CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Nystartad pool, grönbrunt vatten  (läst 11294 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Coolg8

SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #20 skrivet: augusti 29, 2016, 13:48:35:35 »
Verkligen lurigt, men ena bassängen i OS blev grön. Då berodde det på ett filter som inte fungera. Tror nog på filtret i alla fall. ???

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #21 skrivet: augusti 29, 2016, 18:06:54:54 »
Om du har pH=7.4 så oroa dig inte över den låga alkaliniteten. Du lyckas ju tydligen hålla pH korrekt och alkaliniteten kan inte påverka färgen på vattnet. Det gröna borde, när du nu uteslutit järn, bara kunna vara alger av något slag, såvida inte något helt annat (målarfärg ?) kommit i vattnet. Och med tillräcklig klorhalt borde det inte finnas några alger ..  <hmm> Alger brukar ju också oftast kännas hala. Mangan är mera svart, jag har svårt att tänka mig att det skulle kunna ge sådana problem. Om det är några partiklar som är för små för filtret så brukar man kunna lösa detta med flockningsmedel. Man kan dock inte flocka bort alger eftersom de är levande och nybildas hela tiden om inte desinfektionen i poolen fungerar som den skall.

När du skriver om hur backspolningsvattnet ser ut i tidsförlopp vid backspolning så låter det som om filtret fungerar normalt. Vi får precis samma när vi backspolar, och hos oss är det då mest utfällt järn som filtrerats bort. Först kommer rent vatten (tills backspolningen börjar att lyfta sandbädden ordentligt), sedan starkt brunfärgat vatten, sedan klarnar det allt mer allt eftersom sanden börjar bli ren. Ingen onormalt så långt alltså. Men om det nu är alger som du ser så är det svårt att förstå varför de inte är döda vid det här laget...

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #22 skrivet: augusti 29, 2016, 19:18:06:06 »
Jag hörde att det var en trasig vvx som gjorde att poolen blev grön i os, de fick in färgat fjärrvärmevatten. Svårt o tro att en pool kan gå från fint vatten till värsta algblomningen på en dag.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Erica

SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #23 skrivet: augusti 29, 2016, 20:30:54:54 »
Ja fjärrvärmevatten är ofta kraftigt grönfärgat just för att man skall upptäcka läckor lättare. Men den här poolen har väl ingen värmeväxlare mot fjärrvärme ? Det skulle ju annars kunna förklara det hela. Alternativt, kan något ämne ha hamnat i poolen ? Jag hörde om ett fall för många år sedan när någon hade hällt lite metylenblått i en offentlig pool så att både poolvatten och badande blev blåa...

Nej allt verkar ju stämma för järnutfällning, om det inte vore för att man inte mätte upp något järn. Järnutfällningen vi fick vid vår första uppstart kom snabbt. Vattnet var kristallklart när vi fyllde, sedan satte vi till klor och nästa morgon kunde man inte se poolbotten längre.

Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #24 skrivet: augusti 29, 2016, 21:37:43:43 »
Nej, fjärrvärme har jag sluppit ifrån här ute på landsbygden, ännu i alla fall.  :D

Idag har jag gjort en ny sak för första gången i mitt liv, nämligen limmat o-ring. Konstigt, jag som tycker om att limma och har aldrig tidigare tillverkat någon sådan. I vilket fall, både o-ringen i toppen av sexvägsventilen och till renslocket på pumpen var för hårt komprimerade så framför allt pumpen läckte.
Jag fick låna O-ringssnöre och lim, dock utan beskrivning. Kom hem och var lite stressad, men ut och skruva av locket på pumpen. Fick ihop vad jag tycker var två hyfsade snitt och skulle droppa på lite lim på ena skarven. Trycker, inget kommer. Trycker lite till, fortfarande inget. Trycker ännu mer, och då kom det! En stor laddning lim, rakt över mina fingrar och O-ringen. Bara bita i det tjuriga äpplet och pressa ihop skarvarna. När allt hade torkat fick jag börja bända lös fingrarna. Ni som har råkat få lite superlim på fingrarna har en hum om hur detta limmet bet. Den o-ringen blev kasserad, men nästa blev bra. Verkar hålla tätt, men trycket är kanske bara ett hekto, så kraven är inte jättestora.   :D
Tyvärr så var snöret för grovt för att fungera till sandfiltrets sexvägsventil.   :-\ Få se hur jag fixar det. Men där läckte det i alla fall inte så farligt.

För att vara säker på att bottenvattnet blir ordentligt uppvirvlat så skruvade jag av munstycket på inloppsventilen och ersatte det med en 90 graders rörböj som jag riktade nästan rakt ner mot poolbotten. Om inte vattnet blir omrört av detta så vet jag inte vad jag ska göra. För säkerhets skull så öste jag i en omgång klor till, drygt 300 gram. Poolen har i alla fall blivit ordentligt chockklorerad.
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #25 skrivet: augusti 29, 2016, 21:46:30:30 »
Glömde säga, så vitt jag vet så det enda som har kommit i poolen som inte skulle vara där var bottensatsen från brunnen. Inget annat.
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #26 skrivet: september 03, 2016, 21:22:36:36 »
Nu har det hänt lite. Blir mycket text, så jag får dela upp det.

Jag ringde till Rubinpool eftersom jag blev konfunderad på deras hemsida. De skyltade med att Scuba 2 mätte klor, alkanitet, cyanursyra och pH. På annan sida stor det att den mätte både fritt och totalt klor, plus de andra. Jag ville kolla så det faktiskt var samma mätare. Jodå, svarade killen på Rubinpool, men i poolsamanhang mäter man aldrig totalt klor, bara fritt.   :o ??? Jag blev mycket konfunderad eftersom jag hade fått för mig att man behövde båda.

I torsdags så körde jag i alla fall ner till Rubinpool. Hade med mig en PET-flaska med mitt vatten som de skulle analysera. Slutade med att jag handlade saker för 2.600 kr (en Scuba, filtersand, klorpuckar samt snabbklor). Killen jag pratade med sa att det var alger och att jag skulle ösa i 3,5 kg (!) klor (Saniklar super boost), plus en klorpuck. Enligt bruksen på förra klorspannen så var det ca 300 g för en chockklorering. Jag hade sagt redan när jag kom att jag var helt grön (ha, ha) på pool. Jag frågade under samtalets gång om jag skulle blanda upp kloret i en spann vilket säljaren bekräftade men tillade att jag inte skulle göra det inomhus.

Vattenvärdena var pH 7,38, alkaniteten 32 och klor 1,49.

Väl hemma mätte jag upp nyss nämnda 3,5 kg i en plastspann, fyllde på med vatten och ställde hel härligheten utanför huset där jag tog vattnet. Det började bubbla lite, men jag tänkte det skulle få lite tid på sig att lösas upp, så jag satte igång att skruva med sandfiltret för att fylla på sand (saknades kanske 10 kg). Medan jag håller på med detta i poolgropen så kommer det en hög smäll. Jag hinner bara tänka att vad sjutton var det innan det kommer en till ännu kraftigare. Den andra var så stark att jag bokstavligen hukade mig i poolgropen, trots att det var 25 meter till klorspannen, och det stod en grävmaskin och ett garage mellan. Jag skulle jämföra andra knallen med ett av militärens knallskott, för er som kommit i kontakt med dessa. Jag springer upp ur gropen och går försiktigt runt garaget för att kika fram mot klorspannen. Hela tiden så kommer det en massa mindre smällar. Hela spannen har exploderat! Plastbitar har flugit fem meter och kloret har åkt ut på en ganska stor yta. I mitten så ryker det som ur värsta häxbrygden.

Tur i oturen så har det gått förvånansvärt bra. Inga personskador. Grävmaskinen och husen har (nog) klarat sig från stänk. Hur långtidseffekten på grävmaskinen blir vågar jag inte ens tänka på, insvept i klorångor som den var.
Det stod två staplar med ekvirke som har fått en del på sig. Få se hur illa det har tagit. En spann och klor för 400 kr åt skogen. Gräset närmst är alldeles kritvitt och lite gråare längre från. Jag hade givetvis ingen möjlighet att samla upp klorvattnet som flugit ut, så jag försökte spä ut det genom att slå på en vattenspridare. Givetvis tömde jag brunnen, så det blev en del problem att få igång vattnet igen.

När jag läser bruksanvisningen på spannen står det uttryckligen ”FÅR ALDRIG LÖSAS UPP FÖRE TILLSÄTTNING”, tvärt om mot vad butiken sa. Enligt bruken ska man också ha ca 0,7 kg som uppstartningsklor, men jag blev alltså rekommenderad fem gånger så mycket.

Jag har kvar ca 2,3 kg klor. 1,5 kg av det nya plus 0,9 kg gammalt av annat fabrikat. Gör ett nytt försök, men denna gång blandar jag bara lite i taget i en spann med vatten, rör om hela tiden och häller ner i breddavloppet nästan direkt, fast det inte är helt upplöst. Min tanke var att de korn som inte är upplösta innan sandfiltret fastnar där och löses upp innan de kan komma ut i poolen. Allt går bra denna gång och jag låter pumpen snurra dygnet runt.
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #27 skrivet: september 03, 2016, 21:26:37:37 »
Fredag förmiddag kör jag än en gång ner till Rubinpool. Killen jag pratade med första gången är inte där idag utan jag får prata med en lagerarbetare som, om sanningen ska fram, nog inte är den skarpaste kniven i fågelholken, men han är snäll och trevlig. När jag berättar vad som har hänt tror han mig inte förrän jag visar en film där det fortfarande småsmäller och ryker. Han hämtar chefen som är rätt kort på tonen och snudd på oförskämd. Det är jag som har gjort fel anser han, och han antyder ganska tydligt att jag måste vara bra korkad som har klarat av något sådant. Mitt påstående om att bruksen säger att man inte ska blanda kloret i vatten avfärdar han med att det inte fungerar att sprida ut över vattenytan, samt att tillverkaren har sagt till honom att man ska blanda i vatten (tvärt om mot vad som står på både tillverkarens hemsida och på spannen). Chefens teori är att det har varit någon förorening i spannen som har gjort hela effekten. Detta trots att jag påpekade att spannen var noggrant ursköljd, och förra gången jag använde den tvättade jag en husvägg med rent vatten. Kan alltså ha varit mycket små rester av rödfärg och fågelskit i spannen.
Samtidigt kommer det in en annan kund som har beställt ett lock till sin pump. När det visar sig att de har fått fel lock säger kunden något om att det var synd att leverantören hade skickat fel, men det är ju sådant som händer. Då säger chefen att det säkert är hans anställde som har beställt fel, och får det att låta som den anställde är både korkad och brukar göra fel. Allt detta på ett surt och oartigt sätt.
Helt plötsligt så bara går chefen sin väg och lämnar lagerarbetaren med mig, en missnöjd kund med problem. Lagerarbetaren vet inte vad han ska göra, så jag säger att han får sälja en ny spann med klor till mig för halva priset, vilket han inte vågar göra utan springer iväg och frågar chefen. Kommer tillbaks och säger att jag kan få 10%! Då tröttnar jag och kör därifrån utan att handla något.

Jag kan acceptera att de inte kan skänka bort varor eller slå av halva priset, men när en kund kommer med problem så anser jag att man lyssnar och låter deltagande, även om det är mitt fel och jag har gjort allt knasigt som går. Man försöker få kunden på bättre humör, säger saker som att det var tur att det inte blev värre, vi ska diskutera detta med leverantören, man är artig och trevlig. Tvärt om mot hur jag blev bemött. Idiotförklarad och oförskämt behandlad, men det är faktiskt inte det som gör mig mest irriterad, utan det är hur chefen behandlar sin personal. Snackade skit om killen som beställt det felaktiga locket inför två kunder och lämnade lagerarbetaren i en besvärlig situation som inte var hans jobb (han skulle inte stå i butiken och ha hand om kunder).

Jag hoppas jag aldrig mer ska behöva ha kontakt med Rubinpool!

I vilket fall som, jag körde direkt därifrån bort till Bauhaus (som ligger nästan bredvid) och köpte deras sista spann med Nitors chockklor. Hem och blandar i ytterligare 1,2 kg klor i poolen så jag kom upp till rekommenderade 3,5 kg.

Lördag morgon är poolvattnet inte längre grönt men dimmigt. Som jag förstår är detta som förväntat. Algerna döda men ska fastna i filtret. Jag tillsätter fyra dl flytande flockmedel.
På eftermiddagen backspolar jag filtret. Då är sköljvattnet brunt (och sandigt, jag kanske fyllde med  lite för mycket sand) istället som tidigare när backspolningsvattnet var alldeles grönt.
Lördag kväll är vattnet fortfarande mjölkfärgat och dimmigt. Innan jätteladdningen klor så var det ett svart hål när man tittade ner i skimmern, men nu ser vattnet alldeles klart ut där, så uppenbarligen så hade den stora mängden klor betydelse.

Vad tror ni, ska jag tillsätta mer flockmedel, något annat eller bara låta pumpen jobba och hoppas på att detta löser dimmigheten?
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #28 skrivet: september 04, 2016, 17:40:17:17 »
Det är nog bara att fortsätta ha en hög klornivå och filtrera vattnet. Du måste även tänka på att ALDRIG hälla vatten på kloret utan först vatten i spannen och sen klor. SIV, syra i vatten.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad TommyC

SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #29 skrivet: september 04, 2016, 17:59:02:02 »
Har du fått felaktiga råd så ska de åtminstone betala tillbaka kostnaden för det som blev förstört. Här var råden dessutom rent farliga så de borde ge dig en frikostig kompensation om du inte har några skadeståndsanspråk. Prata med en konsumentvägledare. Chefen verkar vara en riktig idiot.

En grundregel är att aldrig blanda olika kemikalier med varandra samt att läsa instruktionerna på förpackningen noga.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag