Prisfråga Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pool som är svår att få helt rent  (läst 2187 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad henrik79

Pool som är svår att få helt rent
« skrivet: juli 15, 2021, 13:22:37:37 »
Har en pool som vi kör med saltklorinator (intex, funkar bra) och sandfilter, 30 m3 stor. Första året hade vi inga problem alls poolen var helt kristallklar trots ca 30 grader. Körde en halvkass pooldammsugare då och då för att få upp skräp. Har tyvärr grannens träd vid ena kortsidan.

I år efter att poolen stått ute under vintern med vatten i (övertäckt) har vi svårt att få helt rent, speciellt i den delen av poolen som vi inte badar så mycket i. Det är en hal yta där, mycket stoft som sitter fast i bottnen, som pooldammsugaren (ingen borste) inte rår på. Tar jag sopkvasten blir det ett grönfärgat moln, och vattnet blir fullt med små millimeterstora gröna flagor. och stoft

Det känns som om jag har algproblem i poolen, då stoftet är grönt och det känns halt där vi inte badar så mycket. Förra året körde vi klorinatorn ca 5 timmar varje dag för att få bra klorhalt. I år är den inställd på 6 h men blir fortfarande inte 1 utan snarare 0,5-0,7 via Biltemas testkit. Ph är 7,3 via samma testkit med tabletter. Jag trodde att saltet och kloret skulle ta bort allt vad alger heter, men tydligen inte.

Poolen har kristallklart vatten, det luktat neutralt, smakar svagt med salt (typ östersjön, lite mindre). Problemet är väldigt lokalt till den delen av poolen där vi inte badar så mycket, det är även mer skugga där, och grannens träd är nära. Pump och sandfilter går dygnet runt. Backspolar varannan vecka, då är vattnet grumligt och svagt grönfärgat.

/H



Nån som har tips? Det går att köra "klor-boost" på klorinatorn, kanske behövs det?

Poolgiganten

Utloggad SingingSailor

SV: Pool som är svår att få helt rent
« Svar #1 skrivet: juli 15, 2021, 14:35:23:23 »
Du behöver troligen chockklorera för att få bukt med algerna, med extra tillsatt klor. Klorinatorn kommer nog inte upp i tillräckligt hög klorhalt för att rå på algerna när de väl etablerat sig. Saltet gör ingen skillnad här, det är mest för att klorinatorn skall kunna producera klor.
- Höj klorhalten rejält, 10ppm brukar rekommenderas (ibland mer om man har cya i vattnet)
- Bibehåll konstant hög klorhalt tills kloret inte förbrukas längre.
- Borsta och backspola flera gånger under denna process.

Kloret kan förbrukas jättefort, på en timme eller två kan mycket ha gått åt. Så mät och pytsa i mer ofta, speciellt i början. Bry dig inte om pH medan du chockklorerar, det kommer att vara rätt högt, och det ok bara man har bra pH innan man börjar. Ditt pH 7,3 är bra.

För att kunna mäta hög klorhalt med Biltemas tabletter kan du späda 1del poolvatten med 3 delar vatten, och multiplicera resultatet med 4. Då får du en ungefärlig bild av klorhalten, men tillräckligt bra för detta.

Har du använt något tillsatt klor innan, eller bara klorinatorn?
Har du mjukt eller hårt vatten?

Om du har mjukt vatten är kalciumhypoklorit att rekommendera för chockklorering. Det finns också diklor / stabiliserat klor som innehåller cyanursyra. Lite cyanursyra är bra då det bl.a. skyddar klor från att brytas ner av solen och det skapar en "reserv" av klor, men det blir lätt för mycket om man chockklorerar med diklor flera gånger.

Jag hade en Intex pool i 10 år, och hade den också ute över vintern med lite vatten i. Ibland var det bra vatten vid öppning, ibland alger. Jag brukade alltid chockklorera vid öppning för att garantera en bra start. Jag hade också besvärliga algproblem senare på säsongen, kan återkomma till dem om du mot förmodan inte löser detta med chockklorering.

Lycka till!
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pool som är svår att få helt rent
« Svar #2 skrivet: juli 15, 2021, 15:02:59:59 »
Känns även som att munstyckena kanske pekar åt fel håll, skulle kunna vara för lite vattenomsättning i den del som drabbas.

Ang. cya i saltvatten känner jag mig tveksam, försökte googla lite om det men hittade inget på rak arm. Så hoppas att någon mer kunnig ger ig svar på det.

I övrigt håller jag med SingingSailor.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad SingingSailor

SV: Pool som är svår att få helt rent
« Svar #3 skrivet: juli 15, 2021, 15:55:03:03 »
Bra tanke där om munstycken också!

Effekt av cya är debatterat & rekommendationer varierar mycket i olika "skolor", man får hitta något som man själv tror på och fungerar.
Jag har inte sett något om att saltvatten skulle påverka cya utom att det ibland rekommenderas högre cya nivå i pool med klorinator.
Vad är det som gör dig tveksam Erik?
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pool som är svår att få helt rent
« Svar #4 skrivet: juli 15, 2021, 16:08:59:59 »
Bara en uppfattning att den (klorinatorn) ska kunna sköta det själv. Är nog bara en känsla som jag fått under åren jag hängt här, men har inget att stödja den uppfattningen på. Ska läsa på mer, så att man vet mer så man inte kommer med fel råd.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pool som är svår att få helt rent
« Svar #5 skrivet: juli 15, 2021, 16:38:31:31 »
Verkar inte vara helt glasklart det där. En liten mängd kanske är bra, men om jag bygger ny pool och kör med en saltklorinator så skulle jag nog börja utan, möjligt med väldigt låg nivå.

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=12465.0
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5535
  • Total likes: 479
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pool som är svår att få helt rent
« Svar #6 skrivet: juli 16, 2021, 07:13:19:19 »
Varför inte bara låta saltklorinatorn gå 24/7 och se om klorhalten stiger till nivåer som kan döda algerna?
Att ta upp nivån till mellan 3 och 5 gör inte att man inte kan bada (min uppfattning) det är nivåer som är vanliga i allmänna bassänger och spabad.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad lillebrormats

  • Pool är livet!
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Världsmetropoolen Sjöbo
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Bad i Juni, 2020. Inomhuspool 5,5 x 2,6M.
    • Visa profil
SV: Pool som är svår att få helt rent
« Svar #7 skrivet: juli 16, 2021, 07:47:36:36 »

Nån som har tips? Det går att köra "klor-boost" på klorinatorn, kanske behövs det?
Absolut, använd boost fuktionen. Den är till för att användas och underlätta poolskötslen för dej.
Vi har rätt varmt vatten i poolen och följer då på inrådan från detta forum att sköta poolen som ett Spa.
Så vi använder Boost en gång i veckan.
Platsbyggd inomhuspool med grå & blå mosaik, gaveltrappa och skvalpränna.
Baddjup på 1,5M, vattenfall och djupblå poolbelysning.
Sandfilter, 75W UV-Ljus och solcelldriven saltklorinator.
Värmer med Hydro-Pro 13 vp och solfångare.

Utloggad henrik79

SV: Pool som är svår att få helt rent
« Svar #8 skrivet: juli 18, 2021, 09:15:16:16 »
Tacksam för alla svar.

Ska börja med att köra en "boost".

Gällande munstyckena vet jag inte om de gör någon skillnad, det är ingen jetstråle som kommer från dem direkt, det känns som om den pump och filter som kom med i paketet preciiiis räcker för denna pool om man ställer grejorna direkt vid sidan av poolen. Nu har jag kopplat in poolvärmepump och har grejorna ca 7 meter från poolen, så det känns som om en pump+filteruppgradering behövs nästa år. Jag vill absolut ha lite mera "sprutt" från munstyckena. Ska mäta hur många l/h den pumpar, min misstanke är att det är alldeles för dåligt.

/H

Utloggad henrik79

SV: Pool som är svår att få helt rent
« Svar #9 skrivet: juli 18, 2021, 16:26:36:36 »
Känns även som att munstyckena kanske pekar åt fel håll, skulle kunna vara för lite vattenomsättning i den del som drabbas.

Ang. cya i saltvatten känner jag mig tveksam, försökte googla lite om det men hittade inget på rak arm. Så hoppas att någon mer kunnig ger ig svar på det.

I övrigt håller jag med SingingSailor.

Har mätt upp flödet från pumpen efter filter, klorinator och värmepump, det är ungefär 3 m3 i timmen (fyllde en 5,5-litershink på 6,6 sekunder ungefär). Detta känns alldeles för lågt för 30 m3. Pumpen ska enligt intex spec pumpa 6-7 m3 i timmen. Jag har läst att man ska ha ett flöde på ca 30/4 = 7,5 m3/h för att det ska vara okej. Om jag då köper en pump som är specad med det dubbla (14 m3/h) borde jag vara hemma, eller tänker jag fel? Kan det finnas några andra akilleshälar? Jag har t.ex ett antal sektioner med intex original-slang på 38 m3 sen en längre del med 50 mm. Kanske ska jag byta ut all intex-slang till 50 mm? Prio ett bör nog ändå vara att byta ut pump och filter mot något kraftigare.

Jag gillar intex sandfilterpumpar då de är enkla och hyfsat tysta, men kanske finns det något annat fabrikat som är ännu tystare och bättre. Nackdelen med intex är att de saknar en vettig timer och är ej varvtalsstyrda.

Kör nu boost i poolen, det luktar mycket klor om vattnet.

/H

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan