CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Olika "saltvattenrenare"  (läst 26961 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad turbouffe

SV: Olika "saltvattenrenare"
« Svar #10 skrivet: april 16, 2007, 16:17:25:25 »
Jag skulle nog tömma ur poolen och köra med det korrekta saltet, jag tror nämligen att det inte kommer att funka riktigt med saltgeneratorn, den känner även av den rätta salthalten och varnar då.

Poolsaltet kostar ju bara en hundring för en säck på 20kg.
Hälsningar, Uffe i Västerås med flera projekt på G http://www.stb-racing.com

Poolgiganten

Utloggad turbouffe

SV: Olika "saltvattenrenare"
« Svar #11 skrivet: april 16, 2007, 16:23:49:49 »
Men du..... har den modellen rätt hertz och volt?

Jag kollade på export och där finns bara 2 modeller?
Hälsningar, Uffe i Västerås med flera projekt på G http://www.stb-racing.com

Utloggad Stroker

SV: Olika "saltvattenrenare"
« Svar #12 skrivet: april 16, 2007, 17:48:52:52 »
Saltet "ser" exakt ut som de första 250 kg jag köpte från folkpool.
Pumpen är p-å 50 hertz men 240 volt så de ska inte vara några problem.. Sa snubben iaf o ja tror nog på honom. han hade sålt många till europa påstod han.

7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad turbouffe

SV: Olika "saltvattenrenare"
« Svar #13 skrivet: april 16, 2007, 21:39:30:30 »
OK, verkade lite konstigt i.o.m att de endast hade 2 modeller för export, lönar sig att fråga! O0

Ni köpte inget annat kul av dom?
Hälsningar, Uffe i Västerås med flera projekt på G http://www.stb-racing.com

Utloggad Stroker

SV: Olika "saltvattenrenare"
« Svar #14 skrivet: april 17, 2007, 09:59:04:04 »
OK, verkade lite konstigt i.o.m att de endast hade 2 modeller för export, lönar sig att fråga! O0

Ni köpte inget annat kul av dom?

Så här skrev jag:
Blablabla osv . Have looked around on your site and guess I need maybe a Zodiac LM3-15 (my pool have about 35 000 liters) but I have also seen that It seems smart to use the salt together with some kind of UV light or Ozone. Can you recommend something maybe? In Sweden we have 220 volt and 50 Hz by the way.
Dom svarade :
Yes the Zodiac LM3-15 would be a good choice for your pool. Really you do not need an Ozone unit as well, as the LM3 chlorinator would be more than enough to sanitize your pool. It also has a superchlorinate function. 
Price is AU$800.00 + $220.00 shipping to Sweden. The chlorinator is rated at 240 volts, 50 hertz. They work fine in your country as we send many of them to Europe.


Verkar prima de här o eftersom den redan är på väg till Sverige så är de bara o vänta o se.
Jag funderade på att köpa en "dammsugare" -den där varianten med snurrande huvud men jag avvaktar ett tag.

Varför dom bara har dom där två på export förstår jag inte. De fanns andra varianter där som körde 220 volt o 50 hz så jag fäste inte så stor uppmärksamhet på detta. Gillade den där Zodiacen så det var den primärt jag letade efter. Just denna modell dvs deras nyaste LM3-15 (finns ju LM-15  samt LM2-15 oxå) fanns på flera ställen men främst hittades den i USA o Canada men då till något högre pris samt i de flesta fall så skickades det inte till Europa. Zodiacs eget svar på mitt mail var att köpa en från återförsäljaren i Sverige som jag hade kontakt med innan men då var priseti princip tredubbelt  :P - Australien verkade vara ett bra land att handla med dessutom så ditt råd där satt klockrent. Tackar för de  8)
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad Stroker

SV: Olika "saltvattenrenare"
« Svar #15 skrivet: april 17, 2007, 10:50:01:01 »
Fick svar direkt om varför de bara finns två för export där dom sa följande :
The two chlorinators we have in the export list are units we can send to any country, such as North & South America where they have a different power supply. The USA uses 110 volts, 60 hertz. We can get these one’s configured to any voltage. The more popular chlorinators, such as the Chloromatic & Zodiac, we can only get in the one power supply. With your power supply similar to ours that’s why we can send the more popular units to your country. Hope that makes sense

Verkar bra :)
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad Stroker

SV: Olika "saltvattenrenare"
« Svar #16 skrivet: juli 15, 2007, 23:02:17:17 »
Summa summarium. Ja e grymt nöjd med min klorgenerator. Har inte använt någon som helst "gucka" (läs kemikalie ) o vattnet har aldrig varit så rent  "mjukt" o skönt som detta året. Min Zodiac gör verkligen jobbet.. sagt nu när jag sitter vid poolkanten o just har tagit mitt femte dopp denna dan o hinkat min ??? whisky-- hehe
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad Goran

SV: Olika "saltvattenrenare"
« Svar #17 skrivet: juli 17, 2007, 10:02:20:20 »
Oerhört intressant det här!! Rapportera gärna vidare hur det går. En sån Zodiac skall jag ha då halva min cell i min Balneo 12'a lagt av. Kör nu slut på den andra "halvan" mha en likriktare (se min tråd om detta)

Om salt: Det är ingen skillnad på matsalt och poolsalt. Det jag köpte sist från Folkpool är godkänt för livsmedelsbruk och är helt rent salt (NaCl) som även säljs till restauranger. Saltet vi helst häller i poolen är ett dendritiskt salt, vilket innebär att man sett till att kristallerna ser ut på ett speciellt sätt. Det har största möjliga yta för att lösa sig snabbt. Man skulle också kunna hälla i flingsalt (om man struntar i kostnaden) som har samma egenskaper, det är därför det upplevs som "godare" än vanligt kristallsalt.

Tack för utfört förarbete, nu är det bara för mig att hänga på, en Zodiac LM3-15 får det bli för mig också. Jag beställer nu till hösten så jag kan sparka igång med ny klorgenerator nästa säsong. För så lite pengar skulle jag tom kunna tänka mig att beställa en reservcell direkt, så har man en saom passar om den om 6-7 år skulle vara förbrukad. Om den nu blir det...

Folkpool Oktavia 8,4 x 4,5 m. Saltvatten med Zodiac TRi klorgenerator och en Titane värmeväxlare mot bergvärme.
Är medicinteknisk ingenjör med inriktning på IT och har jobbat med IT och kommunikation sedan det hette ADB ;o)
Är även medlem på www.varmepumpsforum.com, och heter där "GoranS".

Utloggad Stroker

SV: Olika "saltvattenrenare"
« Svar #18 skrivet: juli 17, 2007, 11:41:45:45 »
Mitt salt kommer från matgrossisten och är 99,9%rent NaCl utan jod. Kostar ca 50-60 kronor +matmoms (12%) för 25 kilo. Funkar klockrent O0. Har även använt havssalt från samma ställe för några år sedan men då hade jag inte klorinator.

Ersättningscell har jag frågat efter
Hi Anders,
Yes the LM3 cells are certainly available. The LM3 is still quite a new model. It’s been around for 3 seasons now and we still have not needed to sell a replacement cell. When they get to around 5 years we may put them on the website.

Regards

Mark Dean

Online Customer Service

Direct Pool Supplies

 Tror kostnaden låg på ca 2 tusen om jag inte minns fel.
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad ddt

SV: Olika "saltvattenrenare"
« Svar #19 skrivet: augusti 14, 2007, 23:58:33:33 »
Hej!

Ser att det finns en diskussion om Intex saltgenerator, jag har nu haft min igång några veckor, i en nystartad 46.000 L Intex stativpool och saltgeneratorn fungerar alldeles utmärkt, utan några andra tillsattser än vanligt salt (ca 1 kg per dag). Jag använder inte Intex orginalpump med patronfilter, då jag sedan tidgare har ett sandfilter tillsammand med en pump på 1hk från JF fritid.

Jag har tidigare använt både vanligt klor och Bacquasil och tycker att saltgeneratorn är en mycket bättre lösning speciellt med tanke på det låga priset 2000.- kr. Salt säljer förövrigt lantmännen till bra pris.

Eva

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag