VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolrobot  (läst 7214 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Christina

Poolrobot
« skrivet: juli 04, 2005, 09:06:26:26 »
Hej, efter 1,5 års byggande, börjar vi bli färdiga. Vi längtar efter första doppet. Förhoppningsvis kan det bli till helgen. Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av poolrobot ? Vad ska man tänka på när man köper en sådan. Vad bör roboten klara av.
När det gäller kemikalierna, så verkar det vara en hel vetenskap. Vilka kemikalier är det man behöver, veckoklor, chockkolor, ph-, ph+ ?

Jätte trevligt forum, vi hoppas kunna dela med oss av våra erfarenheter.
« Senast ändrad: juli 04, 2005, 17:43:36:36 av Pluto »
Folkpool Classic 4x8 med saltklorinator

Poolgiganten

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
Re:Poolrobot
« Svar #1 skrivet: juli 04, 2005, 18:29:56:56 »
När det gäller kemikalierna, så verkar det vara en hel vetenskap. Vilka kemikalier är det man behöver, veckoklor, chockkolor, ph-, ph+ ?

Det behöver inte bli en vetenskap eller ens svårt, kör med Baquacil så får du ett trevligare badvatten, mindre arbete mm!

Läs mer och bilda en egen uppfattning:
http://www.miamipool.se/baquacil.shtml
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Fia

Re:Poolrobot
« Svar #2 skrivet: juli 04, 2005, 20:24:37:37 »
Om du väljer att köra med klor så behöver du: veckoklor (i puckform), Ph- höjande, Ph-sänkande, chocklor. Om du väljer puckform som är det smidigaste så kolla att du får tag på trippelklor. Det innehåller klor, flockningsmedel (binder små partiklar i vattnet som sedan fastnar i filtret), och algmedel eller Ph-buffert. Nitors veckoklor har trippel verkan, fråga när du köper, de har även enbart klorpuckar. Astral likaså. Finns säkert fler märken.
Test strips tycker jag är bäst att mäta vattnet med, klor-Ph-alkalinitet mäts med test stripsen. Det är väl de värdena som är viktigast. Får du inte alkaliniteten rätt så är Ph svår inställt. Om du går in på www.pahlen.se så fins det en bra poolvårdsguide att läsa.
Lycka till.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Fia

Re:Poolrobot
« Svar #3 skrivet: juli 04, 2005, 20:30:14:14 »
Glömde fråga, vilken pool byggde ni? Storlek, form?
« Senast ändrad: juli 04, 2005, 20:32:07:07 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Christina

Re:Poolrobot
« Svar #4 skrivet: juli 04, 2005, 20:46:42:42 »
Vi byggde en frigolit-lego-betong pool. 3.5 x 7 m. Det som saknas nu är linern som vi ska montera på lördag om det blir bra väder. Vi ska värma poolen men massor av svart slang på garagetaket, när solen inte värmer tillräckligt tar vi hjälp av bergvärmen.
Folkpool Classic 4x8 med saltklorinator

Utloggad Fia

Re:Poolrobot
« Svar #5 skrivet: juli 04, 2005, 20:51:56:56 »
Då får jag önska er en underbart solig helg!!
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

P1 konsument

  • Gäst
P1 konsument
Re:Poolrobot
« Svar #6 skrivet: juli 11, 2005, 14:02:47:47 »
Hejsan, radioprogrammet P1 konsument kikar på ämnet pooler. Vill du kanske dela med dig av dina erfarenheter av poolproblem och hur du löst dem. Och gärna berätta när det är dags för premiärplurret. Vore finfint. Var bor du förressten.

Om du vill veta mer så kan du maila svar till p1konsument@sr.se så ringer jag upp dig.

MVH/Monica Elfström


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan