VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vad ska jag välja???  (läst 13367 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: Vad ska jag välja???
« Svar #10 skrivet: maj 13, 2008, 20:35:18:18 »
Tack för er support,
Jag ringde min leverantör (poolkungen) och pratade med en säljare där som sa att han skulle välja klor 7 dagar i veckan, enligt honom var inte Baquacil att föredra.
Detta pga av att det blev beläggningar i systemet mm, altså inget att rekommendera enligt honom.
Vi är alla VÄLDIGT blonda i vår familj så nog blir man allt lite orolig när man läser att det finns några som blivit gröna i håret ( har alla punkare en klorpool hemma eller?  :D )
Ja inte är det lätt att välja inte ( snart har jag inget hår kvar efter allt kliande och grubblande i denna fråga, men då kan jag ju slippa oroa mig om att få grönt hår iaf  ;D )
Fortsätt tycka till i denna fråga, än har jag inte slagit i några kemikalier.
Ha det bra
Mvh Stefan

Poolgiganten

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Vad ska jag välja???
« Svar #11 skrivet: maj 13, 2008, 21:02:43:43 »
Gröna i håret blir man väl först ifall man har någon mässing koppling i systemet som fälls ut i poolvattnent mha av kloret. Har i alla fall jag för mig.

Själv kör jag med Baquacil och är nöjd, men det blir nog något dyrare jmf med klor med det är det värt för det är väldigt enkelt att använda o barnen har svårt med kloret.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad frogglan

SV: Vad ska jag välja???
« Svar #12 skrivet: maj 18, 2008, 15:13:24:24 »
Mina barn som har känslig hud klarar inte av en säsong med klor men med baquasilen
är det inga problem.
Enklare att sköta polen.Man kan slarva hur mycket som helst och har ändå fint vatten.
Ända problemet var i början när vi hade bytt då  slammade filtret igen.Vi bytte det och då har det funkat bra.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vad ska jag välja???
« Svar #13 skrivet: maj 18, 2008, 15:28:55:55 »
Jag vet de som haft problem med baquacil, mest slem och igensatta filter, men det finns också de som får problem med klorrenade pooler, t.ex. algblommning om man slarvar med kloreringen i några dagar.
Vi har aldrig haft någon som blivit grön i håret av vår klorrenade pool, vår dotter är rätt ljushårig och det blir inte grönt, men blondare på sommarn som vanligt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: Vad ska jag välja???
« Svar #14 skrivet: maj 18, 2008, 18:20:55:55 »
Så med andra ord kan man säga att om man är lite "slarvig", känslig mot klor, inte vill att det ska lukta klor och inte vill lägga tid varje dag att klorera och kolla vattnet är Baquacil det vettigaste alternativet?
Jag har hört att det sätter igen rören, stämmer det?
Jag har vattnet 3 cm över bräddavloppet nu, har provat att starta pumpen men den vill ha mer vatten än vad bräddavloppet kan ge.
Jag får nog fylla några centimeter till, men sedan är det ju dags att välja kemikalier så man kan få balans på vattnet.
Jag har till 90% bestämt mig för klor kan jag säga, men dom här Baquasil entusiasterna pratar mycket gott om det.
Jag har ju fått med Klor till poolen så visst känns det lite skit att byta till något annat alternativ.
Mvh Stefan

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vad ska jag välja???
« Svar #15 skrivet: maj 18, 2008, 22:26:09:09 »
Tror inte på att det tar så mycket tid ,ed klor, om du badar regelbundet så är du själv ett känsligare instrument än dina kemikalier.
Svider det i ögonen är pH inte perfekt, är pH bra svider det inte i ögonen. Smakar vattnet friskt så är allt "hunky dory", som du kanske förstår testar
jag inte så mycket, men badar ganska ofta, och lägger i en klorpuck lite då och då. Klorinatorn är beställd och då blir det ju nästan helautomatiskt.

Breddavloppet eller skimmern skall vara 2/3 under vattenytan annars bromsar luckan lite väl mycket, så det är nog ett gäng centimeter till med vatten inann
pumpen får vad den behöver.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Vad ska jag välja???
« Svar #16 skrivet: maj 19, 2008, 00:15:44:44 »
Jo det är tydligen en uppfattning att Baquacil skulle sätta igen rören, har jag aldrig hört mer än här på forumet, själv sågade jag isär mitt rörsystem efter 3 års drift med Baquacil och inte hittade jag några "proppar" i mina rör inte!
Väljer du klor får du problem, väljer du Baquacil får du också problem, i båda fallen om du inte sköter om din pool!!
På detta forumet kan jag inte minnas att någon haft något problem med Baquacil förutom någon konvertering från klor då det är viktigt att få bort allt klor innan Baquacilen tillsätts, men det har löst sig efter några dagar!
Om du ska rådfråga för eller emot, tycker jag att viktigaste är att lyssna med dom som bytt från Baquacil till klor, eller tvärt om, dom har ju en mycket bra referens, det blir lätt så att vi andra återger ett rykte eller hörsägen om än det ena än det andra när vi talar för "sjuka mor".

Jag upprepar: välj det du känner dig bekväm med, rent poolvatten får du hur som helst! (om du sköter om den)
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Matt

SV: Vad ska jag välja???
« Svar #17 skrivet: maj 19, 2008, 19:25:47:47 »
Tjena!

Det är alltid mycke diskussioner om klor och Baquacil.
Jag vet att det finns trådar om saltgenerator också, men undrar ändå om det inte skulle vara något att satsa på.
Det är en hög kostnad initiallt, men sen är det ju billigt i drift.
Och det blir ju ännu mindre underhåll......Eller hur.

//Mattias
Leca pool 6x3x1,5 med VP

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: Vad ska jag välja???
« Svar #18 skrivet: maj 20, 2008, 18:10:47:47 »
Med rostfria detaljer så funkar det ju inte så bra med saltgenerator, annars hade detta varit det alternativet som hade varit det bästa (tror jag).
Vi valde klor kan jag berätta, vi får se hur vi trivs med det.
Hoppas det funkar för jag vill inte att mina "lintottar" till barn (3 st) ska se ut som punkare  :D
Ha det bra och tack för alla tips och råd på denna tråden.
Mvh Stefan

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Vad ska jag välja???
« Svar #19 skrivet: maj 22, 2008, 23:38:42:42 »
Måste få fråga:
* "Grönhåriga" av klor blir väl endast de som har blonderat sig, dvs. naturligt ljushåriga får väl ingen "grönfärgning" av normala klorvärden eller missar jag något i diskussionerna?
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag