CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Nystartad pool, grönbrunt vatten  (läst 11295 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #30 skrivet: september 04, 2016, 22:02:32:32 »
Jovisst, chefen där var ett riktigt r*vhål! Tack och lov att man inte jobbar för honom.  :D
Visst skulle jag ha läst bruksen, men när man blir rekommenderad något av försäljare som kändes som han visste vad han pratade om, så...

Det är bara det att hela poolbygget är så frustrerande. Köpte den för två år sedan, men av en massa olika anledningar har den inte blivit monterad förrän i år. Har en massa andra byggprojekt som egentligen är viktigare, men jag ville få ihop pool till ungarna under sommaren. Sedan blir det ingen sommar.  :-\  Måste ha varit en av de sämsta somrarna i mannaminne här i södra Sverige. Och när jag väl har fått upp poolen så strular vattnet. Hade vattnet i alla fall varit OK så man kände att något hade fungerat hade man klanske mått lite bättre, även om det nog inte blir så mycket mer bad den här säsongen.   :D

Jag öste i de sista 2 dl fockmedel jag hade hemma. Ser fortfarande inte någon nämnvärd förbättring. Försökte mäta klorhalten, men den var högre än Scuban kan mäta (6mg / liter).

Vet någon vad det är för kvalité på Biltemas flockmedel? Det är sådant jag har använt. Såg precis på Bauhaus hemsida att 1,5 liter Nitor flockmedel kostar 185 kr (alltså 125 kr / liter), medan Biltemas kostar 45 kr / liter.
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #31 skrivet: september 04, 2016, 23:23:09:09 »
Tag en allvarlig diskussion med r*hålet
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5547
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #32 skrivet: september 05, 2016, 08:29:49:49 »
Det brukar ta 3-4 dagar innan vattnet klarnar efter en chockklorering.
Flockningsmedel kan göra att det går snabbare men brukar inte vara nödvändigt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5547
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #33 skrivet: september 05, 2016, 08:33:40:40 »
För att se klornivån kan du späda ett vattenprov med lika mycket (eller 5 gånger så mycket) rent vatten och se vad det visar, späder du med 5/1 så får du multiplicera uppmätt värde med 5 för att få rätt klorhalt.
Har du mer än 10 ppm skulle jag nog rekommendera antiklor, algerna är garanterat döda, och nu gäller det att inte sabba linern med överdrivet höga klornivåer under lång tid.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #34 skrivet: september 06, 2016, 20:54:16:16 »
Rickard: Tack för tipset att spä ut provet. Jag gick på naturvetenskaplig linje i gymnasiet, så jag borde ha vetat detta, men det är trots allt 27 år sedan jag höll på med kemi....  :)   Jag mätte i kväll, spädde 1 på 5 och fick mätvärdet 1,2. Borde alltså innehålla ca 6 ppm plus minus lite pga blandningsfel och mätfel. Låter inte så illa i mina öron, så om ingen har något att invända så låter jag den klorhalten sjunka av sig själv.

TommyC: Jag har redan tagit den allvarliga diskussionen med Rubinpools chef. Summan av kardemumman är att de tar inget ansvar för de råd de ger eller för de produkter de säljer, samt att de verkar vara en usel arbetsgivare. Jag kommer inte att få vare sig någon ersättning eller sympati från dem om jag inte stämmer dem civilrättsligt, och jag varken har tid eller lust med detta, plus att chansen att jag vinner inte är speciellt stor.
Men jag är mycket tacksam att jag inte köpte någon pool eller annat dyrt av dem.
Hoppas bara att mina inlägg här varnar i alla fall någon annan blivande kund så de får veta vad företaget går för.

Gadden: Visst kommer jag ihåg SIV, även om klor inte är någon syra. Så här i efterhand (när det är så rackarns lätt att vara efterklok) så inbillar jag mig att det var värre med volymen än blandningsordningen. Allt klor på botten av spannen, vatten ovanpå som smälter det översta lagret klor och bildar en tät kaka. Inuti bildas värme och gas som bygger upp högre och högre tryck innan det small.
Summa summarum så bör man nog både hälla klor i vattnet och ta mindre satser flera gånger.

Nu har det gått fem dygn efter första chockkloreringen. Jag har tillsatt totalt 1,1 liter av Biltemas flockmedel. Enligt bruksen ska man tillsätta 1,8 - 3,6 dl, men då har man säkert inte så dimmigt vatten som jag. Mycket långsamt verkar det faktiskt bli lite bättre. Skulle uppskatta siktdjupet till ca 60 cm. Alltså, om jag vid bra belysning stoppar ner ett måttband så ser jag inte nederändan vid 60 cm. Undrar om jag hinenr få klart vatten innan jul?  :D
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Utloggad TommyC

SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #35 skrivet: september 07, 2016, 07:03:01:01 »
Ok, jag förstår. Visserligen är ARN en helt tandlös organisation men överväg en anmälan dit. Hamnar företaget på svarta listan så når varningen ut bättre än att den bara står här (om den nu får stå kvar här).
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #36 skrivet: september 08, 2016, 22:00:29:29 »
Så du fick en lektion i bombtillverkning / kemisk krigföring mitt i poolsysslorna.. Klor är starkt, man får ha respekt för det och hantera det korrekt. Att blanda det med t.ex. syra ger en stark klorgasutveckling som kan vara livsfarlig.

Du bör rimligtvis lyckats döda alla alger och filtret får nu göra sitt jobb. Som redan påpekats kan flockningsmedel skynda på det hela, men oftast ordnar det sig ändå. Men om du fått en mjölkaktig fällning i poolen så kan man inte utesluta kalkutfällning. Är ditt vatten hårt (kalkrikt) och du får lite väl högt pH fälls kalk ut som en mjölkliknande fällning. Partiklarna är ofta för små för att fastna i filtret.

Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #37 skrivet: september 10, 2016, 06:47:21:21 »
Sakta, men osäkert, blir vattnet bättre. I går kväll kunde jag för första gången på många, många veckor skymta poolbotten. Tur man har marmorerad liner, annars hade jag nog varit osäker på om jag verkligen såg botten.  >:D

Jag tror inte jag har hårt vatten. Jag har fått för mig att allt vatten här i området är hyfsat mjukt, men jag kan så klart ha fel. Kan kanske fixa en vattenanalys på detta på måndag.
Men om det är kalkutfällning, vad gör man åt det i så fall?

Angående bombtillverkningen. Jag har alltså inte blandat i någon syra, nitroglycerin, konstgödning eller annat. Det var klor och vatten. Allt annat som eventuellt kom i var föroreningar från tappvattnet, i spannen (som var nästan ny och såg ren ut) eller från kloret.
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Utloggad TommyC

SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #38 skrivet: september 10, 2016, 08:24:22:22 »
När jag läser bruksanvisningen på spannen står det uttryckligen ”FÅR ALDRIG LÖSAS UPP FÖRE TILLSÄTTNING”, tvärt om mot vad butiken sa. Enligt bruken ska man också ha ca 0,7 kg som uppstartningsklor, men jag blev alltså rekommenderad fem gånger så mycket.

Det gäller tydligen att alltid läsa noga på förpackningen. Det chockklor jag har kört med ska lösas i vatten innan det hälls i poolen. Nu har jag köpt ett annat fabrikat så det blir att läsa noga före användning. Tack för påminnelsen!
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #39 skrivet: september 10, 2016, 18:29:22:22 »
Idag stack jag tidigare från jobbet. Var hemma vid fyratiden. Fortfarande 23 grader i luften och 19 i vattnet, så jag var ju tvungen att få ett ordentligt dopp i år i alla fall. Var förvånansvärt behagligt i vattnet, men jag kände på botten att det inte var OK. Närmst skimmern var det mycket grus och småsten (från när jag sög upp bottensatsen från brunnen) och längst bort från skimmer och utblåset så var det alldeles slipprigt. Sagt och gjort, hämtade lite saker för att kunna bottensuga. Efter lite experimenterande så har jag nog fått till tekniken att ansluta, men det tog inte många sekunder innan det inte suger längre. Filtret igensatt. Backspolar och passar på att montera ny manometer. Men jag har fått backspola filtret nog tio (!) gånger idag. Nu har jag rört upp så mycket skräp så nu är vattnet grönt igen.  >:(  Men visst, jag har fått bort en rackarns massa skräp ur poolen, så det går åt bättre håll.  :D

Mätte klorhalten nästan direkt efter sista backspolningen. 4,5 ppm fritt och 5,2 ppm totalt. Det är väl inte så alarmerande? Bör jag ösa i mer klor för säkerhets skull nu när jag har rört upp så mycket som låg på botten, och i så fall ska jag köra chockklor eller puck?
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag