CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Värmepump  (läst 57169 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PCP-Roger

SV: Värmepump
« Svar #50 skrivet: mars 24, 2006, 17:51:32:32 »
Rickard om det du säger om att det ska vara 7 graders diff mellan in- och utgående poolvatten vid växlaren är riktigt, då förstår jag inte hur en VP på ca 6-8kw med fullflödesväxlare kan vara effektiv. Det ska till en helsikes effekt på pumpen för att höja tempen 7 grader med ett flöde på låt säga 10-12 kbm/tim. Med min elpatron på 6 kw så stiger tempen ca. 1 grad med fullflöde.
Eller har jag missförstått dig helt?


Roger

Poolgiganten

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Värmepump
« Svar #51 skrivet: mars 24, 2006, 19:08:40:40 »
Sorry to interupt!
Men det blev väl lite otydligt Rickard?
Det ska vara värmebäraren (hetvattnet) som ska ha den diffen över växlaren!
Det har och gör med gliden i r407c, VP blir alltså effektivast med den diffen med det köldmediet, andra diff för andra medier!

Rätt så Rickard? eller var det en 2-hjuling?
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5558
  • Total likes: 486
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Värmepump
« Svar #52 skrivet: mars 24, 2006, 20:06:19:19 »
Som sagt, jag vet inte riktigt om man kan överföra kunnande som gäller på plattvärmeväxlare till poolvärmeväxlare.
 Det var nog en 2-hjuling  :-[

Ställ in det efter deras rekomendationer.

(Fast effektförbrukningen brukar vara en bra indikation, ju mindre ström den drar, desto mer uteffekt ger den.)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Björn

SV: Värmepump
« Svar #53 skrivet: mars 25, 2006, 11:50:49:49 »
Jag har funderat lite kring mätning av effekter och verkningsgrad.

Jag ska definitivt köpa en el-energimätare. Antingen Rickards Kamstrup http://www.varmepumpsforum.com/el_varmemat.htm 250:- eller Elfa 76-481-16: 209:- + moms eller http://www.netonnet.se/index.asp?iid=68490  199:-. Med de två senare får jag installera värmepumpen med stickproppsanslutning. Det står inget om noggrannhet men jag gissar att maxfel ligger på några procent, kanske 5%.

Min fundering är om det är värt att försöka mäta vatteneffekten? Det är ganska dyrt att mäta flödet. Man skulle kunna tänka sig att räkna med konstant flöde men det ger säkert fel i storleken 10 - 20% och ännu mer ibland om filtret börjar bli igensatt. Ett sätt är att mäta trycket efter pump och göra en kurva på flöde / tryck. Strypa in flödet, mäta mängd med hink och stoppur vid några olika tryck och göra en kurva. Jag tror att man kan komma inom 5% med denna metod.

Sen återstår att mäta temp fram- och returledning. Billiga tempmätare c:a 100:- ger oftast inte bättre noggrannhet än 0,5°C. om man tänker att man skall mäta en differens på drygt 1°C mellan fram och retur så ger ju det maxfel 100%. Inte mycket nytta med den mätningen :( T.ex. Rikards  värmepumpslogger fungerar säkert bra när man har en tempdiff på flera grader. Den duger förstås för att se skillnader men inte för en verkningsgradsberäkning. Man skulle behöva ner till ett mätfel på 0,05°C. Även det ger ju 10% mätfel (0,05 +0,05) /1 för aktuell effekt. Det finns en givartyp som industri kallar 1/10 din. Den klarar ungefär den noggrannheten. Den är svindyr c:a 3000:-/st :o inkl en noggrann omvandlare. Inget för hemmabruk mao. Dessutom så duger det inte att mäta ledningens yt-temperatur, sk. anliggning, utan man måste in i vattenflödet. Ett sätt att delvis kompensera bort felet är att köra utan värmning och justera bort den tempdiff som då visas. Har du testat detta Rickard? Vad är det för upplösning på dina tempgivare. Jag menar minsta tempförändring som visas oavsett mätfel.

En idé som slår mig är att installera min nyligen beställda VP, strunta i att mäta, ha varmt och skönt i poolen och betala elräkning, men varför göra det så enkelt. ;)
Folkpool 8 X 4 meter.
Värmer med Pahléns maxitemp 51 till ca 28°C.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Värmepump
« Svar #54 skrivet: mars 25, 2006, 13:49:16:16 »
Välkommen till loggarnas galna värd.... ;)

Den givartyp du hänvisar till, 1/10 din, är ett PT100 element och 1/10 är noggrannhetsklassen, finns andra klasser att tillgå och 1/10 är inte den noggrannaste! Och inte det heller är tillräckligt! man bör ha givarna matchade i par, när man mäter difftemp, om det ska vara exakt.

Min PC-logger är av samma typ som Rickards och den använder jag inte för en vetenskap, utan för trender mm, dock så matchar jag givare som skall mäta just difftemp för att åtminstånde vara i närheten, den minsta förändringen jag kan avläsa är 3 decimaler, tror det gäller för Rickards med då det är likadana givare!

Vad gäller flödesmätning så håller jag med dig att det bästa och säkraste är att mäta flödet.
När man räknar i terion, gör kurvor och dyl så blir det just teori!

Själv skaffade jag en beg fjärrvärmemätare, den innehåller 2 st PT100 element med dykrör, 1 st ultraljudflödesmätare samt en central som presenterar/lagrar värderna. Mycket behändig, köpte den av Rickard för en billig penning, jag vet inte om han har fler just nu, men han brukar få hem! snacka med han så får du det bästa på en gång!!

Har för övrigt även köpt elmätaren av Rickard!

http://www.lager.st/wilma/pool/3.jpg

Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad IceEmil

SV: Värmepump
« Svar #55 skrivet: mars 27, 2006, 09:17:55:55 »
Hej,

Jeg tillader mig at skrive i dette forum, da vi ikke har et tilsvarende i Danmark. Jeg vil gerne anskaffe mig en varmepumpe, og har brug for nogen oplysninger. Den eneste varmepumpe man kan få i Danmark, er pumpen fra Gullberg & Jansson. Min pool er 8 X 4 X 1,2, og jeg har en poolpumpe der levere 10 m2/h. Hvilken varmepumpe vil i anbefale.???

Med venlig hilsen
IceEmil

Utloggad Fia

SV: Värmepump
« Svar #56 skrivet: mars 27, 2006, 22:20:45:45 »
Poolnicke,
räcker den pumpen du köpte ,GJPACW 20,till att värma upp 25-30 m3, eller krävs det den som har större kapacitet?
Tänker på IceEmils fråga.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad IceEmil

SV: Värmepump
« Svar #57 skrivet: mars 27, 2006, 23:13:14:14 »
Hej Fia,

Tak for svaret, håber poolnicke svare. Et andet spørgsmål til Poolnicke. GJPACW 20 tager "kun" 3 m2/h, har du fundet et delföde..??Den pumpe Bjørn købte Maxitemp 51 tager den hele flödet.??

Med Venlig Hilsen
IceEmil

Utloggad Poolnicke

SV: Värmepump
« Svar #58 skrivet: mars 28, 2006, 06:15:17:17 »
Hej Fia och IceEmil,

Min pool är på 26 m3 så jag räknar med att GJPACW 20 utan problem skall räcka till. Uteffekten är över 8 KW.

Jag kan som ni förstår inte rekommendera/anbefale den här värmepumpen innan jag har fått igång allt. Kanske någon annan som redan har köpt denna värmepump och värmt poolen med den kan kommentera.

Flödet kommer jag att styra med hjälp av handventiler.

Nu finns det flera poolvärmepumpar på marknaden som har likvärdiga egenskaper. Tex Pahléns Maxitemppumpar(Tar hela flödet)  som vi har skrivit en del om i den här tråden, MBC Tradings pump och den som jag köpte från Gullberg & Jansson. Tittar man på sajter utomlands så verkar det finnas mängder med olika varianter på Poolvärmepumpar.

/Poolnicke
« Senast ändrad: mars 28, 2006, 07:00:16:16 av Poolnicke »
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad IceEmil

SV: Värmepump
« Svar #59 skrivet: mars 28, 2006, 09:29:03:03 »
Hej Poolnicke,

Tak for svaret.... ;)

Med Venlig Hilsen
IceEmil

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag