CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: LaMotte ColorQ TesTabs Pro 7 eller Scuba II  (läst 9439 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Plasso

LaMotte ColorQ TesTabs Pro 7 eller Scuba II
« skrivet: januari 07, 2015, 21:52:46:46 »
Hej!
Jag har haft mitt spabad i 2 månader och vill nu hitta mer rätt med vattenvärdena.
Hittills har jag kört med Aqua Chek stickor. Jag tycker att det är svårt att läsa av dessa.
Jag står nu och väger mellan LaMotte ColorQ TesTabs Pro 7 & Scuba II mätinstrument.

Är det någon som har erfarenhet om vad man ska välja? Är det någon skillnad mellan dessa?
Vad jag kan se så är tabletterna mycket billigare till ColorQ maskinen.

Tacksam för snabba svar då jag helst vill beställa i denna veckan.

Tack på förhand !!

// Peter





Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: LaMotte ColorQ TesTabs Pro 7 eller Scuba II
« Svar #1 skrivet: januari 08, 2015, 09:11:02:02 »
Jag har ju föregångaren Scuba. Den tycker jag är relativt lätt att hantera, det jag tycker är jobbigt är att man ska skaka den ganska länge. När jag kollar på lathunden för ColorQ så verkar den lite snabbare att jobba med. Men den verkar å andra sidan ha fler delar att hålla reda på så det beror väl på hur man är som person.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad liamab

SV: LaMotte ColorQ TesTabs Pro 7 eller Scuba II
« Svar #2 skrivet: januari 09, 2015, 16:40:49:49 »
Jag är super nöjd med min LaMotte ColorQ
Stor skillnad mot den förra skiten... Aquacheck Trust.. var ett skämt

Utloggad falmarkspeter

SV: LaMotte ColorQ TesTabs Pro 7 eller Scuba II
« Svar #3 skrivet: januari 09, 2015, 16:46:33:33 »
Jag har också en Lamotte ColorQ (tablettversionen) som jag är riktigt nöjd med.
/Peter

Utloggad Plasso

SV: LaMotte ColorQ TesTabs Pro 7 eller Scuba II
« Svar #4 skrivet: januari 09, 2015, 22:41:16:16 »
Hej. Tack för kommentarerna. Det underlättade beslutet. Det blev en Lamotte ColorQ maskin. Det blir spännande att prova den på måndag. Idag byttes vattnet i spabadet så imorgon blir det chockklor.

Mvh. Peter

Utloggad kalle lkpg

SV: LaMotte ColorQ TesTabs Pro 7 eller Scuba II
« Svar #5 skrivet: februari 04, 2015, 06:45:48:48 »
Hej!

Ni har inte haft problem med varierande resultat i Lamotten? Läste lite om det i DIV recensioner. Har ni testat den mot någon referens så ni vet att den är pålitlig?

Är sugen på att skaffa och Lamotten kan lite mer än Scuba 2 så den känns mer intressant. Frågan är vilken som är mest pålitlig.

Vart har ni köpt Lamotten?

Tack på förhand!

MVH
Kalle
Arctic Spa Frontier

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: LaMotte ColorQ TesTabs Pro 7 eller Scuba II
« Svar #6 skrivet: februari 04, 2015, 08:47:22:22 »
Skulle även kunna rekommendera en testare som heter eXact IDip  som jag köpte i juni 2014 efter att ha varit lätt besviken på min Scuba II testare.

Den är dessutom mycket billigare att använda då reagenserna är nästan halva priser jämfört med Scuba II.

Har testat den mot en proffesionell mätare på badhuset var annan månad för att se hur säker den är, och än så länge så är den 100% lika som proffsmätaren som min kompis som jobbar på badhuset använder, till en betydligt billigare peng.

Kan bara rekommendera den, mycket lätt att jobba med.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: LaMotte ColorQ TesTabs Pro 7 eller Scuba II
« Svar #7 skrivet: februari 04, 2015, 14:14:59:59 »
Spaprylar har en sån där.

eXact iDip och iPhone/Android tillsammans är den senaste innovationen från ITS.

När jag letar i Google Play så hittar jag ingen app. Hur får man in den i telefonen?

Edit:
Efter lite mer sökande via dator så hittar jag appen. Jag har en gammal telefon (Samsung SII) och sista operativet till den är 4.1.2. Appen kräver minst 4.3 vilket troligtvis gör att den inte visas på min telefon.
« Senast ändrad: februari 04, 2015, 14:20:46:46 av Erik N »
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad kalle lkpg

SV: LaMotte ColorQ TesTabs Pro 7 eller Scuba II
« Svar #8 skrivet: februari 05, 2015, 06:41:59:59 »
Skulle även kunna rekommendera en testare som heter eXact IDip  som jag köpte i juni 2014 efter att ha varit lätt besviken på min Scuba II testare.

Den är dessutom mycket billigare att använda då reagenserna är nästan halva priser jämfört med Scuba II.

Har testat den mot en proffesionell mätare på badhuset var annan månad för att se hur säker den är, och än så länge så är den 100% lika som proffsmätaren som min kompis som jobbar på badhuset använder, till en betydligt billigare peng.

Kan bara rekommendera den, mycket lätt att jobba med.

Hej!

1:Jag har kikat lite på den men hakat upp mig på 2 saker. Kanske kan du hjälpa mig reda ut det.
Som jag förstår det använder man stickor som maskinen sedan fotograferar?

2:Man får köpa apparna som man vill ha för olika tester för 50kr/st?

Vad va det du inte gillade med din Scuba?

Kan tänka mig att lägga upp till runt 2000kr för ett instrument men vill veta att det är pålitligt samt hyfsat enkelt.

MVH
Kalle
Arctic Spa Frontier

Utloggad monne81

SV: LaMotte ColorQ TesTabs Pro 7 eller Scuba II
« Svar #9 skrivet: februari 05, 2015, 11:25:22:22 »
En stor fördel jag ser med lamotten är att du kan själv kontrollera färgen som blir i glasbehållaren mot tex en pH-skala.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag