Polarpumpen Supertyst poolvärmepump! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Svenska apotek med tillstånd

Nyliga inlägg

Sidor: 1 [2] 3 ... 10
11
Markpooler. / SV: Maskinlåda av trä
« Senaste inlägg av Roger. skrivet september 24, 2021, 00:33:26:26  »
Hej,

Fungerar nog troligen bra med enbart makadam i de flesta fall?

Tänk regn och skyfall och mättat mark på vatten. Vad händer med din låda då? Där jag bor har många fått uppleva detta.

Därav min tanke på gjuten bottenplatta som är dränerad.

Roger
12
« Senaste inlägg av Hasssst skrivet september 24, 2021, 00:05:24:24  »
Hej,

Personligen skulle jag mura upp en låda med oorganiskt material. Men det fungerar lika bra med en låda av trä enligt mig. Som jag tidigare skrev skulle jag välja en stomme av tryck som jag på insidan monterar plyfa eller motsvarande på. Utsidan med cellplast som fogas med fogskum.

Min leverantör av pool säljer många av dessa. Vidare inte mycket till ventilation i dessa lådor. De verkar klara sig bra. Fördelen med denna konstruktion är att omgivande fukt och mark inte kommer åt insidan av lådan.

Håller fortfarande på två ventilationsgaller. Din cirkulationspumps fläkt kommer skapa en turbulens av luft i lådan och hjälpa till med ventilationen.

Vidare skulle jag gjuta en platta med en dränering i (ett hål för detta). Annars är risken att fukt kommer under ifrån.

Men det var min åsikt.

Med vänlig hälsning
Roger

Åsikten uppskattas och låter genomtänkt. Hade dock hoppats att det skulle räcka med makadam som golv i lådan och inte gjuten platta ::)

Får börja skissa på nåt så får jag se vart det bär O0
13
« Senaste inlägg av Roger. skrivet september 23, 2021, 23:24:58:58  »
Hej,

Personligen skulle jag mura upp en låda med oorganiskt material. Men det fungerar lika bra med en låda av trä enligt mig. Som jag tidigare skrev skulle jag välja en stomme av tryck som jag på insidan monterar plyfa eller motsvarande på. Utsidan med cellplast som fogas med fogskum.

Min leverantör av pool säljer många av dessa. Vidare inte mycket till ventilation i dessa lådor. De verkar klara sig bra. Fördelen med denna konstruktion är att omgivande fukt och mark inte kommer åt insidan av lådan.

Håller fortfarande på två ventilationsgaller. Din cirkulationspumps fläkt kommer skapa en turbulens av luft i lådan och hjälpa till med ventilationen.

Vidare skulle jag gjuta en platta med en dränering i (ett hål för detta). Annars är risken att fukt kommer under ifrån.

Men det var min åsikt.

Med vänlig hälsning
Roger
14
Utemiljöer, altaner, trall och stenläggning. / Bilder på mindre pooler
« Senaste inlägg av Hasssst skrivet september 23, 2021, 22:04:12:12  »
Om detta inlägg hamnat fel är det helt ok för admin att flytta. Tänkte att det mer är en "inspo"-tråd gällande poolmiljö än nåt som rör konstruktion...

Vi försöker bestämma oss för vilken pool vi ska välja. Vi har en väldigt liten trädgård och poolstorleken blir därefter. För att kunna bestämma oss för om det är värt mödan att bygga skulle vi gärna vilja se hur en liten pool ser ut i riktig poolmiljö. Mkt lättare att föreställa sig då än att se på nån reklambild eller animerad bild.

Det vi söker är kring storlekarna 3 x 4m, 2 x 5m eller liknande. Så om nån vill dela med sig av bilder vore det till mkt stor hjälp!

Tack!
15
« Senaste inlägg av Hasssst skrivet september 23, 2021, 21:56:41:41  »
Exakt , varm luft stiger , varm luft vill gå mot ett kallare utrymme, har man eller 2 eller fler öppningar vill den varma luften gå ut i dessa öppningar , vilket skapar ett undertryck i lådan om man inte tillför ny luft dvs man får ett flöde av ny luft och gammal luft ut .

Lådan kommer att försöka bygga bort undertrycket genom att ta in luft , är den då helt tät blir det svårt och undertrycket stiger, tar den in luft utan kontrollerad tillluftsventil kan den göra det via springor mot jorden dvs luften blir mkt fuktig .

Man kan se lådan som självdrag  i ett hus , varm luft stiger uppåt ut ur huset , skapar ett undertryck som gör att ny luft sugs in utifrån i otätheter , hade dessa otätheter varit mot eller i mark är det fuktigt luft som kommer in ...

Så klart kan detta funka när det gäller värmen , men frågeställningen var väl med att undvika tillväxt , då vill man ha så lite fukta in som möjligt .

Samt eftersom tempen i lådan kommer att variera liksom tempen utomhus , kommer luftomsättningen att variera med temp skillnaden och man kommer att ha ett nollläge där tempen är så lika att det inte blir någon "ventilation"

Fasen, jag som bara ville bygga en enkel trälåda till mitt reningsverk. :-\
Det här var ju inte bara.

Men menar ni att alla jädrans nedgrävda lådor man ser folk ha har såna här ventilationsmöjligheter? Sett flera nu som har både folkpools trälådor och även relativt täta glasfiberlådor. Skulle alla dessa ha så pass mkt problem med fukt osv att det skadar någon apparatur?
16
Ovanmarkspooler / SV: Reservdel automatisk dammsugare
« Senaste inlägg av OF skrivet september 23, 2021, 16:31:44:44  »
Hmmm...tror det där är samma som "Swim and fun Flipper small". Kolla med swim and fun.
www.swim-fun.com
17
Ovanmarkspooler / SV: KATASTROF!! Plåtvägg ej helt i spår, bara att börja om?
« Senaste inlägg av OF skrivet september 23, 2021, 15:33:41:41  »
har samma problem här och har panik . Fick du montera om allt ? Snälla snälla hjälp  :'(

Det slutade med att jag tröttnade på plåtskrället, sålde det på blocket och byggde en thermopool istället.🙃
18
Markpooler. / SV: Renovering av gammal pool
« Senaste inlägg av Rickard skrivet september 23, 2021, 15:32:10:10  »
Vi byggde ju "GT-hylla" och hörntrapp när vi renoverade för några år sedan, och jag valde lecablock för livslängden, känns lite läskigt med lösvirke på ett sånt ställe kan jag tycka?
Murades med leca som pustades och hörnen förstärktes med en plastlist innan linern svetsades.
Kanske skulle man valt betongsten, leca känns liiite risky här upp i norr där isen kan bli tung.
I övrigt tycker jag att din plan verkar OK, är dock inte så säkert på att "torrt" invändigt den gamla poolen kommer att ske, du bör ha möjlighet att inspektera så det int börjar mögla och ruttna där nere.
Fördelen med återfyllnad runt poolen är att det blir syrefritt så det blir svårt för mögel och svampar att växa.
19
Markpooler. / SV: Renovering av gammal pool
« Senaste inlägg av KL skrivet september 23, 2021, 10:09:16:16  »
Tack för input!

Ja, precis som jag skrev är jag rätt inställd på att bygga "ny pool i poolen". Den är redan slipat och lackad/målad minst 1 gång och det jobbet lockar inte (mycket jobb/pengar för en inte alltför långvarig lösning). Är dessutom osugen på att använda gamla rördragningar då det känns som en tidsfråga innan jag får större problem där och riskerar gräva upp halva området innan det är åtgärdat.

Tänker mig närmast en lösvirkesvariant byggd mot yttre poolen då man skulle kunna ha mer hanterbara 4x8m, pumpgrop i bortre änden samt kunna parkera ett pooltak där också. Vi har fått en fingervisning om pooltak på aktuell pool som blir väldigt kostsamt samt att vi då inte skulle få nånstans att skjuta det men aktuellt upplägg. Kan då också skydda mellanrummet mellan yttre och inre delen mot vatten (tänker takpapp för regnskydd och trall med pooltaksskenorna över) och ha en huvudsakligen torrt utrymme i "den gamla poolen" vilket skulle ge ordentlig livstid även på en lösvirkesstomme (ändå i NTR A-virke förstås). Tänker mig botten i packad singel med XPS-skivor och matta på, väggar i reglar mot "ytterpoolen", tryckt plywood och väggmatta samt en gaveltrappa uppbyggd i lösvirke (kanske t o m nån lite mer kreativ lösning med avsats eller liknande). Innanför platssvetsad liner. Är det några uppenbara risker/brister i en sån plan?

Mvh
KL

20
SpaForum / SV: Märklig LF felkod, Northstar pure XL spa
« Senaste inlägg av Rickard skrivet september 23, 2021, 07:08:03:03  »
Kanske billigare att ta dit någon av folkpools reparatörer, de brukar ju ha koll på "vanliga fel", och kanske kan lösa det utan att byta ut allt i badet?
Om du vet att pumpen pumpar bra, och flödesvakten är bytt så tolkar jag det som nåt fel i styrsystemet, men det är ju jag det.  <dontkn>
Sidor: 1 [2] 3 ... 10
Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Bästa pris på poolsvampen.
Supertyst poolvärmepump! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Svenska apotek med tillstånd