VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vilket kem ska man använda?  (läst 8507 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BadarLasse

Vilket kem ska man använda?
« skrivet: maj 25, 2016, 20:05:34:34 »
Hej!

Första inlägget i detta forum då.
Jag har beställt ett Marquis e545 med ozon-rening men undrar nu vilket kem som fungerar bra/bäst. Där jag köpte använder de nåt som hette spa-frog plus lite klor efter bad. Finns säkert mycket kunskap och framförallt erfarenhet här så man slipper välja fel från början. Får troligen spabadet till veckan och då ska det kopplas el osv så kanske bad till nästa helg.

// LL
« Senast ändrad: maj 25, 2016, 21:47:42:42 av Strikemaster »
Marquis E-545

Poolgiganten

Smaug

  • Gäst
Smaug
SV: Vilket kem ska man använda?
« Svar #1 skrivet: maj 26, 2016, 08:22:24:24 »
Spafrog är en blandning av Brom och diverse mineraler. Säkert jättebra, men kostar ett betydande antal hundralappar varje månad.

Själv använder jag Klorgranulat. Det är klart billigast och av många ansett som klart bäst. Åtminstone är det mest beprövat - klor har använts i över 100 år för att rena vatten.

Brom har egentligen en del fördelar jämfört med klor vid höga vattentemperaturer (som i ett spabad). Bland annat så förångas det inte i samma utsträckning, det fungerar dessutom bättre än klor om PH-värdet är felaktigt eller instabilt.

Trots detta har jag alltså valt att använda klor. Dels är klor en aning bättre än Brom på att ta död på alger och liknande, dels anser jag att man ändå måste hålla järnkoll på PH-värdet för att badets komponenter ska leva ett långt och lyckligt liv. Slutligen är jag lite osäker på om hälsoeffekterna med Brom är tillräckligt utredda. Vissa anser att Brom bildar mer cancerogena restprodukter än Klor. Framtida forskning kanske visar på motsatsen, men i nuläget känns det som att man vet mer om Klor än Brom.

Den största nackdelen med Klor är att det innehåller cyanursyra, dels som bindemedel för att få transporteras och dels för att det hjälper kloret att inte brytas ner lika fort av solens strålar. I ett spabads höga temperaturer är det dock enkelt uttryckt så att en del av kloret förångas medans cyanursyran stannar kvar. Därför ökar halten varje gång du tillsätter klor. När halten har blivit tillräckligt hög börjar kloret fungera sämre och sämre.

Detta brukar dock inte innebära några som helst problem så länge du byter vatten minst 3 gånger om året. Personligen vill jag ändå byta vatten minst 3 gånger om året - gärna 4. Det känns helt enkelt fräschast så. Det är en helt annan känsla att bada i nybytt vatten.

Om du däremot tillhör skaran som tycker att det är bekvämt att byta vatten en gång om året så bör du inte använda Klor, då är Brom ett betydligt bättre alternativ.

Utloggad danjan

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 58
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Pool och Spa
    • Visa profil
    • Villa Farris
SV: Vilket kem ska man använda?
« Svar #2 skrivet: maj 26, 2016, 14:29:29:29 »
Efter åtta år med klor så har jag nu kört ett år med brom
Så här tycker jag..
Vattnet känns och luktar fräshare med brom
Alger har jag inte haft problem med då jag klorchockar några ggr månaden
Sen är det förtidigt för mig att utala mig om locket håller bättre då bromet inte fräter som klorgasen gör
Vattnet vill man ändå byta minst 3 - 4 ggr år (bytte iof efter 7mån sist pg vinter och lathet)
Hälsoefekter med brom vet jag inget om


Sverige:
SPA Hydropool 775  Pool J & F ca 3x6 med VP

Spanien:
SPA Caldera Martinique     Pool gjuten njurformad

Utloggad BadarLasse

SV: Vilket kem ska man använda?
« Svar #3 skrivet: maj 26, 2016, 17:44:11:11 »
Tackar för svaren.
Ja det kanske blir klor i en början som man är van från rörpoolen, iofs så körde jsg med salt de sista åren vilket var lämpligt och stabilt.

// LL
Marquis E-545

Utloggad liamab

SV: Vilket kem ska man använda?
« Svar #4 skrivet: maj 27, 2016, 17:42:48:48 »
Jag kör Brom

fungerar bra smidigt enkelt.
Vattnet känns & luktar fräshare med brom
Alger har jag inte haft problem med då jag klorchockar några ggr månaden

Byter vattnet efter ca 3-4 månader.


Utloggad Engans

SV: Vilket kem ska man använda?
« Svar #5 skrivet: maj 27, 2016, 18:42:24:24 »
en fråga hur mycket och hur ofta klorerar folk här.
när jag läser brom sen klorerar några gånger i månaden.
själv lägger jag i en 20g tablet i veckan i mitt swimspa på 6000-7000 liter. verkar funka nice. klor värdet är då alltid lagom. chockar nån gång då och då typ 1 gång i månaden eller mer sällan. det är vad tillverkaren sa åt mig att göra. dom flesta verkar använda mycket mer.

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Vilket kem ska man använda?
« Svar #6 skrivet: maj 28, 2016, 12:05:15:15 »
Jag chockar typ aldrig, slänger i 2 tabletter aktivt syre ibland, ska dock köpa snabbklortabletter för att slippa blanda chockklor  som är drygt.
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Utloggad Engans

SV: Vilket kem ska man använda?
« Svar #7 skrivet: maj 28, 2016, 18:11:04:04 »
ok

låter bara ibland som en del använder massor av klor och chockar ofta.
om jag har i mer än det jag har och chockar fler än en gång i månaden.
även om chock minskar fort. så skulle jag ha super högt klor värde.
men är det inte så att ju bättre man duchar innan ju mindre kem behövs.
ju mindre skräp man har i mindre krm behövs.

Utloggad Telekiter

SV: Vilket kem ska man använda?
« Svar #8 skrivet: maj 30, 2016, 08:49:14:14 »
Jag kör med bromtabletter. Var 14:e dag en skopa aktivt syre. Dessutom möjligen 1 ggn/månad (eller efter en riktigt redig fest med många badande) en rejäl skopa klor. Funkar utmärkt.

Precis som flera påpekat i tidigare trådar så tar det ganska länge (minst en vecka!) att få upp bromnivån efter man bytt vatten. Jag lägger 2-3 bromtabletter direkt i skimmerkorgen (samt den flytande dispensern) för att det ska gå så fort som möjligt.

/Urban.

Utloggad Engans

SV: Vilket kem ska man använda?
« Svar #9 skrivet: maj 30, 2016, 16:31:30:30 »
dom som kör brom hur mäter ni brom halten.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan