VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: "Teknisk" saltsyra?  (läst 8505 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MathiasS

"Teknisk" saltsyra?
« skrivet: maj 14, 2017, 21:18:04:04 »
Jag har slut på syra och har köpt en dunk saltsyra på Hornbach.

Nitor saltsyra, 5 liter för 179kr. 30%.

http://www.lundqvist.se/Doc/1001/01/10010119.PDF

I mina böcker är saltsyra alltid saltsyra. Finns det några fallgropar här eller är det bara att köra på?

Den heter "teknisk" saltsyra. Förstår inte riktigt vad som är tekniskt med den....


Den ska givetvis spädas ut en hel del, men förutom det, några problem?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: "Teknisk" saltsyra?
« Svar #1 skrivet: maj 14, 2017, 21:43:54:54 »
Ingen aning men teknisk brukar i andra sammanhang betyda att ämnet inte är lika rent som om det var tänkt att användas i samband med livsmedel. Jag skulle köra på men har som sagt ingen aning.  <hmm>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: "Teknisk" saltsyra?
« Svar #2 skrivet: maj 15, 2017, 10:26:19:19 »
OBS att den syran är högkoncentrerad och otäck att hantera - den ryker med riktigt giftig och andningsbesvärande gas ! Om du inte vill använda skyddsmask etc vid hanteringen så köp 10%-ig saltsyra i stället. Den ryker inte.

Utloggad MathiasS

SV: "Teknisk" saltsyra?
« Svar #3 skrivet: maj 15, 2017, 10:38:57:57 »
Jo tack jag vet, förra vändan blev det en dunk "snäckborttagning" som också var 30%, det råkade vara vad grossisten hade på hyllan då. Ska späda ut den ner till 7-10%.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Thermojito

SV: "Teknisk" saltsyra?
« Svar #4 skrivet: juni 22, 2017, 19:42:05:05 »
Gammal tråd men relevant ändå då motsvarande literpris i 10% koncentration är klart intressant jämfört med många andra alternativ.

Säkerhetsdatabladet skriver ju dessutom "Denna produkt består av en homogen vattenlösning." och inga andra ämnen än just saltsyra nämns i kapitlet blandningar. Hade den innehållit DDT eller nått så måste väl det framgå i säkerhetsdatabladet även om huvudingrediensen är Saltsyra tänker jag? MathiasS har ju dessutom skrivit flera inlägg sedan trådstarten så åtminstone en person har ju överlevt bad i tekniska kemikalier...?

Ni som spätt ut 30%-ig syra, har ni några praktiska tips?

Skolkemin hade ju SIV-regeln...Syran I Vattnet och inte tvärt om...men det kan ju inte gälla vid 0,1% koncentration....någonstans måste ju gränsen gå för när det är "riskfritt" när man har glasögon, handskar och heltäckande klädsel?

Vore ju praktiskt att kunna hälla från 5-litersdunken direkt i 20-liters doseringsdunken med 10%-ig syra, kanske även hälla vatten först i den lilla 10%-iga syran som finns kvar i 20-litersdunken när man tänker fylla på, eller så kör man "toktorrt" innan man fyller???

Blanda "SIV" i separat kärl för att sedan hälla i 20-litersdunken känns som mer slabb och ytterligare en kärl att förvara efteråt....

Utloggad MathiasS

SV: "Teknisk" saltsyra?
« Svar #5 skrivet: juni 22, 2017, 20:44:15:15 »
Syran verkar fungera utmärkt och ingen har dött. Jag blandar alltid SIV utan undantag. Tycker inte det är ett stort problem - kör tomt i stora doserdunken, häller i vatten och sedan den nya syran.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Larre

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: "Teknisk" saltsyra?
« Svar #6 skrivet: juli 31, 2017, 22:17:13:13 »
Kanske en väldigt dum newbie-fråga, måste man använda saltsyra? Jag vet att biltema säljer pH minus i pulverform, kan man inte blanda ut det i dunken eller det blir inte lika starkt?
ISO-blockpool 4x8m med saltvattenklorering och automatisk PH-mätare med syra. VP HydroPRO 13 Täckning med rullpressenning. Belägen i Skåne, Lund.

Utloggad MathiasS

SV: "Teknisk" saltsyra?
« Svar #7 skrivet: juli 31, 2017, 23:19:49:49 »
Rent teoretiskt kan man ju dosera vad som helst som sänker ph men saltsyran har ju fördelen att den är stabil i dessa koncentrationer, den blir inte gammal osv.

Ett granulat man blandar upp i vatten gissar jag riskerar att fälla ut igen, eller inte lösas upp helt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: "Teknisk" saltsyra?
« Svar #8 skrivet: juli 31, 2017, 23:22:17:17 »
Kanske en väldigt dum newbie-fråga, måste man använda saltsyra? Jag vet att biltema säljer pH minus i pulverform, kan man inte blanda ut det i dunken eller det blir inte lika starkt?

Det är inte i första hand en fråga om styrkan utan att om du blandar upp pulver så finns det stor risk att du får partiklar som inte lösts upp ordentligt och som kan orsaka stopp eller störningar i doserpumpar m.m. Systemen är ju gjorda för flytande kemikalier.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag