Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Kloret försvinner ur poolen på en natt.  (läst 4510 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hokkepool45

Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« skrivet: juli 01, 2021, 19:05:31:31 »
Min pool har fått spader.Allt har fungerat i 10 år men i år försvinner kloret på bara en natt. Mäter med både sticka, Pahlens Aqutatest 10 och vätska. Har på senare tid använt tyska grönmärkta DPD1 till Aquatest men köpte nu original Lovibond DPD 1. Men de mäter lågt mestadels bara lo(under 0.05) Klornivån har varit låg trots tillsats av 25 gram klor/dag och puck. Beslutade mig för att dels kalibrera och dels chockklorera med ett halv kilo och testa efter en timme. Vätsketest(2 olika fabrikat med DPD och lösning, visade cirka 1,0. Gröna DPD1 över 2,0, Lovibond original 0.87. Men efter en timme var Lovibond nere i 0,05 och de tyska nere i 0.73. Vätskeproven visade svagare rödfärg.Detta trots 1,5 veckopuck i skimmern.
Ett dygn efteråt mätte jag igen. Lovibond Lo dvs under 0,05. De tyska DPD 0,39. Vätskorna svag rödfärgning. Vart tog ett halvt kilo klor vägen?? Har mätt PH  ikväll med alla testmetoderna.7.57 Cyanursyra 0,19. Totalt klor Lo(under 0,05) !!!Temp i poolen +28.Så vart tar kloret vägen??? Borde inte klorvärdet ramla ned till normala som puckarna skall ge? Tacksam för alla tips... :(

Poolgiganten

Utloggad SingingSailor

SV: Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« Svar #1 skrivet: juli 04, 2021, 13:44:50:50 »
Har du möjligen början till ett algproblem - hala väggar eller färgat / grumligt vatten?
Du mäter ju både noggrant och med flera metoder, så då verkar det troligt att kloret verkligen försvinner och du har något i poolen som förbrukar kloret. Speciellt om klorvärdet sjunker även på natten när inte solen påverkar.

En annan möjlighet kan vara om du har fyllt på med mycket vatten från annan källa än du brukar? Järn mm i vattnet kan förbruka mycket klor i början.

Om du har alger så är det viktigt att fortsätta chockklorera, och bibehålla klorhalten rejält hög tills den inte sjunker längre. Undvik klor med cyanursyra då bara.

Cyanursyravärdet verkar förresten väldigt konstigt, brukar vara mellan 10-100 snarare än under 1. Kanske har du en annan mätskala än jag är van vid?
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« Svar #2 skrivet: juli 06, 2021, 21:52:02:02 »
Min pool har fått spader.Allt har fungerat i 10 år men i år försvinner kloret på bara en natt. Mäter med både sticka, Pahlens Aqutatest 10 och vätska. Har på senare tid använt tyska grönmärkta DPD1 till Aquatest men köpte nu original Lovibond DPD 1. Men de mäter lågt mestadels bara lo(under 0.05) Klornivån har varit låg trots tillsats av 25 gram klor/dag och puck. Beslutade mig för att dels kalibrera och dels chockklorera med ett halv kilo och testa efter en timme. Vätsketest(2 olika fabrikat med DPD och lösning, visade cirka 1,0. Gröna DPD1 över 2,0, Lovibond original 0.87. Men efter en timme var Lovibond nere i 0,05 och de tyska nere i 0.73. Vätskeproven visade svagare rödfärg.Detta trots 1,5 veckopuck i skimmern.
Ett dygn efteråt mätte jag igen. Lovibond Lo dvs under 0,05. De tyska DPD 0,39. Vätskorna svag rödfärgning. Vart tog ett halvt kilo klor vägen?? Har mätt PH  ikväll med alla testmetoderna.7.57 Cyanursyra 0,19. Totalt klor Lo(under 0,05) !!!Temp i poolen +28.Så vart tar kloret vägen??? Borde inte klorvärdet ramla ned till normala som puckarna skall ge? Tacksam för alla tips... :(
Hej,
Lite svårt att tolka dina mätvärden.
Du verkar köra manuellt samt kalibrera mot vad? Ett instrument utifrån dina data.

Man ska aldrig använda gröna Rapid i ett instrument. De visar fel.

Det finns två alternativ till ditt problem;
1. Du har för hög halt av klor i ditt vatten. Detta bleker din klormätning som visar för lågt klorvärde. De gröna DPD1 visade över 2 ppm. De är snabba med klormätning och visar ett ganska bra värde. Dina andra mätningar är långsamma. Vidare visar låga värden. Kanske blekning och de visar för lågt värde?

Så hög klorhalt som ger missvisande klorhalt är en eventuell orsak.

2. Du har något i vattnet som förbrukar ditt klor. Då handlar det om att öka klorhalten rejält.

Alltså om klorhalten sjunker fort med mätning kan det bero på för hög klorhalt (DPD1 visar fel då) eller det finns mikroorganismer som förbrukar kloret.

Bästa sättet är att tillsätt 100g/10000liter med kalciumhypoklorit.
MVH
Roger


Utloggad hokkepool45

SV: Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« Svar #3 skrivet: juli 07, 2021, 15:31:22:22 »
javascript:oQuickReply.swap(); Har mätt med stickor och vätska och även gjort iordning en kalibreringsvätska med klor som jag sedan kört i mätaren för att se om den mäter.. Men det ser ut som om kloret försvinner i poolen. Även vid mätning av totalt klor får jag inga resultat.Kanske jag skall våga vänta med klorering för att se om det är för mycket. Men bleks även stickor och vätska av för mycket klor?

Utloggad SingingSailor

SV: Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« Svar #4 skrivet: juli 07, 2021, 15:39:46:46 »
Ja, det kan blekas. Tror jag varit med om det ngn gång, men nivåerna som krävs är rätt höga vill jag minnas.
Borde inte vara så utifrån den mängd klor du skrev att du använt.
Men det är jättelätt att testa: Späd lite poolvatten med 10 delar kranvatten. Om du får ett rejält utslag på klorvärde i det utspädda vattnet så har du hittat problemet  O0
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Håkan Wasén

  • Gäst
Håkan Wasén
SV: Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« Svar #5 skrivet: juli 08, 2021, 01:35:03:03 »
Tack för svar-Kommer att testa utspätt..

Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« Svar #6 skrivet: juli 08, 2021, 12:02:24:24 »
Hur är ph-värdet? Jag hade för högt ph och fick liknade effekt. Sänkte ph:t utan att tillsätta klor, då ökade klorhalten.
Det som jag tyckte var konstigast i mitt fall var att jag fyller i vatten från egen brunn. Detta är surt, så i mina ögon borde jag haft för lågt ph istället för att vara för högt.
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« Svar #7 skrivet: juli 09, 2021, 22:07:51:51 »
Hur är ph-värdet? Jag hade för högt ph och fick liknade effekt. Sänkte ph:t utan att tillsätta klor, då ökade klorhalten.
Det som jag tyckte var konstigast i mitt fall var att jag fyller i vatten från egen brunn. Detta är surt, så i mina ögon borde jag haft för lågt ph istället för att vara för högt.

Hej,

Om du sänker pH borde det inte ge utslag på klorhalten. Kanske en tillfällighet?

Men om du använder natriumhypoklorit, kalciumhypoklorit eller klorinator kommer kloret höja ditt pH om vattnet inte är rent. Kan bero på badgäster eller alger och bakterier.

Vidare mät aldrig pH direkt efter tillsats av klor. Just då ökar pH.

MVH
Roger

Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« Svar #8 skrivet: juli 10, 2021, 14:12:18:18 »
Kan mycket väl ha varit en ren tillfällighet. Jag använder bara kalciumhypoklorit, så där kan det höga pH:t komma ifrån.
Jag är ganska säker på att det gått flera timmar, troligen en dag, från jag tillsatte klor till jag mätte klor och pH. Hur lång tid bör man minst vänta? Har ca 36 kubik vatten om jag inte missminner mig helt.
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« Svar #9 skrivet: juli 10, 2021, 23:24:27:27 »
Hej,

Om du använder kalciumhypoklorit så kommer pH att stiga när detta klor löses upp. Om det inte reagerar med något kommer pH att återgå till det pH som var innan tillsats.

För kallade man kalciumhypoklorit för dagsklor. Nu är det många olika klor som kallas för dagsklor. Har du rent vatten klara du dig på 20-40g per dag. Är poolen öppen krävs mer.

För att undvika rundgång i kemin så bör man vänta minst en dag med att mäta pH efter tillsats av detta klor.

Enklast angående pH är om klornivån är noll då pH justeras. Då blir det ditt referens-pH.

När du tillsätter ditt klor kommer pH naturligt att öka. Är vattnet rent kommer pH att sjunka inom ett par dagar till ursprunglig nivå.

Behöver man tillsätta sänk pH betyder det på många badande eller att något finns i vattnet som alger/bakterier.

Undvik kemikalier som höj alkalinitet och höj pH då du använder kalciumhypoklorit. Du får garanterat mjölkigt vatten då.

Det mjölkiga är kalk. Ett sandfilter och tiden kommer att fixa detta.
Tyvärr kommer detta kalk att sätta sig i sandfiltret.

Här är det lätt att det blir en rundgång på värden och användning av kemikalier.

Mitt tips är att gör en kort backspolning på 30 sekunder innan du tillsätter pH-minus.

Då slipper du att ditt sänk pH löser upp kalken och pH inte minskar.

Med vänlig hälsning
Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan