VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Gul rand ovanför vattenlinjen  (läst 5710 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Gul rand ovanför vattenlinjen
« Svar #20 skrivet: juli 19, 2021, 17:03:34:34 »
Har ni provat höja nivån?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Gul rand ovanför vattenlinjen
« Svar #21 skrivet: juli 20, 2021, 00:05:51:51 »
Hej,

Fungerar nog inte heller?

Bredden på denna gula linje följer vattendjupet. Alltså betyder det att linjen följer nivån på vattnet.

Så att höja nivån fungerar ofta men inte för denna gula linje.

MVH
Roger

Utloggad bitbone

SV: Gul rand ovanför vattenlinjen
« Svar #22 skrivet: augusti 05, 2021, 10:36:25:25 »
Hej,

Fungerar nog inte heller?

Bredden på denna gula linje följer vattendjupet. Alltså betyder det att linjen följer nivån på vattnet.

Så att höja nivån fungerar ofta men inte för denna gula linje.

MVH
Roger
Det här resonemanget förstår jag inte riktigt?

Vi har inte testat att höja nivån ännu.

Utloggad TommyC

SV: Gul rand ovanför vattenlinjen
« Svar #23 skrivet: augusti 05, 2021, 22:26:06:06 »
Trikloramin som flyter på ytan sätter sig i linern där vattennivån befinner sig för tillfället. Därav att det gula följer vattendjupet e.g. ytan.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad bitbone

SV: Gul rand ovanför vattenlinjen
« Svar #24 skrivet: augusti 06, 2021, 14:09:46:46 »
Trikloramin som flyter på ytan sätter sig i linern där vattennivån befinner sig för tillfället. Därav att det gula följer vattendjupet e.g. ytan.
Ja, jag förstod bara inte slutsatsen. Att "Så att höja nivån fungerar ofta men inte för denna gula linje." Men jag antar att han menar att det inte fungerar som en permanent lösning, vilket jag håller med om. Men det skulle fortfarande vara ett intressant test för att se om det går att bleka bort existerande ränder genom att höja nivån tillfälligt.

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad nyburjare

SV: Gul rand ovanför vattenlinjen
« Svar #26 skrivet: augusti 22, 2021, 18:27:28:28 »
Nja, om det inte funkar med rengöringsmedel eller att "bleka" bort det är nog alternativet med ren mekanisk påverkan inte så lyckat . jo det kanske kommer att få bort det gula men till beskostnad av att linern också slits ner, inte minst kommer den att bli repig o matt, jag gjorde själv det misstaget en gång o använde en kökssvamp med den grova sidan ,, rent blev det men repigt som F  >:D

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Gul rand ovanför vattenlinjen
« Svar #27 skrivet: augusti 24, 2021, 12:43:51:51 »
Ah...jag tänkte närmast på ytan ovan vattenlinjen...den har hos oss förmåga dra till sig smuts och bli fet/kladdig....vi körde ju Swinto förr om åren (Inte att rekommendera!)
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad nyburjare

SV: Gul rand ovanför vattenlinjen
« Svar #28 skrivet: augusti 24, 2021, 14:19:30:30 »
Ah...jag tänkte närmast på ytan ovan vattenlinjen...den har hos oss förmåga dra till sig smuts och bli fet/kladdig....vi körde ju Swinto förr om åren (Inte att rekommendera!)
ja med ! du har väl liner där ? strax över vattenlinjen

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Gul rand ovanför vattenlinjen
« Svar #29 skrivet: augusti 24, 2021, 14:53:07:07 »
Jag undrar vad som är skillnaden. Vi duschar inte innan bad, hunden är välkommen och han springer glatt och hämtar boll och frisbee och badar. Jag köpte ett paket med svampar för pool när vi byggde den för 10 år sedan, jag är inne på svamp nr 2. Oftast så går jag ett varv ibland med bara handen (utan svamp) och gnuggar en cirkelrörelse runt vattenlinjen. Har aldrig haft mycket smuts i vattenlinjen. Oftast är det frön, tror att det är björk, som sitter lite löst precis i eller ovanför vattenlinjen.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag