till 1/10 av sandfiltrets, men det beror givetvis på produkter samt flöde). Vill du vara på den säkra sidan så installerar du patronfiltret i en by-pass så att du själv kan reglera flödet (och därmed tryckfallet).

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Sandfilter eller polyesterfilter- tryckskillnad ......
« Svar #19 skrivet: mars 26, 2009, 20:18:04:04 »
Citera
Som sagt var behöver jag ej läsa citat av andras erfarenheter då jag har tillräckligt mycket av dem själv i ämnet.

Ojdå! fullärd?
Frågan är om jag skall lyssna på dig som säljer eller har sålt filter eller skall jag lita på alla de som använder dom......
Jag kan inte fatta hur man bara kan bortse från alla dessa användare, för mig en gåta. Att tro sig veta alla svaren är oftast en farlig väg att gå.

Men se det från den ljusa sidan, Ni kommer alla få en referens i mig. Jag kommer att installera ett patronfilter. Så efter sommaren har vi svaret om det är en utopi med 1 rengörning/säsong eller ej. Jag hoppas att jag har rätt, men det återstår att se. Jag kommer helt utan prestige återge min erfarenhet. Lägg märke till att inte heller jag pratar för eller mot något utan bara återger vad jag lärt mig om de olika filterna man har att tillgå för rening av pool.

Du behöver inte återgå tilll ämnet du har hållt dig till det hela tiden. TS frågade i sin inledande post om tryckskillanderna över olika filter. Det är svallvågor av det vi disskuterar nu. Helt logisk utveckling av en tråd.....

40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag