VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: avdunstnings frågan igen :)  (läst 571 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nyburjare

avdunstnings frågan igen :)
« skrivet: juli 10, 2021, 12:31:32:32 »
Jag har bara erfarenhet av det praktiskt men är ingen fysiker , funderar på vad som ger mest avdunstning , om vattnet i poolen är 30 gr och luften varm eller om luften helt plötsligt blir kall , eller om det regnar på överdraget som lägger sig som en "kylare" på vatten ytan , hur reagerar poolavdunstningen i dessa olika fall

Poolgiganten

Utloggad SingingSailor

SV: avdunstnings frågan igen :)
« Svar #1 skrivet: juli 10, 2021, 13:36:57:57 »
Luftfuktigheten och vind påverkar mycket också. Kombinationen varmt poolvatten och torr luft som blåser bort borde ge stor avdunstning. Hur mycket lufttemp påverkar vet jag inte, man tycker ju att kall luft borde kyla mer men samtidigt kan kall luft inte bära så mycket vatten innan relativ luftfuktighet blir 100%. Säkert någon annan här som vet.
Vad gäller värme så blir regn på ett överdrag en effektiv kylare precis som du skriver. När jag mätte värmeförlust för ett antal år sedan så gav min "solfolie" / bubbelplast i princip ingen verkan när det regnade.

Här är en gammal tråd där detta diskuteras en hel del:
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3166.40
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad nyburjare

SV: avdunstnings frågan igen :)
« Svar #2 skrivet: juli 10, 2021, 13:53:08:08 »
Jag fick svar från annat håll. när det kommer så mkt kallt regn o lägger sig på överdraget , suger det i princip både värme o vatten ut poolen, jo tack märktes i dag  :)

--------------------

Ja. Varmt strävar alltid att utjämna det som är svalare å med det följer fukten.
1 kbm luft vid 20 gr å 50% luftfuktighet binder 7 gram vatten. Kallare luft binder mindre mängd

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: avdunstnings frågan igen :)
« Svar #3 skrivet: juli 10, 2021, 23:56:17:17 »
Hej,

Mycket bra slutsatser.

Värmeöverföringen ökar då temperaturskillnaden ökar. Vidare om luften är kall och vattnet varmt minskar motståndet för det flytande vattnet att bli vattenånga.

Har varit minst en tråd tidigare om detta. Rickard och Erica gav bra inlägg då.

Summa summarum av detta är att vattnet dunstar fortare och vattnet kyls av fortare.

Här är det stor skillnad mellan pooltak och pooltäckning.

Under ett pooltak bildas vattenånga som mättar luften med vatten och ger ett motstånd mot att vattnet ska avdunsta från poolen. Vidare är vattenånga en mycket bra växthusgas som ser till att värmen stannar kvar.

Med vänlig hälsning
Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan