CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ny och oerfaren  (läst 2525 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Affe

Ny och oerfaren
« skrivet: september 12, 2008, 21:53:23:23 »
Vi har köpt ett hus som har j&f storpool installerat i ett altandäck på utsidan. Vi tycker såklart att en pool är en jäkla bonus. Problemet är att jag har haft huset i 4 veckor nu och fått ganska vaga instruktioner av förra ägaren hur man sköter en pool. Han sa att man bara slänger i en dagsklortablett varannan dag. Och blir det varmt och soligt varje dag så slänger man i varje dag. Han visade hur man backspola och sen sa han att det va bra med det. Han visade hur man tog test på ph/klor test med ett testset från j&f som jag finner helt värdelöst. Jag har nu läst mig till mycket hur jsg ska sköta poolen men känner mig fortfarande ganska osäker på om jag gör rätt. Jag har köpt mig ph/klormätare på tablettform som jag finner väldigt lätt att läsa av. Problemet är när jag ska chockklorera.. jag har ingen aning om hur jag ska ska chockklorera med tabletter som säger att du ska tillföra en tablett per 1000 L... Ja en kubik bara... Det måste vara tryckfel eller något. Men jag råkade i början överdosera med klor så jag fick inget utslag när jag mätte klor med tablett. Så jag fick vänta tills klorhalten sjönk. Min pool har 41 kubik vatten och jag är skitnervös att jag ska göra nåt fel så råd tar jag väldigt tacksamt emot.
En annan fråga jag har är hur jag får bort all skit i kanter och hörn. Det hjälper lite med borste men dammsugaren tar inte upp ett skit av det. Det ser förjävligt ut och förra ägare sa att ända chansen att få bort det är att dyka ner med skurborste.

Jag är otroligt tacksam för svar och tips av alla dess slag. Hoppas jag inte snurrat för mycket i vad jag skrev. :) Jag har säkert skrivigt i fel forum med dessutom. Simma lungt

Poolgiganten

Utloggad Majja

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skepplanda
  • Antal inlägg: 199
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool,en oas i vardagen
    • Visa profil
SV: Ny och oerfaren
« Svar #1 skrivet: september 12, 2008, 22:32:49:49 »
Hejsan Affe!
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig så mycket med frågorna då jag är en gröngöling på kemikalie området, men jag vill hälsa dig välkommen hit. Är själv rätt ny här.
Det jag tror är att chock klor tabletter (granulat) ska lösas upp i en hink med vatten och hällas i poolen. Någon mer erfaren kommer säkert att svara och guida dig.

MVH
Majja
PP pool 3,5x8 med 2 poollampor, värmepump och Klasik B pooltak, allt från Living Quality

D1@Home Wayfarer spabad

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Ny och oerfaren
« Svar #2 skrivet: september 12, 2008, 22:45:43:43 »
Om du har smuts som sitte på botten o väggar så borsta loss smutsen med borstarna först innan du dammsuger. För smutskanten vid vattenlinjen som kan du även behöva speciel liner rengöring, ibland kan man behöva tappa ur någon/några cm vatten för att få till en bra rengöring.

Det grövsta smusten brukar jag ta upp med djuphåven.

Sedan backspolar jag faktiskt filtret en 30-40s innan jag börjar dammsuga för att få ett bättre sug. Sedan måste man föra den mycket långsamt för att få bra effekt o inte röra runt smutsen bara.

Tycker du att du har dåligt sug så kan även silkorgen i filterhuset på pumpen vara igensatt, kolla även denna. Även installationen av pump,filter, rördragning mm kan påverka ditt tryck o flöde.

Vet du vilken pooltyp du har? storlek etc?

Om klar kan jag inte mycket då jag själv använder Baquacil.

Lite tips åtminstone. Hoppas att du under nästa år när värmen kommer tillbaka kommer att uppskatta att du fått en pool på köpet till huset.

mvh/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag