CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vad ska jag välja???  (läst 13373 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jthy

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Trosa
  • Antal inlägg: 52
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Polyfaser Samos <> 3.64 x 8.88 x 1.50 <> Baquacil
    • Visa profil
SV: Vad ska jag välja???
« Svar #20 skrivet: maj 23, 2008, 09:19:03:03 »

Hej hopp,

Eftersom jag ligger bakom grönhårig-debatten så tänkte jag förtydliga vad jag baserar det på:

Min svåger skaffade pool (klor) för två år sedan. De har två ljushåriga småtjejer som bodde i poolen första sommaren. Båda fick en tydlig grön ton i håret. Sen om det berodde på att klorhalten var felaktig eller nåt sånt det vet jag inte. Men båda är naturligt blonda (jag tror de var 6 resp 8 år den sommaren).

Det var en av anledningarna till att vi valde Baquacil. Dock inte huvudanledningen.

Vi fick våra Baquacil-paket i måndags och är nu igång. Vi fick varken någon grumling eller skumbildning. Det varken syns eller känns någon som helst skillnad före/efter.

Inget att rapportera mer än att det verkar funka lika bra och enkelt som klor. Åtminstone om man startar från noll. Vi konverterade alltså inte från något utan startade med "rent" vatten.
Säga vad man vill om den svenska sommaren, men det är den bästa dagen på hela året.

Poolgiganten

Utloggad Janne

SV: Vad ska jag välja???
« Svar #21 skrivet: maj 23, 2008, 09:41:49:49 »
Hej,

Vi hade samma problem i förra poolen med våra två tjejer som är "naturligt ljushåriga".

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vad ska jag välja???
« Svar #22 skrivet: maj 23, 2008, 11:10:11:11 »
Grönhårigt är inte kul,

Vi hade stora problem förra säsongen. Började dock med en Thailandsvistelse på 6 veckor.
Där var klornivåerna ibland lite annorlunda, själv gick jag en dykkurs och fick de gröna tinningarnas
charm efter två pass i en hotellpool. Döttrarnas hår blev som papper och var väldigt konstigt, även
gröntonat. Ingen blondering bara naturally blond girls. Väl hemma igen så talade frisören om för oss att
detta tar sut först när det klorskadade håret är utbytt. Så vi hade grönlätta tjejer mest hel tiden, i år har vi inte
sett några tendenser ännu men det kanske kommer, skall tilläggas att håret som är midjelångt inte är ersatt ännu.
Har hotat med saxen med det är inget alternativ enligt spinnsidan. VI får väl stå ut med detta tills håret ersatt sig själv.

Skall tilläggas att första sommaren bodde dessa damer i vår pool och vi hade inga tendenser till grönt hår.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad majonasen

SV: Vad ska jag välja???
« Svar #23 skrivet: maj 23, 2008, 12:54:07:07 »
Just nu ligger jag inne med den erfarenheten att naturligt blond kan bli grön. Min yngsta dotter på 8 år har lite grön ton i håret efter att ha bott i poolen ett tag.tog då och kollade klor värdet och det var nog lite överdoserat. Någon som har tips på hur man får ner klor halten lite på ett smidigt sätt. Jag vet att jag redan frågat på en annan tråd redan men upptäckte denna tråden för sent.
mvh:majonasen

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vad ska jag välja???
« Svar #24 skrivet: maj 23, 2008, 18:25:40:40 »
Enklast är nog att backspola bort en del vatten och ersätta det med nytt oklorerat vatten.
När det gäller grönfärgat hår är min bestämda uppfattning att det krävs koppar eller mässingsdetaljer i poolvattencirkulationen för att det skall kunna uppstå.
Klor är ju annars ett ämne som gör ljust/blont hår ännu ljusare/blondare, inte grönt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vad ska jag välja???
« Svar #25 skrivet: maj 27, 2008, 01:42:32:32 »
Det låter lite tillspetsat med att kloe skulle ge grönt hår.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag