VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Se upp med fel värden på klor testtabletter!  (läst 1953 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SingingSailor

Se upp med fel värden på klor testtabletter!
« skrivet: juni 01, 2008, 22:18:22:22 »
Jag har hört att för mycket klor kan få testtabletter att visa helt fel värden. Som en glad amatörkemist så ville jag prova  :)

Slutsats: Jag blev mycket förvånad - det räcker att man tar i 3ggr mer klor vid en chock för att tabletterna skall visa helt fel värden, rentav noll! Chockar man flera gånger efter varandra så är det mycket lätt hänt, så man bör se upp!

Så här gjorde jag:
Jag löste upp 1 kryddmått (ca 1gram) chockklor (kalciumhypoklorit) i 10 liter ljummet vatten. Så lite klor är redan ca 60 ppm fritt klor, dvs 6 gånger mer än en normal chockklorering. Sedan spädde jag vattnet i omgångar för att få olika ppm nivåer fritt klor, och mätte klorhalten med tabletter (DPD), samt med teststickor.
Redan vid 30ppm klor så börjar tabletten blekas, den visade ca 2,5ppm klor.
Vid 40ppm klor och däröver så blir provröret helt klart, visar noll! Först blir det lite rosa, men det bleks bort helt efter några sekunder.
Stickorna däremot visar mörkt lila även vid 60ppm klor.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Poolgiganten

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan