CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Saltgenerator från Intex  (läst 122534 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad mr.lindgren

SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #170 skrivet: juli 25, 2014, 02:20:25:25 »
Hej alla!

Första inlägget då jag är i fas med att anlägga pool nästa år. Jag är en sådan som gärna undersöker och försöker förstå det jag ska ta mig an.
Är extremt intresserad (läs: imponerad) över alla era lovord angående saltklorinatorn.
Jag tänkte köpa en pool från Primastar, rund 5,50 i diameter med 1,32 djup. Min fråga är då om  Krystal Clear saltvattensystem CS8220 (CG-54602) är den man ska ha?
Jag kommer givetvis starta en tråd här så jag får dela av mig av mitt framtida bygge som innefattar pardörrar ut mot ett trädäck med pool sådär lagom fint nersänkt.
Tacksam för svar av er alla kompentena poolmänniskor!

Må väl
/Henke

Poolgiganten

Utloggad Varmtibadet

SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #171 skrivet: augusti 26, 2014, 10:31:43:43 »
Hej alla!

Första inlägget då jag är i fas med att anlägga pool nästa år. Jag är en sådan som gärna undersöker och försöker förstå det jag ska ta mig an.
Är extremt intresserad (läs: imponerad) över alla era lovord angående saltklorinatorn.
Jag tänkte köpa en pool från Primastar, rund 5,50 i diameter med 1,32 djup. Min fråga är då om  Krystal Clear saltvattensystem CS8220 (CG-54602) är den man ska ha?
Jag kommer givetvis starta en tråd här så jag får dela av mig av mitt framtida bygge som innefattar pardörrar ut mot ett trädäck med pool sådär lagom fint nersänkt.
Tacksam för svar av er alla kompentena poolmänniskor!

Må väl
/Henke

Sent svar, ursäktar mig med att jag badat istället för att suttit framför datorn :)
Tror det är CS8220 som jag har och den är verkligen bra, så enkelt och smidigt. Huruvida den funkar med din tilltänkta pool vet jag inget om men det bgör den ju göra så länge du har detaljer som klarar saltvatten.


Utloggad puzzled

SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #172 skrivet: november 21, 2014, 11:20:23:23 »
Nu har min lagt av verkar det som, den varnar för låg salt hela tiden. Köpte mig en testgrunka för saltnivå då det för mig var orimligt att det skulle vara för lågt. Ligger på 2750 ppm vilket skall vara ok. Testade även att rengöra Titaniumcellen i ättika i 24 timmar utan framgång.

Nån som har någon annan idé som man kan testa ?? Har frågat Intex om de har cellen att sälja så vi får se vad de svarar.
Miamipool 8:a värms med en Brilix TP-09 och rengörs med en rolig robot. Provar nu saltgenerator.

Utloggad Ingvar

SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #173 skrivet: november 21, 2014, 12:24:08:08 »
Cellen är en förbrukningsartikel, så det lönar sig nog inte att försöka trixa med den. Om inte Intex säljer dessa separat, så har de nog i så fall inte räknat med att maskinen ska hålla längre än cellen. Å andra sidan är det nog inte så stor prisskillnad mellan vad en cell i så fall skulle kosta mot priset för hela paketet.

Jag har haft min cell till en Balneo SG20 i åtta säsonger nu, och kan nu sedan i somras endast köra på cellens ena pol, så det fanns inget annat att göra än att betala 2500kr för en ny cell, så får det förmodligen bli ett byte under nästa säsong.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Gille

SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #174 skrivet: november 21, 2014, 13:58:04:04 »

Utloggad puzzled

SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #175 skrivet: november 21, 2014, 15:14:58:58 »
Jag är med på resonemanget, får se om Intex har delen i sverige annars blir det att köpa en ny. Svårt att hitta dem nu bara, TosRus i Malmö hade inga kvar på lager.
Miamipool 8:a värms med en Brilix TP-09 och rengörs med en rolig robot. Provar nu saltgenerator.

Utloggad karasp

SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #176 skrivet: december 07, 2014, 18:50:06:06 »
Kontakta http://www.intexnordic.com/ via mejl på deras hemsida, så skickar dom en ny.
Köpte en förra året, kostade om jag inte minns rätt 500kr    O0

Utloggad 25° i vattnet

SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #177 skrivet: december 27, 2014, 23:32:13:13 »
lite fakta om saltklorinator:

Saltklorinator brukar även kallas saltmaskin, saltvattenpool, saltcell eller felaktigt "saltgenerator".

Flera stora tillverkare har slutat tillverka saltklorinatorer eftersom vattnet blir så aggressivt och saltklorinator är svårskött med avseende på klorhalt och pH-värde.

Maskinen fungerar genom att poolvattnet med tillsatt salt (Natriumklorid, NaCl) passerar saltklorinatorn. I Saltklorinatorn finns ett antal spänningssatta metallplattor där elektrolysen sker. Elektrolysen delar saltet till bl.a. underklorsyra (HCIO), natriumhypoklorit (NaClO) och vätgas (H2).

Salthalten i vattnet ska vara 0,4 % (4ppm) som jämförelse är salthalten i Östersjön 5-8ppm. Högre salthalt ger längre livslängd på elektroderna men ökar korrosionsrisken på metalldelar i poolen.

Att tänka på vid användande av saltklorinator
Det är extremt viktigt att hålla pH på en korrekt nivå (7,2 - 7,6 ppm). Vid för högt pH i kombination med hög klorhalt blir vattnet skadligt.
Saltklorinatorns elektroder tar skada av för högt pH.
Alkaliniteten får inte överstiga 110 ppm. Hög alkalinitet gör att saltklorinatorns elektroder förkalkas.
Om vattentemperaturen är under 18 grader skall saltklorinatorn köras på max 50 %. Saltklorinatorn fungerar inte fullt ut om vattnet är under 18 grader. Klorhalten stiger också snabbt då poolens klorförbrukning är lägre ju kallare vattnet är.
Saltklorinatorn slutar inte tillverka klor, inte ens om klorhalten stiger till farliga nivåer. Du måste dagligen kontrollera vattnets klor- och pH-värden och justera pH och saltklorinatorn efter mätvärdena.
Vattnet blir aggressivt och påverkar linerns livslängd negativt.
Hög klorhalt tillsammans med salt i vattnet ger ett mycket aggressivt vatten mot metaller, även rostfritt, speciellt i kombination med felaktigt pH-värde. Vid användning av saltklorinator ska alla komponenter i poolen vara tillverkade av titan eller plast för att undvika korrosion. Tänk på att pump, sandfilter, värmare, inlopp, skimmer, lampa och stege kan vara gjorda i rostfritt eller ha rostfria detaljer.

e3henri

  • Gäst
e3henri
SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #178 skrivet: maj 31, 2018, 23:38:06:06 »
Vet inte om någon läser denna längre och modellerna kanske ändrats.
Dessa hittar jag på toysrus. Är det någon av dessa ni använder?
https://www.toysrus.se/product/intex-saltvattensystem?id=000000000124077001
https://www.toysrus.se/product/intex-saltvattensystem?id=000000000113465001
Bägge kostar 2299. Är den första C8220 som det skrivs om? Som i så fall ger 12g/h?
Den andra ser ju snyggare ut, men har kanske lägre kapacitet? Svårt att veta skillnaden

Finns även modell med ozon för 2999:-
https://www.toysrus.se/product/intex-ozon--och-saltvattensystem?id=000000000124078001

Eller ytterligare en ozon till samma pris
https://www.toysrus.se/product/intex-ozon--och-saltvattensystem?id=000000000117390001

Kanske är det bara två olika varianter med eller utan ozon där den som är iett stycke är en nyare årsmodell/design?
Intexnordic verkar ju inte finnas längre

Utloggad 25° i vattnet

SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #179 skrivet: juni 01, 2018, 10:58:43:43 »
Hur mycket salt genererar denna saltgenerator från Intex per dygn ??

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag