Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Rund pool 5,5m - första poolprojektet  (läst 19910 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad joyride

SV: Rund pool 5,5m - första poolprojektet
« Svar #30 skrivet: juli 20, 2021, 23:17:51:51 »
Jag håller på med en rund pool från Poolkungen och det är lite otydligt gällande bottenmattan även där.
Instruktionen säger att man ska lägga ut mattan i gropen och kapa överskott. Därefter rita ut en cirkel med poolomkretsen för att lägga bottenprofilen på denna.

Det står inget om att klippa eller skära rent bottenmattan längs poolstommen. Min bottenmatta är inte av material som ett liggunderlag, snarare som en styv markduk. Känns som att den skulle kasa runt när jag monterar linern om den inte är i spänn under stommen.

Att låta den sticka ut gör ju iofs att den kan dra in fukt under linern men jag har vänt och vridit på det och jag låter den nog sticka ut iaf  :-\

Poolgiganten

Utloggad Basic

SV: Rund pool 5,5m - första poolprojektet
« Svar #31 skrivet: juli 21, 2021, 08:49:40:40 »
Jag håller på med en rund pool från Poolkungen och det är lite otydligt gällande bottenmattan även där.
Instruktionen säger att man ska lägga ut mattan i gropen och kapa överskott. Därefter rita ut en cirkel med poolomkretsen för att lägga bottenprofilen på denna.

Det står inget om att klippa eller skära rent bottenmattan längs poolstommen. Min bottenmatta är inte av material som ett liggunderlag, snarare som en styv markduk. Känns som att den skulle kasa runt när jag monterar linern om den inte är i spänn under stommen.

Att låta den sticka ut gör ju iofs att den kan dra in fukt under linern men jag har vänt och vridit på det och jag låter den nog sticka ut iaf  :-\

Jag har hittat detta på primastar:

https://primastarpool.se/tillbehor-reservdelar/tillbehor/bygga-pool.html

De videos jag sett på Youtube som privatpersoner lagt ut på just detta moment har alla alternativen, någon som klipper och tejpar innan han lägger det i botten, en annan formklipper inuti, en tredje har ett överskott på ca 20-30 cm och ritar cirkel på mattan.

Jag är fortfarande osäker på hur jag gör. Idag kommer leveransen så jag ska se om det följer med andra instruktioner där.

Utloggad Basic

SV: Rund pool 5,5m - första poolprojektet
« Svar #32 skrivet: juli 21, 2021, 09:26:54:54 »
Börjat förbereda plats för pumprum.

Golvet för pumprummet kommer vara ca 5 cm lägre än den tänkta vattenlinjen och slangar kommer gå under bärlinan.

Utloggad Basic

SV: Rund pool 5,5m - första poolprojektet
« Svar #33 skrivet: juli 21, 2021, 23:09:15:15 »
Idag kom en efterlängtad leverans så jag fick jobba på nu med grunden. Snart är all cellplast på plats.

Imorgon hoppas jag på att få klart det momentet och börja lägga skenan som poolväggen ska gå i. Sen ska jag nog fortsätta med pumphuset och förbereda så det blir klart för montering.

Utloggad joyride

SV: Rund pool 5,5m - första poolprojektet
« Svar #34 skrivet: juli 22, 2021, 10:00:14:14 »
Fasen vad snabb du är! (Eller så är det jag som har dåliga referenser efter att mitt eget bygge stått still i 7 veckor…)

Utloggad Basic

SV: Rund pool 5,5m - första poolprojektet
« Svar #35 skrivet: juli 23, 2021, 14:08:47:47 »
Gårdagens jobb resulterade i färdig botten och nästan all uppregling av den jobbigaste delen av trädäcket. Idag ska bottenmattan formklippas och fortsättning med pumphuset.

Imorgon ska det vara vindstilla och solsken så framåt kvällen har vi förhoppningsvis en halvfylld pool  O0


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Rund pool 5,5m - första poolprojektet
« Svar #36 skrivet: juli 23, 2021, 19:58:07:07 »
Snabbt jobbat!  O0
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Basic

SV: Rund pool 5,5m - första poolprojektet
« Svar #37 skrivet: juli 25, 2021, 22:43:10:10 »
Pausade vattenpåfyllningen idag runt lunchtid för att sätta alla vertikaler och topprälsen (syns ej på bild).. .sen även gjort lite mer på platsen för pumphuset.

I skrivande stund är alla vertikaler på plats och topprälsen monterad.

Imorgon blir det håltagning för skimmer och diverse rördragning, samt inkoppling av pump för igångsättning av systemet... Kommer bli en bypass lösning så länge då jag inte får tag på elektriker som ska koppla värmepump...

15 grader varmt var det idag  O0 O0

Fasiken vad mycket man lärt sig under resans gång....det som en gång började med en spade i handen ger resultat :D <sol> <sol>

Utloggad joyride

SV: Rund pool 5,5m - första poolprojektet
« Svar #38 skrivet: juli 25, 2021, 22:49:06:06 »
Hur är konstruktionen gjord, vad är ”vertikalerna” för något?

Utloggad Basic

SV: Rund pool 5,5m - första poolprojektet
« Svar #39 skrivet: juli 27, 2021, 11:40:02:02 »
Hur är konstruktionen gjord, vad är ”vertikalerna” för något?

Här ser du vertikalerna på denna bild, de gråa delarna.

Idag hoppas jag bli klar med reglingen av trall så skyddstäcket kan sättas på.

Kanske hinns montering av skimmer och igångsättning av pump...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan