Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pool som är svår att få helt rent  (läst 2188 gånger)

0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad SingingSailor

SV: Pool som är svår att få helt rent
« Svar #10 skrivet: juli 18, 2021, 18:11:05:05 »
Flödet är nog lite klent, men om du kör pumpen dygnet runt så kanske det är ok ändå. Omsättning på hela vattenvolymen 2-3 gånger per dygn tror jag är en tumregel.
Jag bytte också till Intex sandfilterpump, enkel och billig men också lite lägre kvalitet upplevde jag. Mina väsnades ganska mycket, speciellt efter ett par år. Jag bytte pump 2ggr på typ 7-8 år. Den första började låta mer och mer sedan la motorn av. På den andra sprack sandfiltret. Nu är inte min installation helt representativ eftersom jag hade pumpen installerad i källaren, 2m under botten på poolen, och det är inte pumpen gjord för.

Jag bytte också steg för steg till 50mm rör & slang, om jag minns rätt så gjorde även sista  metern 38mm slang ganska mycket på flödet. Trängsta sektion samt 90graders krökar påverkar mycket.

Hoppas det funkar bra med bara boostfunktionen, det är ju enklast! Skriv gärna och berätta sen.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pool som är svår att få helt rent
« Svar #11 skrivet: juli 18, 2021, 21:34:27:27 »
När det luktar klor är det inte fritt klor som luktar, utan sammanfallande bundet klor (kloraminerna) så det är ett klart tecken på att ni behövde chocka.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad henrik79

SV: Pool som är svår att få helt rent
« Svar #12 skrivet: juli 20, 2021, 18:24:58:58 »
Flödet är nog lite klent, men om du kör pumpen dygnet runt så kanske det är ok ändå. Omsättning på hela vattenvolymen 2-3 gånger per dygn tror jag är en tumregel.
Jag bytte också till Intex sandfilterpump, enkel och billig men också lite lägre kvalitet upplevde jag. Mina väsnades ganska mycket, speciellt efter ett par år. Jag bytte pump 2ggr på typ 7-8 år. Den första började låta mer och mer sedan la motorn av. På den andra sprack sandfiltret. Nu är inte min installation helt representativ eftersom jag hade pumpen installerad i källaren, 2m under botten på poolen, och det är inte pumpen gjord för.

Jag bytte också steg för steg till 50mm rör & slang, om jag minns rätt så gjorde även sista  metern 38mm slang ganska mycket på flödet. Trängsta sektion samt 90graders krökar påverkar mycket.

Hoppas det funkar bra med bara boostfunktionen, det är ju enklast! Skriv gärna och berätta sen.

Nu har boosten körts ca 24 timmar och det verkar se bättre ut. Ska aktivera den värdelösa poolroboten från swim&fun och se om den kan få upp det sista av skräpet.

Apropå filter och pump, vad ska man egentligen välja? En googling på "filterpump pool" ger nästan bara träffar hos jula, hornbach, byggmax etc. Jag vill inte köpa dyrare grejor från t.ex. Pahlens, då vi har all teknik på baksidan av ett staket mot en skog (allmänning). Finns viss risk att någon tar med sig grejorna hem, en klar sommarnatt.

Intex duger för oss, men vill gärna komma bort från dessa 38 mm anslutningar och köra 50 mm hela vägen. Går det att plocka ihop en bra pump och sandfilter separat som funkar för 30m3 pool, värmepump och ca 10 meter enkel resa från pool till pump? Helst under 5000 kr.

/H

Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Pool som är svår att få helt rent
« Svar #13 skrivet: juli 21, 2021, 13:42:12:12 »
Leta begagnat. Finns ibland bra prylar till riktigt bra priser. Men du får vara beredd att kunna skruva lite själv. Jag har en pump som väntar på packningsbyten. Inga svåra jobb, men du får inte ha högertummen mitt under vänsterfoten.

Vill du köpa nytt så är troligen J&F fritids prylar några snäpp bättre än Byggmax, dock lär deras slangar vara av dålig kvalité. Men kör du med bättre prylar här kan det fungera. Har själv inte använt deras filtersaker, har bara ett begagnat sandfilter stående, men detta känns helt ok att "torrtitta" på.
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Utloggad SingingSailor

SV: Pool som är svår att få helt rent
« Svar #14 skrivet: juli 22, 2021, 21:29:08:08 »
Jag höll litegrann på som du och letade billigast möjliga lösningar. Var ett sätt att få till en pool, men gav också rätt mycket jobb.

Det GÅR att koppla en Intex pump till 50mm rör / slang.
Jag har mina gamla kopplingar kvar i pannrummet, se bild.

Använde en plan koppling i PVC för 50mm, med tillhörande flat gummipackning. Intex överfallsmutter passade till kopplingen om jag slipade ner ytterdiametern på plankopplingen någon mm.

Intex ordinarie flata gummipackning med en fals/krage passar inte tyvärr, och det är lite svårare att få det helt tätt med en vanlig packning. Men med lite ventilfett och dra åt så hårt man vågar så fick jag det tätt.

Not: Äldre Intex mutter var gjord i 2 halvor enl. bild, och gick då att byta ut. De nya är i ett stycke tror jag, så de måste monteras innan limning av plan kopplingen till slangen, och om muttern går sönder så får man börja om.

Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan