VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hydro-Pro 7, uppvärmning samt inkoppling av vattenpump  (läst 10423 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad valneg

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Haninge
  • Antal inlägg: 14
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Hydro-Pro 7, uppvärmning samt inkoppling av vattenpump
« skrivet: juni 22, 2014, 11:45:04:04 »
Har just blivit klar med en rund 5,5 meters/1,32 JF pool. Som uppvärmning har jag köpt en Hydro-Pro 7 från Rubin pool. Kopplingarna är slang 50 mm inkl. By-Pass.
Kört nu på med inställning på värme upp till 28 grader sedan i söndags och startade på 14 grader i vattnet. En vecka senare har jag 25 grader men nu verkar det inte stiga mer sedan ett par dagar tillbaks trotts att pumpen är på dygnet runt. Poolen är nersänkt ung. 1 meter ner i marken och isolerat med cellplast. Har värmematta på hela tiden. Så till första frågan :-) är detta stagnering normal med tanke på att de senaste dagarna har det varit runt 15 grader på dagarna och knappt någon sol samt runt 5-8 grader på nätterna?
Vattenpumpen är inkopplad på ström inne i värmepumpen, allt enligt manualen. Dock går flödesvakten på och stoppar vattenpumpen varje gång jag försöker dammsuga poolen. Man ser att trycket på sandfiltret sjunker från runt 10 psi till 7-8 psi och efter några minuter stannar värmepumpen som i sin tur slår av vattenpumpen också.  Kopplar man loss slangen till dammsugaren och väntar 3 minuter drar allting igång igen och fungerar som det ska fram till nästa försök. Ska man inte kunna endast recirkulera vattnet utan att värma upp? Hittar ingen inställning i manualen för just avstängning av värme och stänger jag av By-Pass så att vattnet inte går genom värmepumpen slår den av efter ett tag och stänger också av strömmen till vattenpumpen. Några goda råd till en nybörjare?
« Senast ändrad: juni 22, 2014, 12:09:15:15 av valneg »

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Hydro-Pro 7, uppvärmning samt inkoppling av vattenpump
« Svar #1 skrivet: juni 22, 2014, 14:00:47:47 »
Hydro-Pro+ 7 ger enligt manualen 7 kW vid 27 grader i luften och 27 grader i vattnet d v s vid väldigt gynnsamma förhållanden. Vid 15 grader i luften ger den 4,3 kW.

Jag tror att den vattentemperatur du har är vad man kan förvänta sig med de låga temperaturer vi har nu. Hoppas det blir bättre snart.

Vi har också 31 kubikmeter vatten. I höstas när dygnsmedeltemperaturen sjönk till 10 grader lyckades VP hålla 28 grader i vattnet när den gick bara dagtid men vi har 9,2 kW (vid 19 grader lufttemperatur).

Det kan vara så att cirkulationspumpen är lite för klen för att hålla flödet uppe vid dammsugning.

Koppla istället cirkulationspumpen på en egen matning med timer och kör VP på dess inbyggda timer. Då kan du stänga av VP när du kör dammsugaren. Du behöver inte röra by-pass. VP är väl kopplad efter sandfiltret så att smutsen inte når värmeväxlaren.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad valneg

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Haninge
  • Antal inlägg: 14
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Hydro-Pro 7, uppvärmning samt inkoppling av vattenpump
« Svar #2 skrivet: juni 22, 2014, 14:35:54:54 »
Tack TommyC för ditt snabba svar. Ja, pumpen är kopplad efter filtret, lägger in en bild på installationen. Jag trodde att termostaten sköter värmen och timern sköter cirkulationspumpen. Mao om jag ställer in 25 grader i vattnet så slår VP av när den når dit men cirkulationspumpen går på timer de tider man har ställt in oavsett vattentemperatur.

Utloggad TommyC

SV: Hydro-Pro 7, uppvärmning samt inkoppling av vattenpump
« Svar #3 skrivet: juni 22, 2014, 14:59:49:49 »
Timern styr när värmepumpen går. Gissar att värmepumpen då även lägger ut matning till cirkulationspumpen samma tider men jag hittar ingen uppgift om det i manualen. Det blir bättre verkningsgrad om värmepumpen bara behöver gå på dagtid när det är som varmast ute. Termostaten kommer att stänga av när inställd temperatur uppnås men timern tillåter bara att pumpen går de inställda tiderna.

Om du väljer att köra cirkulationspumpen på en egen timer som jag gör så ska tiderna ställas så att cirkulationspumpen säkert är igång när värmepumpen ska gå.

Står det någon effektuppgift på cirkulationspumpen? På JFs hemsida står det felaktigt 250 W (1 hk). 1 hk motsvarar 735 W.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad valneg

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Haninge
  • Antal inlägg: 14
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Hydro-Pro 7, uppvärmning samt inkoppling av vattenpump
« Svar #4 skrivet: juni 22, 2014, 15:42:01:01 »
Hmm, då förstår jag. Manualen i sig är konstig på den punkten. Det står att man ska koppla cirkulationspumpen (CK) i VP men vid uppstart så står det samtidigt att man ska starta CK först innan man drar igång VP. Jag har inte hittat annat än att, just som du skriver, den matar CK endast när VP startar, synd :-\
Effekten på CK ska vara 750 W, se bild. Har nu ställt in timern på VP mellan 09:00-21:00 så ska jag ordna med separat matning med timer till CK. Vad är det för timer man ska ha? Jag har ett säkringsskåp vid sidan av och kan koppla in VP på en separat säkring då det finns lediga men timern måste då kopplas på innan skåpet. hur har du gjort?
Tack för din tid btw, ovärderligt för en nybörjare  :)

Utloggad TommyC

SV: Hydro-Pro 7, uppvärmning samt inkoppling av vattenpump
« Svar #5 skrivet: juni 22, 2014, 16:34:56:56 »
750 W borde räcka till dammsuging utan att flödet blir för dåligt för VP. Jag har samma effekt på pumpen och det är aldrig något problem att dammsuga.

Med din fina elcentral skulle jag skaffa ett tidur liknande det som syns på bilden här:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.msg62050#msg62050

Jag har ett billigt tidur av den typen som man får 3 st för 100 kr. Elcentralen är hembygd av förra ägaren och behöver moderniseras.

Alla här har ju varit nybörjare nån gång och många har fått mycket hjälp här på forumet.  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Hydro-Pro 7, uppvärmning samt inkoppling av vattenpump
« Svar #6 skrivet: juni 22, 2014, 17:15:21:21 »
Ett tidur för din-skena montage skulle jag skaffa om jag vore dig. Du har ju en perfekt plats kvar i din central för den. Grässlin kan jag rekommendera då de håller en väldigt hög kvalitet. Theben är också ett välanvänt märke.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=10-299-00&toc=0&q=Gr%C3%A4sslin
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad valneg

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Haninge
  • Antal inlägg: 14
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Hydro-Pro 7, uppvärmning samt inkoppling av vattenpump
« Svar #7 skrivet: juni 22, 2014, 17:36:56:56 »
Tack Gadden och TommyC. Ska nog ta o beställa ett tidur från Elfa idag  :) Då min pump är två fas så behövs väl inget mer än tiduret eller hur? Gällande dammsugningen är det ju som du säger TommyC, konstigt i så fall. Har provat med både en automatdammsugare samt den manuella som följde med. Kan det ha att göra med att slangarna till båda dammsugarna är 40 och övriga slangar är 50? Man ser klart o tydligt på mätaren på filtret att trycket faller lite så fort man kopplar på dammsugaren men inte avsevärt, från 10 psi till 8 psi. Verkar som att VP känner av det och stänger ner.

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Hydro-Pro 7, uppvärmning samt inkoppling av vattenpump
« Svar #8 skrivet: juni 22, 2014, 17:51:35:35 »
1-fas är din pump, jag har en likadan ;D
För att enbart kunna styra pumpen kommer du inte behöva mer än tiduret. Du bryter bara upp fasen till pumpen med uret. Jag har dock även satt ett uttag till pumpen för att kunna bryta både fas och nolla vid arbete med eller vid flytt av pumpen. Jag bryter alltså upp fasen till uttaget med tiduret.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad valneg

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Haninge
  • Antal inlägg: 14
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Hydro-Pro 7, uppvärmning samt inkoppling av vattenpump
« Svar #9 skrivet: juni 22, 2014, 18:56:29:29 »
Tack Gadden, då är det ju samma sak om jag kopplar in den på en säkring då jag har lediga sådana i skåpet och sedan brytter fasen med tiduret eller hur? Dock ska jag låta ett proffs göra detta  ;D
Passar på och frågar då du har en likadan pump, upplever du problem med dammsugningen, likt det jag beskrev tidigare?
"Har provat med både en automatdammsugare samt den manuella som följde med. Kan det ha att göra med att slangarna till båda dammsugarna är 40 och övriga slangar är 50? Man ser klart o tydligt på mätaren på filtret att trycket faller lite så fort man kopplar på dammsugaren men inte avsevärt, från 10 psi till 8 psi. Verkar som att VP känner av det och stänger ner."

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag