CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Nystartad pool, grönbrunt vatten  (läst 11245 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Nystartad pool, grönbrunt vatten
« skrivet: augusti 24, 2016, 20:12:40:40 »
Jag har fyllt min nybyggda JF storpool (4,5*7,6m, ca 36 kubik) från egen brunn vilket tog knappt två veckor. För att klara detta hade jag en separat pump med lös sugslang som hängde ner i brunnen och slutade lite ovanför hydroforens bottenventil. Tanken var att när bensinpumpen sög luft så skulle det ändå finnas vatten kvar till huset. Detta fungerade bra till 2/3 av poolen, men tyvärr så lossnade sugslangen så den gled ner till botten av poolen och sög upp en massa bottensediment. Jag upplevde det som att vattnet som pumpades upp var brunt och hela poolen blev grumlig.
Jag har klorerat mycket (gissningsvis ca 1 kg snabbklor) med flytande dispenser. Ph låg på ca 7,6 så jag öste i en omgång Ph-. Sist jag mätte var klorhalten hög. Pumpen har gått dygnet runt i två veckor. Trots detta så är vattnet grönt och man har bara kanske en dm siktdjup. Har idag fått tag på flockmedel (Biltemas flytande flockfix). Har bara haft i det i tre timmar, men jag ser ingen skillnad.
Backspolar jag filtret så är det riktigt mörkgrönt i början för att till slut bli rent.

Jag har tidigare, både i år och förr om åren, använt samma reningsverk och kemikalier med samma brunnsvatten i en rörpool utan problem, men då har jag inte fått upp någon bottensats när jag fyllt poolen.

Flockmedlet måste få längre tid på sig att verka, men vad mer ska jag göra för att få rätt på poolen?

Jag har mätt med tabletter (från Harald Nyborg) fritt klor samt Ph, men nu är tyvärr klortabletterna slut. Bör jag skaffa en elektronisk mätare för att få exaktare mätningar. Vad bör jag mäta för att ha lite koll? Räcker det med Ph, fritt och bundet klor samt alkanitet, eller finns det fler saker som är viktiga i detta sammanhang?
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Poolgiganten

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #1 skrivet: augusti 24, 2016, 22:09:16:16 »
Chocka ännu mera är mitt råd.

Jag mäter bara ph fritt och bundet, det andra bryr jag mig inte om.

Utloggad Erica

SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #2 skrivet: augusti 24, 2016, 22:39:28:28 »
Ingen fara - det låter som vanlig järnutfällning. Vi har också brunnsvatten och så fort som vi satte till klor så blev vattnet kraftigt grön-brunt. Men kloret oxiderar ned järnet och det fastnar i filtret. Efter några dagar var poolen s vatten helt klart. Vi påskyndade det lite det sista med hjälp av flockningsmedel, men det hade säkert löst sig ändå, kanske tagit någon dag extra.

Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #3 skrivet: augusti 25, 2016, 06:32:51:51 »
OK, då får jag vänta längre. Men det känns inte som vattnet har blivit något bättre på två veckor.  :(
Poolväggen känns inte slipprig, så jag misstänker det inte är levande organismer. Hoppas flockmedlet snabbar upp processen.  :)

Vilka värden behöver jag hålla koll på? Just nu kan jag bara mäta PH, så något måste handlas. Jag har redan innan funderat på elektronisk mätare, men första frågan är vad jag behöver mäta? Jag har även ett gammalt spabad som förhoppningsvis ska komma igång, och jag tror mig ha förstått att det är lite fler parametrar som behövs hållas koll på där?
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Utloggad TommyC

SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #4 skrivet: augusti 25, 2016, 08:09:48:48 »
Det finns en massa trådar som diskuterar mätstickor som ofta avfärdas alla i en klump trots att det finns många fabrikat och typer. Vill man ha en bättre mätare så finns t ex Scuba 2 och liknande som fungerar bra. Köp ingen halvdyr mätare. Köp en som har maximal onoggrannhet specificerad. De som ger ett digitalt mätvärde genom att läsa av en sticka kan man glömma. Jag mäter med Aquachek select stickor och har varit helt nöjd med dom. De stickorna mäter 7 parametrar men liksom Engan bryr jag mig numera bara om pH samt fritt och bundet klor. Vi har dock kommunalt vatten av bra kvalité. Vissa kan behöva höja alkaliniteten som man kanske vill mäta, problem med den märks på att pH inte är stabilt. Byter man inte tillräckligt mycket vatten så kan man med tiden få problem med isocyanursyra och klorblockering så kör man med t ex klorpuckar så vill man mäta halten isocyanursyra också.

Om vattnet inte blivit något bättre på två veckor känns det som att något mer ska till. Kör cirkulationspumpen dygnet runt. Kolla doseringen av flockmedel och att klorhalten hålls tillräckligt hög tills vattnet är bra.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #5 skrivet: augusti 25, 2016, 12:56:26:26 »
Två veckor låter väldigt länge. Vi hade en kraftig utfällning av järn, vattnet blev helt ogenomskinligt. Trots det gick det över på några dagar. En koll för säkerhets skull: du har väl filterventilen i rätt läge alltså filtrering, INTE cirkulation som gör att du bara kör vattnet runt runt utan att filtrera det ?

Utloggad Erica

SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #6 skrivet: augusti 25, 2016, 13:01:39:39 »
Skall bara tillägga: beträffande mätning tillhör jag de som är mycket skeptiska mot stickor och deras noggrannhet. Vi har ett elektroniskt mät- och dosersystem, men när vi skall göra manuella kontroller för säkerhets skull så använder vi tabletter, något som verkar vara mera pålitligt än stickorna. Vi mäter klot och pH, inget mer. Alkalinitet är ointressant så länge som vi inte har problem med att hålla rätt pH. Cyanursyra är ointressant för oss eftersom vi inte använder någon sådan, men om man kör med denna (även kallad "pool stabilizer", finns i klorpuckar och i lös form) så kan man behöva hålla kontroll på att man inte får för hög halt av den i vattnet.

Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #7 skrivet: augusti 25, 2016, 17:51:59:59 »
TommyC: Varför fungerar inte digital avläsning av stickor? Jag har tittat på eXact iDip , men avråder du även från denna?
Kan man kontrollera mängden flockmedel? Enligt bruksen ska man ha i 0,5 - 1 dl per 10.000 liter. Jag räkande på att jag borde ha ca 36 kubik vatten (har inte sett någon siffra hos JF) så jag öste i 4 dl vilket alltså är en lätt överdosering. Mina tabletter för att mäta klor har tagit slut, men sista mätningen hade jag en klorhalt i överkant på vad som är rekommenderat till bad, och jag har klorerat ytterligare en gång efter det.

Erica: Jag läste om någon som ställde filtret fel, så frågan är helt berättigad. Jo, jag har haft ventilen i rätt läge. Annars borde inte waste-vattnet bli så förorenat när jag backspolar. Ska dock kolla en gång till i kväll när jag kommer hem om jag har ställt den rätt efter senaste backspolningen.

Många är negativa till stickor, flera tycker inte om tabletter. Vad tror ni om eXact iDip ?
Den utnyttjar stickor, men de få recensioner jag läst här på forumet var enbart positiva. Det som är bra med den är att man kan uppdatera med en massa olika tester samt att stickorna är billiga (vilket man nog aldrig tjänar in mot det högre inköpspriset).
Scuban kostar 1200 på Rubinpool (så jag kan köra inom och handla den över disk) medan iDip kostar 2100 plus frakt, totalt 2190.
Hos Rubinpool står det att Scuban mäter klor, pH, alkalitet och cyanorsyra. Deras refilltabletter innehåller 20 till klor, 20 pH, 10 alkanitet och 10 till cyanursyre. Spaprylar.se däremot, anger att den mäter både fritt och bundet klor och de säljer tabletter för båda mätningarna. Är det samma mätare (båda kallas Scuba  2) så man bara kan komplettera med DPD3-tabletter?
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #8 skrivet: augusti 25, 2016, 17:57:13:13 »
Den har en egen tablett för totalt klor, motsvarar väl DPD4. Det man kan mäta (jag har Scuba, förra modellen) är totalt och fritt klor, i varsin mätning med olika tabletter.

iDip har mycket riktigt också stickor, men det verkar vara i en annan klass än de andra stickorna. Tyvärr är det ju rätt få (i alla fall aktiva på forumet) som har den, och de som har den har vad jag sett positiva åsikter om den.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad TommyC

SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #9 skrivet: augusti 25, 2016, 18:59:20:20 »
Jag har ingen egen erfarenhet av apparaterna som läser stickor och presenterar ett digitalt värde. Jag har läst här att ganska många har haft väldigt dålig repeterbarhet och därmed så är de ju de apparaterna ganska oanvändbara. Jag har inte läst några omdömen om eXact iDip.

Kritiken mot stickor brukar mest handla om att de är svåra att läsa av (förutom att vissa har haft problem med stickor som passerat utgångsdatum eller har lagrats fel). Ja, helt enkelt är det ju inte att jämföra färgerna på stickan med färgerna på mallen men är man noggrann och anstränger sig lite så har jag inget som helst problem att läsa av mina Aquachek. Repeterbarheten för mina avläsningar är god. Det är viktigt att ha bra ljusförhållanden vid avläsning. Inomhus på skuggsidan funkar bra för mig.

Jag har sökt en hel del på noggrannhet för olika mätmetoder. Jag har inte sett några seriösa uppgifter om noggrannhet för vare sig stickor eller tabletter. I båda fallen ska man jämföra färgen på ett ämne med en mall. Det är ungefär samma problem i båda fallen. Felet torde vara minst 0,5 till 1 enhet i siffran d v s upplösningen.

Ni som påstår att tabletter mäter noggrannare än stickor, vad grundar ni det på? Jag påstår inte att ni har fel men jag hittar ingenting som styrker det påståendet.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #10 skrivet: augusti 26, 2016, 00:23:30:30 »
Citera
Ni som påstår att tabletter mäter noggrannare än stickor, vad grundar ni det på? Jag påstår inte att ni har fel men jag hittar ingenting som styrker det påståendet.

På egen erfarenhet. Vi har haft flera pooler före vår nuvarande och sammanlagt över 25 års poolande sammanlagt. Vi har mestadels använt tabletter och funnit att vi fått ganska konsekventa resultat. Inte så hög noggrannhet kanske, men det hoppar inte fram och tillbaka. Andra som använder stickor tycks ha haft sådana problem, och när vi själva testat stickor så verkar det som om den metoden kan ge så mycket större variationer, med tanke på stickornas ålder och hur de lagrats o.s.v. medan tabletter (eller testlösning som var vanligt tidigare) håller sig mera konstant.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #11 skrivet: augusti 26, 2016, 07:05:50:50 »
Själv tycker jag att färgerna är bra mycket enklare att jämföra med tablett och mätglas än stickorna mot burken. Nackdelen med de tabletter jag har är att de bara tar klor (fritt och totalt) och pH. Stickorna har ju fler värden de mäter.

Scuban jag har tror jag är bättre än jag på att läsa av tabletterna. Jag har provat den några gånger i rad för att se repeterbarheten, och det har varit hyfsat lika. Någon gång jämförde jag hur den läste av "vanliga" tabletter man har till mätglas för att se om det blev skillnad, och det blev en liten skillnad så det är bättre att köra med originaltabletter. Men man ska kolla runt var de finns, för det är otroligt spann på priserna på refill till Scuborna.

En sak dock som den är värdelös på är alkalinitet. +/- 50 ppm, om jag kommer ihåg rätt bör man ha 80-120. Med den dåliga noggrannheten så kan man få allt från för låg nivå till för hög nivå trots att man kanske egentligen ligger rätt. Där kollar jag bara på sticka, och just den är lätt att läsa av på min burk, där är färgerna jämförbara i alla fall med mina ögon.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #12 skrivet: augusti 26, 2016, 15:31:18:18 »
Erica: Jodå, nu har jag dubbelkollat. Märkstiftet på handtaget står på "Filter". Fortfarande mycket grönt vatten! Vet inte om jag vågar lägga ut bild på när jag backspolade filtret??? OK, kör i vind. Ni behöver kanske något att skratta åt. ;D

Först en bild på hur filterhandtaget står när jag betraktar det som filterläge, därefter en bild på när jag backlspolar. Har inte hunnit koppla in någon slang till detta ännu så det sprutar rakt ut.
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Utloggad TommyC

SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #13 skrivet: augusti 26, 2016, 18:08:52:52 »
Konsekventa resultat säger tyvärr ingenting om noggrannhet. Jag har väldigt stabila och konsekventa resultat från mina stickor. Det gör att man får ett intryck av att de mäter hyfsat rätt men så behöver det inte alls vara. Att man inte har något problem med vattnet ger också intryck av att mätmetoden är tillräckligt noggrann men det kan ju också vara så att de badande är toleranta mot avvikelser i t ex pH.

Jag är förvånad över att jag inte hittar någon vederhäftig information om noggrannheten hos tabletter och stickor. Kanske beror det på att det inte är något man vill skylta med?

För Scuba II anges en maximal onoggrannhet i tekniska data. Den informationen känns vederhäftig och är säkert verifierad med både beräkningar och laboratorieinstrument.

För pH-värde är max onoggrannhet för Scuba II +/- 0,2. Till det får man addera upplösningen varvid den maximala onoggrannheten vid mätning av pH blir 0,3.

Vad tror ni motsvarande onoggrannhet för tabletter eller stickor blir?

Åter till TS problem. Uppenbarligen så filtrerar inte det filtret. Plocka isär centralventilen och kontrollera att allt är helt därinne t ex den s k spindelpackningen som tätar mellan de olika vägarna genom ventilen. Nästa steg är att tömma ur sanden och leta efter dysor eller rör som har lossnat.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #14 skrivet: augusti 26, 2016, 22:59:25:25 »
Citera
Vad tror ni motsvarande onoggrannhet för tabletter eller stickor blir?

Åter till TS problem. Uppenbarligen så filtrerar inte det filtret. Plocka isär centralventilen och kontrollera att allt är helt därinne t ex den s k spindelpackningen som tätar mellan de olika vägarna genom ventilen. Nästa steg är att tömma ur sanden och leta efter dysor eller rör som har lossnat.

Vad det gäller tabletter och pH skulle jag nog säga cirka +-0.2 pH. För klor blir osäkerheten större eftersom färgförändringarna bara är en skillnad i färgmättnad, inte i kulör. Kanske +-0.3 - +.5 ppm, klart större vid riktigt höga värden.

Jag misstänker också att filtret inte fungerar så bra, men mot detta talar det att backspolningsvatten blir så smutsigt - då måste ju en hel del skräp ha fastnat i filtret - för inte är väl själva poolvattnet så kraftigt färgat ? Inte helt omöjligt i.o.f.s. men då har man ju mera rejäla vattenproblem. När våran järnutfällning var som allra värst var det nog ungefär på den nivån, fast like mera brunt och lite mindre grönt.

Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #15 skrivet: augusti 29, 2016, 07:10:02:02 »
Uppenbarligen så filtrerar inte det filtret. Plocka isär centralventilen och kontrollera att allt är helt därinne t ex den s k spindelpackningen som tätar mellan de olika vägarna genom ventilen. Nästa steg är att tömma ur sanden och leta efter dysor eller rör som har lossnat.

Spindelpackningen är hel fast ojämn efter att ha stått i filtreringsläge nästan hela sitt liv. Men som jag bedömmer det hela så tätar den korrekt i filtreringsläget. O-ringar som tätar vid både pumpens lock, sandfiltrets lock och genomföringen mellan sexvägsventilens axel och locket hade behövt bytas, men jag bedömer inte något som ens skulle försämra filtreringen med 50%, än mindre med nästan 100%. Samma sak med dysorna. Om de ska slå ut filtreringsförmågan så borde väl filtret vara tomt på sand? Jag hade förväntat mig lite mer sand, men filtret var mer än halvfullt. Om ni tittar på bilden nedan så ser ni en vågrät inpressning runt hela filtret. Sanden var nästan uppe vid denna.
Så här funderar jag som glad amatör. Tänker jag fel? Förklara gärna i så fall detta, eller kom med fler tips och idéer på vad jag bör göra.

Jag misstänker också att filtret inte fungerar så bra, men mot detta talar det att backspolningsvatten blir så smutsigt - då måste ju en hel del skräp ha fastnat i filtret - för inte är väl själva poolvattnet så kraftigt färgat ? Inte helt omöjligt i.o.f.s. men då har man ju mera rejäla vattenproblem. När våran järnutfällning var som allra värst var det nog ungefär på den nivån, fast like mera brunt och lite mindre grönt.
Översta decimetern av poolvattnet är hyfsat rent. Precis när jag börjar backspola så är det rent vatten som kommer för att efter några sekunder bli så vackert grönt som på bilden här ovan (mobilen har lagt på en del färg, jag tycker det är lite mörkare grönt i verkligheten). Efter kanske en minuts backspolande så börjar vattnet klarna för att långsamt bli klart igen.

Idag ska jag förhoppningsvis få gjort en teknisk analys på vattnet. PH samt metaller bör den visa. Inget om klor eller bakterier. På torsdag (förhoppningsvis) ska jag köra ner till Rubinpool. De lär ha bra mätutrustning så jag ska få veta vad som är fel. Ska även köpa en Scuba 2 samt lite kemikalier som kan behövas.
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #16 skrivet: augusti 29, 2016, 08:13:53:53 »
Verkligen mystiskt problem som du har. Åt vilket håll pekar dina inloppsventiler? Rör det om vattnet ordentligt?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #17 skrivet: augusti 29, 2016, 08:28:48:48 »
Jag har bara en inloppsventil. Den sitter ganska nära skimmern (är så på JF-poolerna) men är riktad så mycket det går bort från skimmern och snett ner i poolen. Jag har mycket bra tryck ut från pumpen så jag tycker det borde röra om ordentligt. Vi har även varit i och badat lite så även detta borde ha rört om.

Poolens gavlar är halvrunda. Inlopp sitter på första fjärdedelen efter långsida, skimmern sitter på andra fjärdedelen. Syns lite av det här
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #18 skrivet: augusti 29, 2016, 11:58:27:27 »
Nu har jag fått lite svar, även om det inte för mig närmare lösningen. PH är 7,4 så det är OK. Alkaniteten är mycket låg, tror det var 12. Jag har varit inne på att det är järn, men kemisten som kollade sa att det var så små mängder av både järn och koppar att det inte var värt att nämna. Han hade tyvärr ingen möjlighet att mäta mangan.
Vare sig han eller jag tycker att det känns som organiskt material. Vattnet känns inte slemmigt eller konstigt på något annat sätt. Partiklarna är så pass små att de inte fastnar i något filter.
Flera svar, men ingen lösning på vad jag ska göra med poolen.

Om jag förstått saken rätt så gör alkaniteten att pH-värdet hålls stabilt, men kan låg alkanitet på något vis påverka färgen på vattnet?
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #19 skrivet: augusti 29, 2016, 12:00:51:51 »
Om jag förstått saken rätt så gör alkaniteten att pH-värdet hålls stabilt, men kan låg alkanitet på något vis påverka färgen på vattnet?
Inte vad jag känner till. Verkligen skumt problem du har.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Coolg8

SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #20 skrivet: augusti 29, 2016, 13:48:35:35 »
Verkligen lurigt, men ena bassängen i OS blev grön. Då berodde det på ett filter som inte fungera. Tror nog på filtret i alla fall. ???

Utloggad Erica

SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #21 skrivet: augusti 29, 2016, 18:06:54:54 »
Om du har pH=7.4 så oroa dig inte över den låga alkaliniteten. Du lyckas ju tydligen hålla pH korrekt och alkaliniteten kan inte påverka färgen på vattnet. Det gröna borde, när du nu uteslutit järn, bara kunna vara alger av något slag, såvida inte något helt annat (målarfärg ?) kommit i vattnet. Och med tillräcklig klorhalt borde det inte finnas några alger ..  <hmm> Alger brukar ju också oftast kännas hala. Mangan är mera svart, jag har svårt att tänka mig att det skulle kunna ge sådana problem. Om det är några partiklar som är för små för filtret så brukar man kunna lösa detta med flockningsmedel. Man kan dock inte flocka bort alger eftersom de är levande och nybildas hela tiden om inte desinfektionen i poolen fungerar som den skall.

När du skriver om hur backspolningsvattnet ser ut i tidsförlopp vid backspolning så låter det som om filtret fungerar normalt. Vi får precis samma när vi backspolar, och hos oss är det då mest utfällt järn som filtrerats bort. Först kommer rent vatten (tills backspolningen börjar att lyfta sandbädden ordentligt), sedan starkt brunfärgat vatten, sedan klarnar det allt mer allt eftersom sanden börjar bli ren. Ingen onormalt så långt alltså. Men om det nu är alger som du ser så är det svårt att förstå varför de inte är döda vid det här laget...

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #22 skrivet: augusti 29, 2016, 19:18:06:06 »
Jag hörde att det var en trasig vvx som gjorde att poolen blev grön i os, de fick in färgat fjärrvärmevatten. Svårt o tro att en pool kan gå från fint vatten till värsta algblomningen på en dag.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Erica

SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #23 skrivet: augusti 29, 2016, 20:30:54:54 »
Ja fjärrvärmevatten är ofta kraftigt grönfärgat just för att man skall upptäcka läckor lättare. Men den här poolen har väl ingen värmeväxlare mot fjärrvärme ? Det skulle ju annars kunna förklara det hela. Alternativt, kan något ämne ha hamnat i poolen ? Jag hörde om ett fall för många år sedan när någon hade hällt lite metylenblått i en offentlig pool så att både poolvatten och badande blev blåa...

Nej allt verkar ju stämma för järnutfällning, om det inte vore för att man inte mätte upp något järn. Järnutfällningen vi fick vid vår första uppstart kom snabbt. Vattnet var kristallklart när vi fyllde, sedan satte vi till klor och nästa morgon kunde man inte se poolbotten längre.

Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #24 skrivet: augusti 29, 2016, 21:37:43:43 »
Nej, fjärrvärme har jag sluppit ifrån här ute på landsbygden, ännu i alla fall.  :D

Idag har jag gjort en ny sak för första gången i mitt liv, nämligen limmat o-ring. Konstigt, jag som tycker om att limma och har aldrig tidigare tillverkat någon sådan. I vilket fall, både o-ringen i toppen av sexvägsventilen och till renslocket på pumpen var för hårt komprimerade så framför allt pumpen läckte.
Jag fick låna O-ringssnöre och lim, dock utan beskrivning. Kom hem och var lite stressad, men ut och skruva av locket på pumpen. Fick ihop vad jag tycker var två hyfsade snitt och skulle droppa på lite lim på ena skarven. Trycker, inget kommer. Trycker lite till, fortfarande inget. Trycker ännu mer, och då kom det! En stor laddning lim, rakt över mina fingrar och O-ringen. Bara bita i det tjuriga äpplet och pressa ihop skarvarna. När allt hade torkat fick jag börja bända lös fingrarna. Ni som har råkat få lite superlim på fingrarna har en hum om hur detta limmet bet. Den o-ringen blev kasserad, men nästa blev bra. Verkar hålla tätt, men trycket är kanske bara ett hekto, så kraven är inte jättestora.   :D
Tyvärr så var snöret för grovt för att fungera till sandfiltrets sexvägsventil.   :-\ Få se hur jag fixar det. Men där läckte det i alla fall inte så farligt.

För att vara säker på att bottenvattnet blir ordentligt uppvirvlat så skruvade jag av munstycket på inloppsventilen och ersatte det med en 90 graders rörböj som jag riktade nästan rakt ner mot poolbotten. Om inte vattnet blir omrört av detta så vet jag inte vad jag ska göra. För säkerhets skull så öste jag i en omgång klor till, drygt 300 gram. Poolen har i alla fall blivit ordentligt chockklorerad.
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #25 skrivet: augusti 29, 2016, 21:46:30:30 »
Glömde säga, så vitt jag vet så det enda som har kommit i poolen som inte skulle vara där var bottensatsen från brunnen. Inget annat.
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #26 skrivet: september 03, 2016, 21:22:36:36 »
Nu har det hänt lite. Blir mycket text, så jag får dela upp det.

Jag ringde till Rubinpool eftersom jag blev konfunderad på deras hemsida. De skyltade med att Scuba 2 mätte klor, alkanitet, cyanursyra och pH. På annan sida stor det att den mätte både fritt och totalt klor, plus de andra. Jag ville kolla så det faktiskt var samma mätare. Jodå, svarade killen på Rubinpool, men i poolsamanhang mäter man aldrig totalt klor, bara fritt.   :o ??? Jag blev mycket konfunderad eftersom jag hade fått för mig att man behövde båda.

I torsdags så körde jag i alla fall ner till Rubinpool. Hade med mig en PET-flaska med mitt vatten som de skulle analysera. Slutade med att jag handlade saker för 2.600 kr (en Scuba, filtersand, klorpuckar samt snabbklor). Killen jag pratade med sa att det var alger och att jag skulle ösa i 3,5 kg (!) klor (Saniklar super boost), plus en klorpuck. Enligt bruksen på förra klorspannen så var det ca 300 g för en chockklorering. Jag hade sagt redan när jag kom att jag var helt grön (ha, ha) på pool. Jag frågade under samtalets gång om jag skulle blanda upp kloret i en spann vilket säljaren bekräftade men tillade att jag inte skulle göra det inomhus.

Vattenvärdena var pH 7,38, alkaniteten 32 och klor 1,49.

Väl hemma mätte jag upp nyss nämnda 3,5 kg i en plastspann, fyllde på med vatten och ställde hel härligheten utanför huset där jag tog vattnet. Det började bubbla lite, men jag tänkte det skulle få lite tid på sig att lösas upp, så jag satte igång att skruva med sandfiltret för att fylla på sand (saknades kanske 10 kg). Medan jag håller på med detta i poolgropen så kommer det en hög smäll. Jag hinner bara tänka att vad sjutton var det innan det kommer en till ännu kraftigare. Den andra var så stark att jag bokstavligen hukade mig i poolgropen, trots att det var 25 meter till klorspannen, och det stod en grävmaskin och ett garage mellan. Jag skulle jämföra andra knallen med ett av militärens knallskott, för er som kommit i kontakt med dessa. Jag springer upp ur gropen och går försiktigt runt garaget för att kika fram mot klorspannen. Hela tiden så kommer det en massa mindre smällar. Hela spannen har exploderat! Plastbitar har flugit fem meter och kloret har åkt ut på en ganska stor yta. I mitten så ryker det som ur värsta häxbrygden.

Tur i oturen så har det gått förvånansvärt bra. Inga personskador. Grävmaskinen och husen har (nog) klarat sig från stänk. Hur långtidseffekten på grävmaskinen blir vågar jag inte ens tänka på, insvept i klorångor som den var.
Det stod två staplar med ekvirke som har fått en del på sig. Få se hur illa det har tagit. En spann och klor för 400 kr åt skogen. Gräset närmst är alldeles kritvitt och lite gråare längre från. Jag hade givetvis ingen möjlighet att samla upp klorvattnet som flugit ut, så jag försökte spä ut det genom att slå på en vattenspridare. Givetvis tömde jag brunnen, så det blev en del problem att få igång vattnet igen.

När jag läser bruksanvisningen på spannen står det uttryckligen ”FÅR ALDRIG LÖSAS UPP FÖRE TILLSÄTTNING”, tvärt om mot vad butiken sa. Enligt bruken ska man också ha ca 0,7 kg som uppstartningsklor, men jag blev alltså rekommenderad fem gånger så mycket.

Jag har kvar ca 2,3 kg klor. 1,5 kg av det nya plus 0,9 kg gammalt av annat fabrikat. Gör ett nytt försök, men denna gång blandar jag bara lite i taget i en spann med vatten, rör om hela tiden och häller ner i breddavloppet nästan direkt, fast det inte är helt upplöst. Min tanke var att de korn som inte är upplösta innan sandfiltret fastnar där och löses upp innan de kan komma ut i poolen. Allt går bra denna gång och jag låter pumpen snurra dygnet runt.
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #27 skrivet: september 03, 2016, 21:26:37:37 »
Fredag förmiddag kör jag än en gång ner till Rubinpool. Killen jag pratade med första gången är inte där idag utan jag får prata med en lagerarbetare som, om sanningen ska fram, nog inte är den skarpaste kniven i fågelholken, men han är snäll och trevlig. När jag berättar vad som har hänt tror han mig inte förrän jag visar en film där det fortfarande småsmäller och ryker. Han hämtar chefen som är rätt kort på tonen och snudd på oförskämd. Det är jag som har gjort fel anser han, och han antyder ganska tydligt att jag måste vara bra korkad som har klarat av något sådant. Mitt påstående om att bruksen säger att man inte ska blanda kloret i vatten avfärdar han med att det inte fungerar att sprida ut över vattenytan, samt att tillverkaren har sagt till honom att man ska blanda i vatten (tvärt om mot vad som står på både tillverkarens hemsida och på spannen). Chefens teori är att det har varit någon förorening i spannen som har gjort hela effekten. Detta trots att jag påpekade att spannen var noggrant ursköljd, och förra gången jag använde den tvättade jag en husvägg med rent vatten. Kan alltså ha varit mycket små rester av rödfärg och fågelskit i spannen.
Samtidigt kommer det in en annan kund som har beställt ett lock till sin pump. När det visar sig att de har fått fel lock säger kunden något om att det var synd att leverantören hade skickat fel, men det är ju sådant som händer. Då säger chefen att det säkert är hans anställde som har beställt fel, och får det att låta som den anställde är både korkad och brukar göra fel. Allt detta på ett surt och oartigt sätt.
Helt plötsligt så bara går chefen sin väg och lämnar lagerarbetaren med mig, en missnöjd kund med problem. Lagerarbetaren vet inte vad han ska göra, så jag säger att han får sälja en ny spann med klor till mig för halva priset, vilket han inte vågar göra utan springer iväg och frågar chefen. Kommer tillbaks och säger att jag kan få 10%! Då tröttnar jag och kör därifrån utan att handla något.

Jag kan acceptera att de inte kan skänka bort varor eller slå av halva priset, men när en kund kommer med problem så anser jag att man lyssnar och låter deltagande, även om det är mitt fel och jag har gjort allt knasigt som går. Man försöker få kunden på bättre humör, säger saker som att det var tur att det inte blev värre, vi ska diskutera detta med leverantören, man är artig och trevlig. Tvärt om mot hur jag blev bemött. Idiotförklarad och oförskämt behandlad, men det är faktiskt inte det som gör mig mest irriterad, utan det är hur chefen behandlar sin personal. Snackade skit om killen som beställt det felaktiga locket inför två kunder och lämnade lagerarbetaren i en besvärlig situation som inte var hans jobb (han skulle inte stå i butiken och ha hand om kunder).

Jag hoppas jag aldrig mer ska behöva ha kontakt med Rubinpool!

I vilket fall som, jag körde direkt därifrån bort till Bauhaus (som ligger nästan bredvid) och köpte deras sista spann med Nitors chockklor. Hem och blandar i ytterligare 1,2 kg klor i poolen så jag kom upp till rekommenderade 3,5 kg.

Lördag morgon är poolvattnet inte längre grönt men dimmigt. Som jag förstår är detta som förväntat. Algerna döda men ska fastna i filtret. Jag tillsätter fyra dl flytande flockmedel.
På eftermiddagen backspolar jag filtret. Då är sköljvattnet brunt (och sandigt, jag kanske fyllde med  lite för mycket sand) istället som tidigare när backspolningsvattnet var alldeles grönt.
Lördag kväll är vattnet fortfarande mjölkfärgat och dimmigt. Innan jätteladdningen klor så var det ett svart hål när man tittade ner i skimmern, men nu ser vattnet alldeles klart ut där, så uppenbarligen så hade den stora mängden klor betydelse.

Vad tror ni, ska jag tillsätta mer flockmedel, något annat eller bara låta pumpen jobba och hoppas på att detta löser dimmigheten?
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #28 skrivet: september 04, 2016, 17:40:17:17 »
Det är nog bara att fortsätta ha en hög klornivå och filtrera vattnet. Du måste även tänka på att ALDRIG hälla vatten på kloret utan först vatten i spannen och sen klor. SIV, syra i vatten.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad TommyC

SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #29 skrivet: september 04, 2016, 17:59:02:02 »
Har du fått felaktiga råd så ska de åtminstone betala tillbaka kostnaden för det som blev förstört. Här var råden dessutom rent farliga så de borde ge dig en frikostig kompensation om du inte har några skadeståndsanspråk. Prata med en konsumentvägledare. Chefen verkar vara en riktig idiot.

En grundregel är att aldrig blanda olika kemikalier med varandra samt att läsa instruktionerna på förpackningen noga.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #30 skrivet: september 04, 2016, 22:02:32:32 »
Jovisst, chefen där var ett riktigt r*vhål! Tack och lov att man inte jobbar för honom.  :D
Visst skulle jag ha läst bruksen, men när man blir rekommenderad något av försäljare som kändes som han visste vad han pratade om, så...

Det är bara det att hela poolbygget är så frustrerande. Köpte den för två år sedan, men av en massa olika anledningar har den inte blivit monterad förrän i år. Har en massa andra byggprojekt som egentligen är viktigare, men jag ville få ihop pool till ungarna under sommaren. Sedan blir det ingen sommar.  :-\  Måste ha varit en av de sämsta somrarna i mannaminne här i södra Sverige. Och när jag väl har fått upp poolen så strular vattnet. Hade vattnet i alla fall varit OK så man kände att något hade fungerat hade man klanske mått lite bättre, även om det nog inte blir så mycket mer bad den här säsongen.   :D

Jag öste i de sista 2 dl fockmedel jag hade hemma. Ser fortfarande inte någon nämnvärd förbättring. Försökte mäta klorhalten, men den var högre än Scuban kan mäta (6mg / liter).

Vet någon vad det är för kvalité på Biltemas flockmedel? Det är sådant jag har använt. Såg precis på Bauhaus hemsida att 1,5 liter Nitor flockmedel kostar 185 kr (alltså 125 kr / liter), medan Biltemas kostar 45 kr / liter.
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Utloggad TommyC

SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #31 skrivet: september 04, 2016, 23:23:09:09 »
Tag en allvarlig diskussion med r*hålet
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #32 skrivet: september 05, 2016, 08:29:49:49 »
Det brukar ta 3-4 dagar innan vattnet klarnar efter en chockklorering.
Flockningsmedel kan göra att det går snabbare men brukar inte vara nödvändigt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #33 skrivet: september 05, 2016, 08:33:40:40 »
För att se klornivån kan du späda ett vattenprov med lika mycket (eller 5 gånger så mycket) rent vatten och se vad det visar, späder du med 5/1 så får du multiplicera uppmätt värde med 5 för att få rätt klorhalt.
Har du mer än 10 ppm skulle jag nog rekommendera antiklor, algerna är garanterat döda, och nu gäller det att inte sabba linern med överdrivet höga klornivåer under lång tid.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #34 skrivet: september 06, 2016, 20:54:16:16 »
Rickard: Tack för tipset att spä ut provet. Jag gick på naturvetenskaplig linje i gymnasiet, så jag borde ha vetat detta, men det är trots allt 27 år sedan jag höll på med kemi....  :)   Jag mätte i kväll, spädde 1 på 5 och fick mätvärdet 1,2. Borde alltså innehålla ca 6 ppm plus minus lite pga blandningsfel och mätfel. Låter inte så illa i mina öron, så om ingen har något att invända så låter jag den klorhalten sjunka av sig själv.

TommyC: Jag har redan tagit den allvarliga diskussionen med Rubinpools chef. Summan av kardemumman är att de tar inget ansvar för de råd de ger eller för de produkter de säljer, samt att de verkar vara en usel arbetsgivare. Jag kommer inte att få vare sig någon ersättning eller sympati från dem om jag inte stämmer dem civilrättsligt, och jag varken har tid eller lust med detta, plus att chansen att jag vinner inte är speciellt stor.
Men jag är mycket tacksam att jag inte köpte någon pool eller annat dyrt av dem.
Hoppas bara att mina inlägg här varnar i alla fall någon annan blivande kund så de får veta vad företaget går för.

Gadden: Visst kommer jag ihåg SIV, även om klor inte är någon syra. Så här i efterhand (när det är så rackarns lätt att vara efterklok) så inbillar jag mig att det var värre med volymen än blandningsordningen. Allt klor på botten av spannen, vatten ovanpå som smälter det översta lagret klor och bildar en tät kaka. Inuti bildas värme och gas som bygger upp högre och högre tryck innan det small.
Summa summarum så bör man nog både hälla klor i vattnet och ta mindre satser flera gånger.

Nu har det gått fem dygn efter första chockkloreringen. Jag har tillsatt totalt 1,1 liter av Biltemas flockmedel. Enligt bruksen ska man tillsätta 1,8 - 3,6 dl, men då har man säkert inte så dimmigt vatten som jag. Mycket långsamt verkar det faktiskt bli lite bättre. Skulle uppskatta siktdjupet till ca 60 cm. Alltså, om jag vid bra belysning stoppar ner ett måttband så ser jag inte nederändan vid 60 cm. Undrar om jag hinenr få klart vatten innan jul?  :D
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Utloggad TommyC

SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #35 skrivet: september 07, 2016, 07:03:01:01 »
Ok, jag förstår. Visserligen är ARN en helt tandlös organisation men överväg en anmälan dit. Hamnar företaget på svarta listan så når varningen ut bättre än att den bara står här (om den nu får stå kvar här).
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #36 skrivet: september 08, 2016, 22:00:29:29 »
Så du fick en lektion i bombtillverkning / kemisk krigföring mitt i poolsysslorna.. Klor är starkt, man får ha respekt för det och hantera det korrekt. Att blanda det med t.ex. syra ger en stark klorgasutveckling som kan vara livsfarlig.

Du bör rimligtvis lyckats döda alla alger och filtret får nu göra sitt jobb. Som redan påpekats kan flockningsmedel skynda på det hela, men oftast ordnar det sig ändå. Men om du fått en mjölkaktig fällning i poolen så kan man inte utesluta kalkutfällning. Är ditt vatten hårt (kalkrikt) och du får lite väl högt pH fälls kalk ut som en mjölkliknande fällning. Partiklarna är ofta för små för att fastna i filtret.

Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #37 skrivet: september 10, 2016, 06:47:21:21 »
Sakta, men osäkert, blir vattnet bättre. I går kväll kunde jag för första gången på många, många veckor skymta poolbotten. Tur man har marmorerad liner, annars hade jag nog varit osäker på om jag verkligen såg botten.  >:D

Jag tror inte jag har hårt vatten. Jag har fått för mig att allt vatten här i området är hyfsat mjukt, men jag kan så klart ha fel. Kan kanske fixa en vattenanalys på detta på måndag.
Men om det är kalkutfällning, vad gör man åt det i så fall?

Angående bombtillverkningen. Jag har alltså inte blandat i någon syra, nitroglycerin, konstgödning eller annat. Det var klor och vatten. Allt annat som eventuellt kom i var föroreningar från tappvattnet, i spannen (som var nästan ny och såg ren ut) eller från kloret.
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Utloggad TommyC

SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #38 skrivet: september 10, 2016, 08:24:22:22 »
När jag läser bruksanvisningen på spannen står det uttryckligen ”FÅR ALDRIG LÖSAS UPP FÖRE TILLSÄTTNING”, tvärt om mot vad butiken sa. Enligt bruken ska man också ha ca 0,7 kg som uppstartningsklor, men jag blev alltså rekommenderad fem gånger så mycket.

Det gäller tydligen att alltid läsa noga på förpackningen. Det chockklor jag har kört med ska lösas i vatten innan det hälls i poolen. Nu har jag köpt ett annat fabrikat så det blir att läsa noga före användning. Tack för påminnelsen!
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #39 skrivet: september 10, 2016, 18:29:22:22 »
Idag stack jag tidigare från jobbet. Var hemma vid fyratiden. Fortfarande 23 grader i luften och 19 i vattnet, så jag var ju tvungen att få ett ordentligt dopp i år i alla fall. Var förvånansvärt behagligt i vattnet, men jag kände på botten att det inte var OK. Närmst skimmern var det mycket grus och småsten (från när jag sög upp bottensatsen från brunnen) och längst bort från skimmer och utblåset så var det alldeles slipprigt. Sagt och gjort, hämtade lite saker för att kunna bottensuga. Efter lite experimenterande så har jag nog fått till tekniken att ansluta, men det tog inte många sekunder innan det inte suger längre. Filtret igensatt. Backspolar och passar på att montera ny manometer. Men jag har fått backspola filtret nog tio (!) gånger idag. Nu har jag rört upp så mycket skräp så nu är vattnet grönt igen.  >:(  Men visst, jag har fått bort en rackarns massa skräp ur poolen, så det går åt bättre håll.  :D

Mätte klorhalten nästan direkt efter sista backspolningen. 4,5 ppm fritt och 5,2 ppm totalt. Det är väl inte så alarmerande? Bör jag ösa i mer klor för säkerhets skull nu när jag har rört upp så mycket som låg på botten, och i så fall ska jag köra chockklor eller puck?
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Utloggad TobbeN

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 232
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Learning-by-doing
    • Visa profil
SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #40 skrivet: september 11, 2016, 08:26:04:04 »
Jag hade nog köpt flockmedel med och hält i. Då binder du småpartiklar så det blir typ stora tussar som du lätt dammsuger upp
8*4 Tjällden pool med gaveltrappa
mer kommer eftersom ;)

Byggtråd Pool:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11997.0

Byggtråd Badtunna:
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7354.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag