VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Skum och vita prickar och användning av filterbollar?  (läst 990 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Amica

Skum och vita prickar och användning av filterbollar?
« skrivet: juni 27, 2021, 18:02:36:36 »
Har en terrasspool med bubbel. Den heter "1400" varför jag antar den rymmer så många liter.
(räknas det som en ovanmarkspool eller ett spa-bad?)
Andra säsongen med den nu. Använder samma multi-puckar som jag använt i många år till en ovanmarkspool eftersom jag har kvar av dessa.
Sandfilter fast med såna bollar i stället.
Kollar klor & pH med Nitors tabletter osv.
Efter att ha rengjort vattenlinjen, från "fastbränd" pollen, vid två tillfällen med avsedd kemikalie tycker vi att det skummar mycket när man bubblar och att del ligger kvar låt säga 10-15 minuter efteråt.
Kanske normalt men man ser även små helt vita prickar som rör sig vid ytan. Jag kan tänka mig att de kommer från klorpucken men, inser jag i skrivande stund >ohno> >ohno>, skulle kunna komma från det isolerade lock vi använder men inte, ibland, lyfter bort när vi bara är två som badar.
Dessutom så ser man hur det snabbt fastnar partiklar vid vattenlinjen efter en sådan bubbel.
Att skummet skulle bero på den kemikalie jag använt har jag inget belägg för, jag tror faktiskt inte det själv. Tror alltså. Jag tänker att det i tid, alltså använd tid, har medfört att det är något annat som skummar? Att det bildas skum när man bubblar kan jag "köpa" men jag skulle vilja slippa att det snabbt byggs på smuts(?) vid vattenlinjen.
Funderar på dessa bollar i filtret... (jag har i tidigare år till ovanmarkspoolen bara använt pappersfilter)
Behöver man byta dessa oavsett? Det är vanligen bara två som badar. Inget gräs och inga löv i poolen och indikatorn för filtret visar ok hela tiden. Har ändå backspolat någon gång.
Kan det vara så att det kan bildas "en väg förbi" dessa bollarna och vattnet då tar den vägen/inget renas? Kan man bara fylla på med mer bollar? Eller är det kanske så att jag ska använda sand ändå?

Poolgiganten

Utloggad Persmul

SV: Skum och vita prickar och användning av filterbollar?
« Svar #1 skrivet: juni 27, 2021, 19:58:57:57 »
Visst är det väl så att man inte ska backspola med filterbollar?

Utloggad nyburjare

SV: Skum och vita prickar och användning av filterbollar?
« Svar #2 skrivet: juni 27, 2021, 23:52:17:17 »
Folkpools instruktioner säger att det skall gå att backspola ... men när jag hade bollar blev det inte bra  tur jag gjorde mig av med skiten för sämre vatten än under denna tid med bollar har jag aldrig haft  varken för eller senare

Utloggad Amica

SV: Skum och vita prickar och användning av filterbollar?
« Svar #3 skrivet: juni 28, 2021, 09:46:45:45 »
@nuburjare kör du med sand då?

Jag beställde nya filterbollar nu när jag beställde en ytskimmer.

Utloggad nyburjare

SV: Skum och vita prickar och användning av filterbollar?
« Svar #4 skrivet: juni 28, 2021, 10:30:15:15 »
Har kört med sand i 27 år, senaste åren glas

Utloggad Amica

SV: Skum och vita prickar och användning av filterbollar?
« Svar #5 skrivet: juli 05, 2021, 20:54:42:42 »
Citat från: Amica
Jag beställde nya filterbollar nu när jag beställde en ytskimmer.

Filterbollarna jag hade i filtret hade åtminstone gjort nytta.
De låg i något som skulle kunna vara lättmjölk, gick inte att se svart botten i filtret. (jag plockade ur bollarna med vattnet kvar innan jag tappade ur det)
Vad det vita bestod av vet jag inte och det kan ju förklara varför det skummar men jag förstår inte varför det inte var vitt i poolen?
På den nya förpackningen med filterbollar står det att "backspolning fungerar ej". Kanske maskinöversatt.

Vid bubbel så skummar det inte längre efteråt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan