VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: En idé på en billig pool lösning kanske  (läst 3710 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad storbadarn

En idé på en billig pool lösning kanske
« skrivet: april 13, 2011, 00:21:30:30 »
Bor i privat hryesrätt, en lägenhet i en större äldre villa, 2 rum med kök, skulle ha möjlighet att ta upp en dörrpost och få en trerummare, då är det en vägg som är ditsatt för att dela upp ett stort rum så det är inte nån särskilt tjock vägg.


Där kunde man göra ett enkelt vardagsrum eller kanske sovrum kanske.

Men där skulle jag vilja anlägga en spiraltrapp ner till källaren och där nere under min lägenhet, eller en del av min lägenhet anlägga en pool ca 6x4 meter eller liknande.

Golvet är nån typ av betong direkt på lera.

Tänk om man kunde ta hål i golvet, gräva en grop, kanske grusfylla, sedan murar man en rejäl grundmur och kanske lägger på cement på insidan av den för att den ska bli riktigt jämn och fin, ovanpå det lägger man nån typ av plast som poolbotten och väggar.

Eller ska man sandfylla och stoppa dit en plastbalja?
Måste vara nått som går att ta isär och bära in i delar eller rättare sagt få hem i delar och sätta ihop på plats då det är inomhus.

Vad tror ni?  Sen ovanpå det golv som är kanske man kan lägga nån typ av kakel och sedan träpaneler typ "fjällstuga" runt väggarna.

Att ha en liten pool så där bara som den är är väl nästan omöjligt?
För visst måste man väl ha nån typ av rening av det hela?
Vad tror ni? Vilka priser kan det handla om?

Hade jag kunnat spara och om ett antal år kunna bygga
detta med kontanta medel så hade det varit suveränt.
Möjligheten finns om kanske 10 år eller nått sånt.




Råkade bli lite OT i en annan tråd som egentligen handlade om badklädsel så jag klistrar in "Erica"s
inlägg ang mina byggideér och gör en bra kommentar på det här.


Vad det gäller sandfilter så får de renspolas när de satts igen av smuts m.m. som de fångat upp. Man kan märka det på olika sätt: manometern på filtret visar att trycket stigit 0.2 bar eller mer över vad den brukar visa med rent filter; vatteninsprutet i munstycken verkar mycket svagare än vanligt, inströmmande vattnet blir ovanligt varmt när man har värmaren på o.s.v. Vi har en tryckvakt på filtret som ger en signal när trycket stigit för högt. Det finns filter med automatik som renspolar sig själva, men kostnaden blir nog rätt hög i förhållande till det lilla jobb som spolningen utgör. Ja, allt som fångats i filtret spolas ut i avloppet vid renspolning. Filtret blir sedan som nytt.

Att göra en stor grop i golvet kan nog fungera men det är åtskilligt som du får kolla innan. Behov av armering / förstärkningar ? Kommer du under grundvattenytan så att du måste dränera eller rent av skaffa pumpgrop ? Finns det rör eller ledningar under golvet du tänkt ta hål i ? Om det nu är lera under golvet så låter det ju som om det finns risk för uppstigande vatten underifrån. Poolen får inte nå ned i grundvattnet som du inte vill riskera höga uppvärmningskostnader. Sedan måste man ju kolla stabiliteten. En pool är ju tung och får inte sjunka ner i leran heller. Inomhuspool kräver ju även lämpliga system för avfuktning och ventilation, även om avfuktare ju numera finns att köpa till helt överkomliga priser.
« Senast ändrad: april 13, 2011, 00:33:29:29 av storbadarn »
Storbadare som gärna badar med kläderna på.
Fler med denna hobby?

Poolgiganten

Utloggad storbadarn

SV: En idé på en billig pool lösning kanske
« Svar #1 skrivet: april 13, 2011, 00:39:37:37 »
Om an tar ett hål i golvet och sedan gräver sig ner en bit borde man ju kunna gjuta ett stoprt utrymme, funderar på om man inte kan försluta detta så det blir helt och hållet tätt, på så sätt borde det inte kunna komma in nått grundvatten underifrån, på tal om det så kan man ju ta rejält med isolering under och självklart även runt sidorna för att få kylan att stanna på utsidan och värmen stanna på insidan, sen vet jag inte men man kanske kan göra ett regelverk med luftspalt under och runt poolen, kanske inte träreglar men nån typ av stål som kan ge lite ventilation under och på sidorna, där kunde man kanske ha en liten fläkt storlek som en kupévärmare som får värma detta utrymme då det är som kallast också.

Storbadare som gärna badar med kläderna på.
Fler med denna hobby?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan