CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Olika "saltvattenrenare"  (läst 27032 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daphne

SV: Olika "saltvattenrenare"
« Svar #30 skrivet: april 02, 2011, 09:50:26:26 »
Hej Per,

Ser att du inte fått något svar, men lugn det kommer. Jag kan försöka ge dig den information jag har i alla fall eftersom jag har köpt en Zodiac från Australien när vi byggde pool 2009. Zodiac är ett varumärke, de har pooltillbehör av olika slag bland annat saltklorinatorer vilket jag tror att du menar i ditt inlägg.
Anledningen till att vi köpte från Australien var att det var betydligt billigare trots påslag med moms och införselavgifter jämfört med att köpa i Sverige. Sedan måste man väga in olägenheterna om det skulle vara eller bli fel på grejorna när man importerar. Dock säljer de reservdelar betydligt billigare också jämfört med de svenska återförsäljarna om man nu vågar ge sig på att reparera själv. Själva maskinen är i alla fall väldigt lätt att ställa in och den har timer som man anpassar efter pumpinställningen och en inställning hur mycket den ska rena vattnet från 10% -100%. Badar man lite räcker det om den står på 20% (lite beroende på vattentemp) men om man har poolparty eller om väldigt många badar så bör den stå på 80% periodvis. '
Det innebär i alla fall att den här apparaten arbetar med att göra om saltet i vattnet till klor (jag kan inte det kemiska bakom) och renar vattnet på detta sätt. Du fyller alltså din pool med vanligt vatten häller i några säckar salt (jag köpte på lantmännen) det går att räkna ut hur mycket det ska vara. Låter det blanda sig väl i något dygn sedan drar du igång din rening med saltklorinatorn. Man behöver inte tillsätta klor utan reningen sker som sagt var på något fiffigt sätt inne i klorinatorn. Klorhalten är lägre än i en klorrenad pool vilket är bra om man har problem med klorallergi. Vi har haft väldigt fint vatten under de 2 åren som vi haft vår pool, inga problem med felaktiga värden på PH eller annan konstigt tillväxt i vattnet. Det finns bra trådar från folk här inne på forumet som är bra mycket mer insatta i allt det tekniska än jag så sök på saltklorinator så får du fram en massa bra och användningsbar info. Jag kan bara säga att jag tycker det verkar vara ett asbra sätt att rena poolen på om man inte tycker om att leka "den lille kemisten" själv.
Poolstores Flexipool 4x8 m Roman-end trappa, Carraraliner, Zodiac Tri Mid Saltklorinator, Fairland VP samt ett Klasik No Line Tak!

Poolgiganten

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Olika "saltvattenrenare"
« Svar #31 skrivet: april 02, 2011, 14:28:29:29 »
Hej! Saltklorinatorn renar inte vatten den alstrar fritt klor av saltet som går ut
i poolen när det sen försvinner förbrukas så återgår det till salt. Som Daphne skrev
ovanför!
Fiffigt eller hur? saltet förbrukas inte men späds ut vilket innebär att man
får tillföra salt i regel gör man det vid säsongsstarten då man fyller på mer
vatten. Vattnet är ju mkt behagligare med denna typ av klorbehandling.
Jag har för mig att ekonomiskt så går det på ett ut mot vanlig klor för du får
byta cellen efter ett antal år och den är inte billig. Reningen fungerar har jag för mig genom cellhuset där ett antal titanplattor sitter elektricitet tillförs och det startar omvandlingen av salt till klor.

Roland 8)
« Senast ändrad: april 02, 2011, 14:34:48:48 av RoJo »
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad SannaM

SV: Olika "saltvattenrenare"
« Svar #32 skrivet: april 03, 2011, 11:45:48:48 »
Hej
Stort tack för svar. Tack för tipset om var jag kan läsa mer, det ska jag göra.
Om jag förstått saken rätt är det saltvatten man badar i även om en del görs om till klor, är det korrekt? Jag har hört att pumpar och munstycken tar lättare stryk av saltvatten. Hur har gjort för att klara detta ni som har detta system? Har ni insprutningsmunstycken av plast? Är kopplingar av plast också?

Jag står i begrepp att köpa in all utrustning till poolen och är därför väldigt nyfiken på vilka grejer ni köpt för att kunna använda salt i poolen som ni beskriver.

Har ni /någon svar på ovanstående frågor vore det väldigt bra.

Mvh Per


Utloggad Mr2T

SV: Olika "saltvattenrenare"
« Svar #33 skrivet: april 03, 2011, 13:48:07:07 »
Du har korrekt uppfattning. Jag har köpt en värmeväxlare med titanslinga för att kunna motstå saltvatten om jag nu någonsin tänker uppgradera till saltvattenklorinator.
Klassic Excellens Pooltak
60st Vakuumrör-solfångare
Fairland Ph20v luftvärmepump
Glasfiberpool. Romersk trappa 6.5x3.1

Utloggad Daphne

SV: Olika "saltvattenrenare"
« Svar #34 skrivet: april 05, 2011, 17:45:05:05 »
Vi har plastdetaljer i vår pool samt en VP som också är OK för saltvatten. Även om salthalten är väldigt låg så tror jag det är bäst att gå för plastdetaljer i poolen.
Poolstores Flexipool 4x8 m Roman-end trappa, Carraraliner, Zodiac Tri Mid Saltklorinator, Fairland VP samt ett Klasik No Line Tak!

Utloggad Plummer

SV: Olika "saltvattenrenare"
« Svar #35 skrivet: april 28, 2011, 19:45:24:24 »
Hej...

Jag är helt nybörjare med pool, men har läst endel på forumet här och förstått att saltvattenklorinator är det enklaste. Ser att fler här har beställt zodiac från australien. Jag har letat efter online butiker i australia, men hittar ingen vettig.. någon som vet om en shop som "funkar"...?

Och, borde man ha en klorinator som oxo "kollar" PH-värdet i poolen..?

Vilken klorinator borde man välja osv........ dock jag fastnat lite förr zodiac tri nåt.......

hoppas nogon kan hjälpa mig......

Utloggad swanthe

SV: Olika "saltvattenrenare"
« Svar #36 skrivet: april 28, 2011, 22:39:29:29 »
Sparar man jättemycket pengar på att beställa från Australien jmf med Poolkungen eller Folkpool?
4x8m med plåtstomme från Svenska poolfabriken, Minimaster med klor och pH-reglering (kolsyra).
Tidigare: 4x8m med polyetenstomme från Poolkungen, romersk trappa, stensarg, Zodiac Tri18Ph saltklorinator med pH-reglering, vattenjet, klasik C excellence pooltak, Vortex3 poolrobot

Utloggad Erica

SV: Olika "saltvattenrenare"
« Svar #37 skrivet: april 29, 2011, 00:38:41:41 »
Om man för till salt till vattnet så får man vara observant på att vissa detaljer av rostfritt kan vålla problem. Även om man kör genomgående med plast till kopplingar m.m. så finns det ju oftast ketall i t.ex. stegar och lampor. Vissa kvalitéer av rostfritt klarar salt men inte alla gör det. Man får välja syrafast rostfritt för att vara på den säkra sidan.

Utloggad psau

SV: Olika "saltvattenrenare"
« Svar #38 skrivet: maj 01, 2011, 12:08:36:36 »
Sparar man jättemycket pengar på att beställa från Australien jmf med Poolkungen eller Folkpool?

Ja det gör man, sen är det upp till var och en hur mycket man värderar svensk konsumentköplag samt om man vill eller inte vill stödja lokala leverantörer. Jag anser att konkurensen på den svenska poolmarknaden ätr obefintlig därav det obskyrt höga priset på det mesta utom pooltak....
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad Plummer

SV: Olika "saltvattenrenare"
« Svar #39 skrivet: maj 02, 2011, 20:49:21:21 »
idag beställde jag min saltklorinator från australien..... zodiac tri mid - 25g/hr. den kostade ca 6000,- inkl frakt...... så kommer det tull oxo, räknar med det blir ca 2000,- till.
folkpool säljer den minsta (compact - 18g/hr) förr drygt 18000,-

jag valde den utan ph regulering, den kostade nästan 2000 extra......

nogon som har erfarenhet med denna klorinator?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag