VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pool på sluttande berg  (läst 1308 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henriklh

Pool på sluttande berg
« skrivet: juli 20, 2021, 13:00:43:43 »
Hej!

Vi har en rätt brant berghäll på en stor del av vår tomt och efter att ha funderat ett bra tag på var en pool skulle passa så har jag insett att det absolut bästa stället vore att bygga (förslagsvis gjuta?) som en tresidig "ram" runt berget så att man skulle kunna gå i poolen uppifrån.

Vad säger ni som kan något om pooler om detta? Jag antar att hållfastheten blir en ganska kritisk fråga eftersom det inte finns några jordmassor som håller emot, men då gjuter man väl lite tjockare? Sen gäller det väl att berget är tätt, men i värsta fall får man väl gjuta en botten i poolen (även om det vore grymt att låta bli)?

Vad säger ni som kan något, är det något jag missar?
 

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Pool på sluttande berg
« Svar #1 skrivet: juli 20, 2021, 13:36:31:31 »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Henriklh

SV: Pool på sluttande berg
« Svar #2 skrivet: juli 20, 2021, 13:50:36:36 »

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pool på sluttande berg
« Svar #3 skrivet: juli 20, 2021, 13:58:44:44 »
Tänkte på precis samma bygge som Tommy, men var tvåa på att länka dit.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad TommyC

SV: Pool på sluttande berg
« Svar #4 skrivet: juli 20, 2021, 14:00:26:26 »
Jag hade sparat länken efter att jag tidigare haft problem att hitta den  ;D
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad TommyC

SV: Pool på sluttande berg
« Svar #5 skrivet: juli 20, 2021, 14:01:51:51 »
Beroende på hur mycket poolen kommer att sticka upp ovan marknivån och lokala regler (snarare lokal tolkning) så kan bygglov krävas. Kolla med kommunens byggnadskontor innan ni bestämmer lösning. Vi har murar mot berg som varierar en hel del i nivå. Bygglov söktes innan de byggde poolen. Från poolens yttre hörn är det ca 4,5 meter ner till berget. Pumprummet är placerat under knappt halva poolen. Väggens uppstick ovanför pumprummets betongplatta till tak blir därmed bara runt 1,5 meter. Muren utgörs av betonghålsten som är armerad i de delar där det blir böjkrafter från vattnet.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Pool på sluttande berg
« Svar #6 skrivet: juli 21, 2021, 14:00:49:49 »
Risken för värmarhaveri är ofta mycket högre om du har hårt vatten (mycket kalk i vattnet). Kalkavlagringar kan då bildas på värmaren och bli som ett yttre lager och så småningom blir det för mycket för röret som spricker. Har du koll på hårdheten i vattnet ? Kommunalt vatten kan även det ibland vara ganska hårt, men brunnsvatten kan ibland ha nästan hur hårt vatten som helst. En nära släkting till mig hade ett dH på 29 när de lämnade kontrollprov på brunnens vattnet. Allt över 20 dH är riktigt hårt vatten.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan