VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan

Nyliga inlägg

Sidor: 1 2 [3] 4 ... 10
21
Markpooler. / Erfarenheter av plast-pol
« Senaste inlägg av Isak skrivet mars 20, 2024, 17:38:07:07  »
Hej ny på forumet då det ska bli pool till sommaren.

Har kollat runt lite och såg ett par intressanta pooler på blocket från ett polskt företag som heter plast-pool, är det någon som har erfarenhet från dom ?

Mvh // Isak
22
Vatten och kemi / SV: Filter media
« Senaste inlägg av Jpson67 skrivet mars 16, 2024, 08:30:41:41  »
Det påstås att det ska gå åt mindre med kem och inte behöver back spolas lika ofta.
23
Uppvärmning / SV: Bara köra Heatforce inverter plus 81 på dagtid?
« Senaste inlägg av Rickard skrivet mars 13, 2024, 12:35:35:35  »
Troligen finns den med och utan wifi, och du har modellen utan.
Manualerna från Kina kan man inte lita på.
24
Uppvärmning / SV: Bara köra Heatforce inverter plus 81 på dagtid?
« Senaste inlägg av mrqs skrivet mars 13, 2024, 10:23:08:08  »
Erica: Vart såg du det? Jag kan inte hitta något om det i manualen. Men du får gärna guida mig rätt!
25
Vatten och kemi / SV: Filter media
« Senaste inlägg av Rickard skrivet mars 11, 2024, 10:48:47:47  »
Sand här.
Det där med glas känns lite som nåt nytt påhitt bara för att komma med nåt nytt.  <dontkn>
26
Markpooler. / SV: Bygga pool. Vilket företag ska jag välja? Rådlös!
« Senaste inlägg av Rickard skrivet mars 11, 2024, 10:40:52:52  »
Avundas dig inte, och det blir ännu svårare om man inte ska bygga själv.
De flesta större aktörer levererar nog bra och kompletta poolpaket, men lägger ut byggandet på underentreprenörer.
Kanske skulle jag försöka kolla på vilka som har egna poolbyggare och välja dem, har man gjort något många gånger så blir man bra, bygger random byggfirma en pool för första gången är det mycket som kan bli fel.

Jag finns ju i Piteå så jag har dålig koll på marknaden i Stockholm, men nuvarande Ellipspool (Tidigare Svenska Poolfabriken) var det företag vi köpte av, "baserade i Luleå", kanske ger någon form av etisk/moralisk kompass som inte är helt fel.
Här uppe kan man inte hålla på om man inte sköter sina uppdrag på ett bra sätt i alla fall, alla känner alla så det skulle inte gå.

Annas är ju både Folkpool, Miamipool och Poolkungen stora aktörer som borde ha erfarenheterna som krävs för att kunna erbjuda ett bra resultat.
Stockholms poolservice känner jag inte till, men om de arbetar specifikt med just installationer så borde de ju kunna ha bred erfarenhet också.
27
Uppvärmning / SV: Värmepump före eller efter solfångare??
« Senaste inlägg av Rickard skrivet mars 11, 2024, 10:31:38:38  »
Här har jag skrivit lite om solcellerna: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=80548.0
Mitt tips är att inte köpa så många paneler, bättre med stort batteri så man kan ladda billigt från nätet på natten, och förbruka på dagen när det är dyrt.
Det är även högre bidrag på batterier och inverter än på panelerna, så man får mer skatteåterbäring på den delen.
28
Vatten och kemi / Filter media
« Senaste inlägg av Jpson67 skrivet mars 10, 2024, 14:28:24:24  »
Vad kör ni med för filter media nu för tiden? Själv kör jag med sand men det börjar närma sig byte, har dock sett att det finns glas, vad är bäst?
29
Uppvärmning / SV: Värmepump före eller efter solfångare??
« Senaste inlägg av syclone2550 skrivet mars 09, 2024, 06:13:44:44  »
Givaren på taket behöver inte sitta i vattnet, den behöver egentligen inte ens mäta vattentempen, den på taket ska växla ventilen mot solfångarna när det är varmare på taket/solfångarna/slangen ut från fångarna än i poolen.
Finns säkert lite olika styrningar, men på vår styrning ställde man t.ex. in att den skulle öppna mot solfångarna när det var 7 grader varmare på taket och stänga om det blev typ 3 grader varmare än i poolen. (Vi hade en extra cirkpump som skötte cirkulationen, så när solen bidrog för lite så lönade det sig inte att köra cirkpumpen)
I ditt fall gissar jag att tempgivarna före och efter mäter tempen, ger en signal för "deltaT" över solfångarna och att man ska växla över från solfångarna när panelerna börjar kyla, men det är förstås bara en gissning från min sida)

Nej då, takgivaren skall INTE sitta i vatten, står klart och tydligt i instruktionen. Våran styrningen har bara en temperatur inställningsratt, från 0-32 grader, så 3-vägsventilen styr väl vattnet tills den känner av inställd temp på utgående vatten från poolen (givaren före pumpen)? Men som du säger kan det ju vara så att den givare som sitter på taket kanske stänger av flödet till solfångarna när solen inte skiner? Instruktionerna jag har från början av 80-talet är inte dom bästa när det gäller den tekniska delen. Sommaren 2023 körde jag bara direkt till panelerna utan att använda 3-vägs ventilen.

Om du kört cirkulation genom solfångarna dygnet runt förra sommaren så har du nog förlorat lika mycket energi som du fått från solen, tyvärr.
Det blir riktigt kallt på ett hustak på natten, huset isolerar bort stora delar av den värmeutstrålning som sker från jordytan på natten, jag har mätt upp 10 grader kallare temperatur på taket än på mina "vanliga" utegivare som sitter placerade runt huset.
Det är absolut NO-NO att cirkulera vatten genom solfångare på natten.  <help> <help> <help>

Nej för faen, pumpen går på tidur 08:00-20:00

Jag skulle nog sätta poolvärmepumpen före solfångarna, dels för att poolvärmepumpen som regel inte höjer temperaturen på vattnet mer än någon enstaka grad, det gör varken till eller från på solfångarnas verkningsgrad, och du betalar ju för elen till värmepumpen, så det är sämre affär att tappa verknignsgrad på den för att vattnet är varmt, än det är att tappa verkningsgrad på solfångarna som ju går gratis så att säga.

Utmaningen som jag ser det är om man vill prioritera ekonomi eller komfort, vill du ha varmt i vattnet mitt på dagen så nästan krävs att de värmer med värmepumpen i vart fall från tidig morgon för att det ska vara nära inställd temp mitt på dagen, den energi som solfångarna sedan tillför riskerar ge övertemp som man kanske inte vill ha.

Vi är väldigt kinkiga med temperaturen i poolen, ingen gillar om det går typ under 31 grader, och vissa ogillar om det blir varmare än 32-33 grader, speciellt de där riktigt varma dagarna när solfångarna är som effektivast.
Så länge vi körde med solfångare (14.4 m2) så var det inte ovanligt att vi stängde av dem de där riktigt fina sommardagarna för att det helt enkelt blev för varmt i vattnet.
Inte sällan passade vi på att backspola och fylla i lite kallt vatten i samma veva för att få ned temperaturen så att ett bad kunde svalka lite också.

För oss bidrag kanske solfångarna med 20-30% av årsbehovet av värme i poolen, och då är det generöst räknat, så förra året ersattes de med solceller + batterilager istället, så nu kommer vi att ha gratis värme i poolen, gratis el till huset, och exportera ett antal tusen kWh dessutom.
(Hemmingsmark 2 mil utanför Piteå)

Med den logger vi tillverkar och säljer kan man både logga, övervaka och styra en poolsolfångaranläggning på ett bra sätt, känner man till flödet kan man t.o.m få fram en graf över solfångarnas uteffekt om man är intresserad av det.
https://www.energibutiken.se/sv/datalogger/398-logger-1010.html

Ja vi vill nog ha varmt i poolen på tidig eftermiddag och framåt. Ingen som badar på förmiddagen av oss 2, inga barn hemma. Jag är ju viking så 26 grader var inte för kallt för mig men frugan är Thai så för henne var det lite kallt hehehe. Vi har ju elvärme i huset, plus värmepumpar, men jag funderar på andra olika värmekällor. Nyfiken på solceller och batterilager men vi behöver väl inte ta det i den här tråden, PM mig om du vill med detaljer eller länka till en tråd om du har någon.
30
Markpooler. / Bygga pool. Vilket företag ska jag välja? Rådlös!
« Senaste inlägg av Tindramin skrivet mars 08, 2024, 14:34:30:30  »
Hej jag är supersugen på att bygga en pool i år. Är bara rådlös vilket företag jag skall välja. Bor i Stockholm nära Huddinge. Har prata med 3 företag: Vet någon vilket företag man ska välja? Dom företagen jag har prata med är:

https://www.poolkungen.se/
https://stockholmpoolservice.se/poolbyggnation/
https://miamipool.se/stockholm/

Tack på förhand!
Sidor: 1 2 [3] 4 ... 10
Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan