CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bästa sätt att koppla in VP till poolen  (läst 14148 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Bästa sätt att koppla in VP till poolen
« skrivet: februari 05, 2007, 21:47:11:11 »
Hej vänner,

Söker lite stöd och diskussion kring hur man bäst kopplar på en delflödes värmepump på sin cirkulationsslinga.

Av andra trådar så står det klart (vilket är enkel logik) att det hela skall vara på trycksidan av pumpen.

Hur stryper man då flödet genom pumpen på bästa sätt, är det trevägsventiler eller tvåvägs ventiler eller en kombination
av dessa element.

Skisserna visar tvåvägsventiler och trevägsventiler, hur har ni andra som har delflödes pumpar kopplat ?
Funkar det jag skissat på med bara tvåvägs eller behöver man en tredje mellan "förgreningarna" om ni
förstår vad jag menar.

Tacksam för lite snack och diskussion kring för och nackdelar med olika sätt att koppla.

Funderar starkt på Gullberg & Janssons nya vertikala som ger ca 9 kW, fler som går i dessa tankar ?

Hilsen

Housedad



9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Poolgiganten

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Bästa sätt att koppla in VP till poolen
« Svar #1 skrivet: februari 05, 2007, 22:59:36:36 »
hmmm, din första skiss fungerar nog dåligt, vattnet kommer att ta den enklaste vägen och där har du ingen ventil att tvinga vattnet in i VP, bara raka rör!

Den andra fungerar.

Här är ett annat förslag:
Om motståndet genom VP är högre än till poolen så används ventil A för att reglera delflödet, tvinga in vatten genom VP!
Ventil B + C borde bara behöva användas när VP skall kopplas bort och fortfarande köra poolpumpen!


Och sen min eviga fråga: varför inte köra hela flödet genom VP? Beror det på liten kapacitet på sekundären eller nå't annat?
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Poolnicke

SV: Bästa sätt att koppla in VP till poolen
« Svar #2 skrivet: februari 06, 2007, 07:12:42:42 »
Jag har gjort som RLA beskriver.


Den skumma rörstumpen mitt i bilden är till för att kunna mäta flödet. Har inte använt den.

Att flödet fungerar kontrolleras genom att mäta temp och elförbrukning.  Om tempen är högre i värmepumpsslingan efter värmepumpen så funkar pumpen som den ska.

Jag kan släppa igenom fullt flöde genom värmepumpen utan att den slår ifrån.  Min pump har en flödesvakt som skall stoppa pumpen om trycket blir för stort.  Ökar man flödet så går  elförbrukningen på värmepumpen ner. Om pumpen slår ifrån pga  för högt tryck så borde man kunna hitta rätt nivå genom att succesivt stänga delflödesventilen. När du hittar rätt läge så kan man läsa av elförbrukningen. I fortsättningen så borde du kunna öka flödet succesivt tills du når  rätt elförbrukning. Mao perfekt inställning. Lite osäker dock hur utetemp/pooltemp påverkar elförbrukningen. 

Hursomhelst när du har hittat optimalt flöde så är det bara att ta fram en vattenfast penna och dra ett streck på handventilen.


/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bästa sätt att koppla in VP till poolen
« Svar #3 skrivet: februari 06, 2007, 16:08:48:48 »
Hej,

Tack för snabba svar :)

Det känns som det blir tre vanliga ventiler lösningen som ni båda föreslår.
Enkelt och okimplicerat.

Snacket med flöden och el-förbrukning förstår jag inte riktigt, om pumpen går så går den väl och drar en viss mängd energi. Hur påverkar flödet energiförbrukningen ?
Kan förstå att om man kör för litet flöde kanske inte pumpen går hela tiden (förutsatt att det är kallt i poolen), är det detta ni menar ?

Den pump jag tittar på skall enligt faktabladet ha ett flöde på 3 m3/timme, min pump ger om jag minns rätt 16 eller 19 m3/timme så jag antar att den skapar rätt saftigt mottryck om man försöker dra hela flödet. Man vill ju cirkulera så stor volym som möjligt genom filter och få så mycket ut av VPn som möjligt. För mig låter det som ett strypt flöde genom VPn är den bästa lösningen.


Hilsen

Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Poolnicke

SV: Bästa sätt att koppla in VP till poolen
« Svar #4 skrivet: februari 06, 2007, 20:59:39:39 »
Jag kommer att ersätta T-kopplingen längst till höger med en motorventil så att jag inte tappar för mycket tryck när solfångaren är igång. Mao så skall motorventilen stänga flödet till värmepumpen när solfångaren värmer poolen.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Bästa sätt att koppla in VP till poolen
« Svar #5 skrivet: februari 06, 2007, 22:11:37:37 »
Er det fordi du har VP før solfanger eller fordi du får for mye motstand så pumpen får problemer?
Har kjøpt VP som hele mengden skal igjennom og vil derfor ikke ha by-pass. Flow-vakten og temp på vannet bestemmer om VP skal starte eller stå i ro.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Bästa sätt att koppla in VP till poolen
« Svar #6 skrivet: februari 06, 2007, 23:35:30:30 »
Snacket med flöden och el-förbrukning förstår jag inte riktigt, om pumpen går så går den väl och drar en viss mängd energi. Hur påverkar flödet energiförbrukningen ?
Kan förstå att om man kör för litet flöde kanske inte pumpen går hela tiden (förutsatt att det är kallt i poolen), är det detta ni menar ?

VP drar olika mycket ström beroende på primär och sekundärtemp.
ex, VP drar mer ström för att värma 25 gradigt vatten en grad än om det var 1 grad upp från 20 grader.
Rent principiellt kan man säga att ju mindre skillnad det är på primär (luft)/sekundär (vatten) ju mindre energi gör VP av med, sen finns förstås lite till att ta i beaktning, men som sagt: i princip!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Poolnicke

SV: Bästa sätt att koppla in VP till poolen
« Svar #7 skrivet: februari 07, 2007, 06:17:49:49 »
Er det fordi du har VP før solfanger eller fordi du får for mye motstand så pumpen får problemer?
Har kjøpt VP som hele mengden skal igjennom og vil derfor ikke ha by-pass. Flow-vakten og temp på vannet bestemmer om VP skal starte eller stå i ro.

Jag är lite osäker på varför trycket/flödet blir sämre efter att den nya slingan till värmepumpen byggdes in i systemet. Använder 50 mm rör hela vägen via värmepumpen. Jag tror att flödesminskningen beror på att en större vattenvolym skall tryckas till poolen. Upplever att   trycket är ok om jag inte kör värmepumpsslingan och solfångaren samtidigt.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bästa sätt att koppla in VP till poolen
« Svar #8 skrivet: februari 07, 2007, 12:50:04:04 »
Hej igen,

Åter till energifrbrukningen och inställningen av flödet. Om jag fattar rätt så skall man alltså se till att VPn
drar så mycket ström som möjligt.

Nu börjar jag fatta varför så många snackar om att ha en speciell el-mätare för VPn....

Funderingar kring frågan: Hur finner man rätt flöde?

Har för mig att jag läst ngn stans på forumet att man skall joxa med flödet tills dess att man får en viss temp diff
över VPn som är beroende av vilket medium som pumpen jobbar med (i mitt fall R410A). Om jag minns rätt så skulle
tempdiffen för detta medium vara 1,7 grader, då har man optimalt flöde. Har ni bättre minne eller fakta på det bordet.
Om denna teorin stämmer borde det vara ganska enkelt att hitta rätt flöde, man skulle till och med kunna ha en motorstyrd
ventil som styr mot rätt tempdiff.

 :)

Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Marcus Gullberg

SV: Bästa sätt att koppla in VP till poolen
« Svar #9 skrivet: februari 07, 2007, 15:26:41:41 »
Jag tänkte svara på några frågor här efter bästa förmåga.

Gällande flödet använder vi en bypasskoppling för att spara värmeväxlarens titanrör, speciellt för saltvatten är detta viktigt. Delta T i de flesta driftsfallen är max 1 grad på de rekommenderade flödena. Sen höjer du verkningsgraden marginellt(max 1%) genom att köra ett jätteflöde genom växlaren. Dock har jag inte hört om ett optimalt delta T på R410a för att maximera verkningsgraden och har svårt att se att det stämmer eftersom R410a är azeotropisk, utomhustemperaturen varierar kraftigt och det enda som jag känner till är förespråkare på R407c som vill ha kondensering på alla komponenter i gasen och föredrar högt delta T för att kondensera alla komponenter. Generellt sett varierar de olika gasernas verkningsgrad med temperaturen och för låga temperaturer som swimmingpoolapplikationer är R410a överlägset. Hoppas det hjälpte er lite.

Vi kommer lägga upp vår installationsmanual på webben där man kan se bypasskopplingen.

Mvh M Gullberg
Gullberg&Jansson

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag