Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen  (läst 24369 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TommyC

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #80 skrivet: augusti 06, 2021, 01:00:17:17 »
Att mäta är att veta enligt talesättet.
Den dyre Pool Lab är troligen minst 2,5 ggr bättre än AquaChek reader som ju bara läser av stickorna och tillför ytterligare onoggrannhet  <sol>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Poolgiganten

Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #81 skrivet: augusti 06, 2021, 07:55:57:57 »
Att mäta är att veta enligt talesättet.
Den dyre Pool Lab är troligen minst 2,5 ggr bättre än AquaChek reader som ju bara läser av stickorna och tillför ytterligare onoggrannhet  <sol>

Ja så känns det lite, jag har aldrig kommit överens med stickorna. Att det finns datalogger i PoolLab:en var en bonus jag inte kände till, blir ju lätt att följa vad jag gjort och när jag slarvat.

Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #82 skrivet: augusti 06, 2021, 13:32:58:58 »
Börjat tänka på hur omgivningen ska konstrueras.
Gjorde en enkel skiss över området.

Delen mot planket ska täckas med tralldäck.
Här är nuvarande markhöjd ca 20 cm under poolens överkant. Jag tänker lägga 120-reglar på stenar och 28-120-trall på det.
Två saker att ta höjd för är att jag behöver komma åt pumpbrunn och skimmer samt att min plan är att lägga stensarg runt poolen.
Fundering ett har då varit att gjuta en stödkant upp till poolens överkant för stenen att fästa mot men nu lutar jag nog mot att limma den direkt i trädäcket.

På andra halvan ska det vara enkel marktegel. Blev lite stor yta på skissen, egentligen är det nog bara 15m2 typ.
Eftersom stenen ska upp i linje med poolens överkant så behöver jag dit med bärlager och stenmjöl. Känner inte att marktrycket ska vara omfattande från det hållet men för att vara på säkra sidan samt att kunna padda stenmjölet så tänker jag gjuta en kant runt poolen på den här delen.

Någon som har några funderingar eller ser några problem/risker med hur jag resonerar?

Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #83 skrivet: augusti 07, 2021, 09:59:56:56 »
Efter strulet med poolstommen så blev vi kompenserade med en poolrobot, Reaction aut. Det är nog inget jag hade köpt själv men måste medge att efter premiärturen så var det inte så tokigt.

Ganska enkel konstruktion men känns gedigen och genomtänkt, går att ställa på stor eller liten pool, studsar lite fram och tillbaka och fick upp alla björkfrön. Kommer med två uppsättningar påsar, två täta och två lite grövre.

Nu kommer frågan var roboten ska placeras och om transformatorn kan hänga under pumptaket i väntan på bruk.  <dontkn>
« Senast ändrad: augusti 07, 2021, 18:31:47:47 av joyride »

Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #84 skrivet: augusti 07, 2021, 18:34:49:49 »
En fjärdedel av omkretsen har nu fått magerbetong upp till marknivå. Resten har omkring 50 cm. 50 blandare har det gått, räknar med ca 50 till innan jag är klar  :-\

Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #85 skrivet: augusti 08, 2021, 11:22:10:10 »
Fan vad värdena studsar, PH 7,69 - öser i PH- och får ner till 7,3. Chockklorar och dagen efter är PH 7,79. I med mer PH- och får ner till 7,26. Blir intressant att se vad det är imorgon  >rulla<
Pooltäckningen kommer först imorgon så nu kör jag mot bar himmel, gissar att kompressorn i värmaren gått för högtryck inatt när det var 17 grader ute…

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #86 skrivet: augusti 09, 2021, 07:23:28:28 »
ALKA + brukar göra att PH blir stabilare.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #87 skrivet: augusti 09, 2021, 08:22:09:09 »
ALKA + brukar göra att PH blir stabilare.

Japp, har varit såhär med min ovanmarkare tidigare.
Ganska låg alkalinitet i vattnet. Ska se vad det ligger på idag.

Utloggad TommyC

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #88 skrivet: augusti 09, 2021, 08:32:53:53 »
Vänta minst 1 dygn innan mätning efter tillsats av kemikalier. Första året med pool gjorde jag av med en burk höj alkalinitet. Därefter har jag inte brytt mig om alkaliniteten som här är låg. Har ändå inga problem med pH.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #89 skrivet: augusti 09, 2021, 08:41:11:11 »
Jag började ung. som du när poolen var ny att köra med PH-. Sedan åkte värdet upp, inte så högt som ditt men å andra sidan anammade jag nog det som Tommy skriver, att vänta med att mäta. Sedan slutade jag ha i PH-kemikalier. Den burken jag fick med i poolpaketet med PH- står fortfarande på hyllan, det är lika mycket kvar i den nu som för 10 år sedan. Kommer inte ihåg om det är en med PH+ där också, i så fall är den oöppnad.

Samma med bakpulver (Alka höj), förr har jag haft i ett par kg så att det inte ska stå Low när jag mäter Alkalinitet, men senaste två åren har det inte åkt i något.

Jag kanske har tur, men mitt vatten är stabilt på ca 7,5-7,6 trots att jag enligt logiken borde få högre nu när jag gått över till Kalciumhypoklorit-puckar.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan