VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vad finns det för klorfria alternativ?  (läst 4830 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vad finns det för klorfria alternativ?
« Svar #20 skrivet: juli 06, 2021, 18:43:50:50 »
Hej,
Alla multipuckar innehåller kopparsulfat. Ganska dåligt desinfektionsmedel.
Varför köra kombon kopparstavar med klor?

Kopparjoner är inte i närheten av klorets förmåga som desinfektionsmedel.

Vidare får inte kopparjoner släppas ut till omgivningen. Det påverkar livet i vår omgivning negativt.

När klor är förbrukat eller har sönderfallit är det harmlöst för vår natur.

Tack för att du delar med din erfarenhet.
Din tidigare chock handlar om att bränna bort det vi utsöndrar vid bad. Baquasil som desinfektion klarar inte detta. Därför har de tillägget väteperoxid.

Använder du det tillsammans med klor blir båda verkningslösa.

MVH
Roger

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vad finns det för klorfria alternativ?
« Svar #21 skrivet: juli 06, 2021, 20:09:16:16 »
Hej,

Kombon klor och antiklor är en möjlighet. Är någon känslig går det att ta bort eller sänka verksamt klor.

MVH
Roger

Utloggad MantaTIC

SV: Vad finns det för klorfria alternativ?
« Svar #22 skrivet: juli 07, 2021, 12:50:38:38 »
Vi gick över från Baquacil till Blue Lagoons 75W UV-C Ionizer system för 4 år sedan och det fungerar mycket bra.
Just övergången var lite knepig eftersom kopparjoniseringen och baquacilen inte var helt förenliga. Vi hade en halv sommar med lite "mjölkigt" vatten där vi fick en turkosaktig beläggning i rören men har efter det haft väldigt fin vatten kvalité.

Vi har stöttat med Baquacil shock fram till nu men tänker gå över till att använda chockklor istället. Anledningen till att vi inte gått över till chockklor (Kalciumhypoklorit) tidigare är att det funnits rester av Baquacil PHMB i poolvattnet vilket neagerar med att bli grönt om man blandar med Klor.

Vår pool är 45 kubik och vi har ännu inte behövt köpa nya kopparstavar, jag tror till och med att dom går en säsong till. UV lampan byts varannan säsong.

Vi har som sagt jättefin vattenkvalité och vi är nöjda med hur allt fungerar, det ska bli intressant att se hur det fungerar med chockklor isf Baquacil shock.

Vad håller ni för kopparhalt i vattnet och hur ofta chockar ni?

Utloggad Poffas

SV: Vad finns det för klorfria alternativ?
« Svar #23 skrivet: juli 09, 2021, 11:32:15:15 »
Vad håller ni för kopparhalt i vattnet och hur ofta chockar ni?

Vi håller en kopparnivå på mellan 0.7 - 1 PPM och shockar i snitt en gång i veckan eller efter behov beroende på hur mycket poolen används.
Hej,
Alla multipuckar innehåller kopparsulfat. Ganska dåligt desinfektionsmedel.
Varför köra kombon kopparstavar med klor?

Kopparjoner är inte i närheten av klorets förmåga som desinfektionsmedel.

Vidare får inte kopparjoner släppas ut till omgivningen. Det påverkar livet i vår omgivning negativt.

När klor är förbrukat eller har sönderfallit är det harmlöst för vår natur.

Tack för att du delar med din erfarenhet.
Din tidigare chock handlar om att bränna bort det vi utsöndrar vid bad. Baquasil som desinfektion klarar inte detta. Därför har de tillägget väteperoxid.

Använder du det tillsammans med klor blir båda verkningslösa.

MVH
Roger
Det är med säkerhet så att Klor är bättre på många sätt men vi är trots det mycket nöjda med vårt reningsalternativ.
Jag är inte riktigt med på vad du menar att koppar joner inte får spridas i omgivningarna, kan du utveckla det? Uppfatta inte detta som kritik utan jag är uppriktigt intresserad.
Om vi ser till det koppar som släpps ut från T ex avloppsreningsverk, bromsbelägg, industrier så är det som kommer från en pool mycket mycket lite.

Vi tänker inte kombinera några baquacil produkter med klor utan tänker gå över helt till chockklor som är betydligt enklare att få tag i eftersom det finns att få tag i på närmare håll än Baquacil Shock.

//David

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vad finns det för klorfria alternativ?
« Svar #24 skrivet: juli 09, 2021, 21:28:58:58 »
Vi håller en kopparnivå på mellan 0.7 - 1 PPM och shockar i snitt en gång i veckan eller efter behov beroende på hur mycket poolen används.Det är med säkerhet så att Klor är bättre på många sätt men vi är trots det mycket nöjda med vårt reningsalternativ.
Jag är inte riktigt med på vad du menar att koppar joner inte får spridas i omgivningarna, kan du utveckla det? Uppfatta inte detta som kritik utan jag är uppriktigt intresserad.
Om vi ser till det koppar som släpps ut från T ex avloppsreningsverk, bromsbelägg, industrier så är det som kommer från en pool mycket mycket lite.

Vi tänker inte kombinera några baquacil produkter med klor utan tänker gå över helt till chockklor som är betydligt enklare att få tag i eftersom det finns att få tag i på närmare håll än Baquacil Shock.

//David

Hej David och tack för din fråga,

Kopparsulfat (kopparjoner) har använts och använts fortfarande för att rena klövarna på kossor. Vidare för att förhindra mögel på vindruvor. Det finns också som koppartak.

Tryckimpregnerat virke är behandlat med kopparsulfat. Samma som är algförebyggare i puckar.

Det finns en anledning till att detta trä inte ska blandas med annat avfall. Det är innehållet av koppar. Det påverkar växter mer än andra organismer.

Koppar räknas som en tungmetall.

Anledningen till att vi i Sverige inte använder avloppsslam som gödning har att göra med att det innehåller för mycket tungmetaller. Det mesta hamnar på deponi de närmaste 100 åren.

Du har helt rätt i att det kanske inte är poolägare som är den stora boven i det hela.

Men vi ses som parasiter så fort vattnet tryter och vi får dras med vattenrestriktioner.

De enda restriktionerna som verkar finnas idag handlar om det finns aktivt klor innan vatten tappas ur.

Själv bor jag på vattentäkten som förser hela staden med vatten.

Så om det handlar om fler kemikalier än klor kan det kanske bli tal om deponi av poolvatten osv.

Vidare har de större industrierna egna reningsanläggningar. Dels för inkommande vatten och för avloppsvatten.

Vet inte om jag svarade på din fundering?

MVH
Roger






Utloggad Poffas

SV: Vad finns det för klorfria alternativ?
« Svar #25 skrivet: juli 09, 2021, 22:40:55:55 »
Hej David och tack för din fråga,

Kopparsulfat (kopparjoner) har använts och använts fortfarande för att rena klövarna på kossor. Vidare för att förhindra mögel på vindruvor. Det finns också som koppartak.

Tryckimpregnerat virke är behandlat med kopparsulfat. Samma som är algförebyggare i puckar.

Det finns en anledning till att detta trä inte ska blandas med annat avfall. Det är innehållet av koppar. Det påverkar växter mer än andra organismer.

Koppar räknas som en tungmetall.

Anledningen till att vi i Sverige inte använder avloppsslam som gödning har att göra med att det innehåller för mycket tungmetaller. Det mesta hamnar på deponi de närmaste 100 åren.

Du har helt rätt i att det kanske inte är poolägare som är den stora boven i det hela.

Men vi ses som parasiter så fort vattnet tryter och vi får dras med vattenrestriktioner.

De enda restriktionerna som verkar finnas idag handlar om det finns aktivt klor innan vatten tappas ur.

Själv bor jag på vattentäkten som förser hela staden med vatten.

Så om det handlar om fler kemikalier än klor kan det kanske bli tal om deponi av poolvatten osv.

Vidare har de större industrierna egna reningsanläggningar. Dels för inkommande vatten och för avloppsvatten.

Vet inte om jag svarade på din fundering?

MVH
Roger

Tack för ditt svar Roger.

Det blir lite tokigt att blanda in Kopparsulfat i diskussionen eftersom det inte är ett resultat av just reningslösningen. Som du nämner så är det kanske del i algpuckarna men i just vårt fall så använder vi inget algmedel då vi under dessa år inte haft någon tillväxt i poolen.

Som jag nämnde så ligger vi mellan 0.7 - 1 PPM koppar i poolen och 1PPM är om jag inte missminner mig ca 0.001 Promille så nivåerna är inte jättehöga.

Koppar är som du säger en tungmetall men ligger trots allt på den nyttigare sidan eftersom Koppar är en livsnödvändighet för oss människor, självklart inte i stora doser men i dom nivåer vi har i pooler så är vi väl inom dom riktvärden som finns.

Summan av detta är att man inte behöver vara orolig för att poolvattnet ska vara skadligt för naturen när man använder kopparjonisering men att det precis som med alla andra typer av poolrening ska hanteras rätt.

Vi gillade inte Baquacil PHMB och Baquacil Check som vi använt ett antal år och ville byta och försöka med en lösning med så minimalt bruk av kemi som möjligt och valet föll på Kopparjonisering i kombination med 75W UV-C och baquacil Shock vilket fungerat superbra, dock med mindre problem så länge det fanns PHMB kvar i poolen vilket det gjorde drygt en halv sommar.

Mvh//
David

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vad finns det för klorfria alternativ?
« Svar #26 skrivet: juli 09, 2021, 22:47:59:59 »
Hej,

Gissar att de som använder multipuckar har en högre halt av koppar än dig innan säsongen är slut.

MVH
Roger


Utloggad Amica

SV: Vad finns det för klorfria alternativ?
« Svar #28 skrivet: juli 14, 2021, 15:48:23:23 »
Hakar på här om det är okej, jag har ungefär samma fråga men inte av samma orsak.
Tycker att det inte nämns så många olika alternativ till klor i den här tråden, förutom det ovanför mitt inlägg här.

Till min terrasspool á 1,4 kbm använder jag samma multipuckar som jag använde många år till en ovanmarkspool á 15 kbm och till den poolen fungerade detta mycket bra, alltid klart och fint vatten. Någon gång ph+.
I terrasspoolen fungerar puckarna också bra men jag får för hög klorhalt även om jag har doseraren "stängd" (en sån som flyter på ytan)
Då plockas denna upp några dagar och när jag kollar igen så ligger jag för lågt på klor och doseraren hivas i igen och så rullar det på.
Jag skulle då behöva antingen ett klorfritt alternativ (enl. trådrubriken) eller så kunna dosera "mindre".

Jag har inte satt mig in i vad dessa multipuckar egentligen gör/innehåller eftersom de funkade så bra till ovanmarkspoolen.
Om jag bara kör med produkten som det länkades till här ovan (har inte läst där än..) kommer jag, och kanske då även Ts, även att behöva ytterligare kemikalier?




Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan