CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ny värmepump stänger av sig och långsam uppvärmning  (läst 1657 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Elmer Fudd

Ny värmepump stänger av sig och långsam uppvärmning
« skrivet: juni 04, 2021, 12:56:57:57 »
Hej,

Inför årets säsong öppnade jag upp två sidor av poolhuset som poolen är placerad i. Det innebär att det numera är en utomhuspool med skärmtak. Poolen är 3x6 m och 1,5m djup (drygt 20 m3). Inför årets säsong skaffade vi en ny och lite större poolvärmepump ( Heatdragon c50 som levererar mellan 5,0 - 7,5 kw och är anpassad för upp till 30m3). Poolen är täckt med solfolie, men skärmtaket gör att 90% av poolen är i skugga. Den tidigare och mindre pvp har värmt en grad per dag och avkylningen har varit minimal.

I år har det varit väldigt svårt att få upp temperaturen i poolen.Jag har kört den 12 timmar om dygnet i 3v tid. Förvisso har det varit en kall vår/försommar och avkylningen på natten är numera större. På natten har pvp varit avstängd och då har pumpen tappat 0,5-1 grad. Bekanta, som också har pool, har inte haft dessa problemen. För att komma upp i temp och minska förlusterna under natten lät jag pvp gå dygnet runt natten.

 Efter 36 h stannade pvp och diplayen visade en vattentemp på 26 grader. Ingen felkod på displayen. Poolen hade inte uppnått måltemperaturen på 27 grader. Jag prövade först att höja måltempen till 28 grader utan resultat. Därefter stängde jag av och slog på den via strömbrytaren på displayen- inget resultat. Slutligen stängde jag av strömtillförseln och poolpumpen (vattenflödet) och startade upp allt igen. Då startade pvp igen.

Mina funderingar är då:
Är det rimligt att det ska ta denna tid för uppvärmning? Jag kan inte se vattentemp ut och in, men returröret känns varmare än tilloppsrör.

Varför stannar pvp utan att vattentemp är uppnådd?

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Ny värmepump stänger av sig och långsam uppvärmning
« Svar #1 skrivet: juni 04, 2021, 13:12:59:59 »
Om du ställer värme på 28 gr innebär detta inte att det startar vid 27 , jag tror min startar via 26 , men det är nog olika o går nog att ställa in.

Om du kan känna skillnad i temp på rören med bara handen då kär du nog för lågt flöde i värmaren vilket resulterat i för hög skillnad mellan in o ut vatten , skall vara 1-2 gr max o det känner d u ingen skillnad på med handen om du inte är superman .

Sen tror jag du överskattar värmaren effekt, du är van vid ett poolhus som håller värmen i vattnet MKT bättre !

Har du en öppen pool kan man räkna med att höja vattentempen ca 10 gr över dygnets medeltemp, och det skall vara fint väder för att hålla 18 gr i medel inkl natten .
Har du däremot ett poolhus då sjunker inte vattentempen på natten

vad har du för värmare

Utloggad Elmer Fudd

SV: Ny värmepump stänger av sig och långsam uppvärmning
« Svar #2 skrivet: juni 04, 2021, 13:25:26:26 »
Hej,

Jag har misstänkt att poolhuset gjort större skillnad än vad jag förväntade mig. Dessutom leder taket till skugga och att jag missar solens uppvärmning. Mina bekanta kom upp i 27 grader snabbt, men deras pool har ingen skugga.

Jag har en Heatdragon c50 som levererar mellan 5,0 - 7,5 kw och är anpassad för pooler upp till 30m3.

Superman är jag inte, men jag tycker mig känna skillnad. Jag öppnar upp flödet mer när jag kommer hem från jobb. Ska inte flödesvakten stänga pvp om flödet är för lågt? Min fru är hemma och enligt henne har pvp tickat på hela dagen.

Utloggad nyburjare

SV: Ny värmepump stänger av sig och långsam uppvärmning
« Svar #3 skrivet: juni 04, 2021, 13:39:59:59 »
Ja pumpen är rätt storlek, men den stänger sig först när det är väldigt lågt flöde, minsta vattenflöde slår till givaren , den slår i princip först av när vattnet försvinner helt.

Har du verkligen ingen display där du kan se in o ut temp ?? finns ju på alla värmare

Utloggad Elmer Fudd

SV: Ny värmepump stänger av sig och långsam uppvärmning
« Svar #4 skrivet: juni 04, 2021, 16:51:36:36 »
När jag kom hem hade pvp stannat igen, visade 26 grader och ingen felkod. Öppnade mer flöde och höjde måltemp till 30 grader på display. Inget hände. Stängde av poolpumpen för att se om felkod för för lågt flöde dök upp, men det gjorde det inte. Fick bryta strömmen för att den skulle starta igen.

Min gamla pvp kunde visa temp på till- och frånflöde. Den nya har en väldigt enkel display som endast visar vattentemp och och önskad vattentemp.

Edit: Jag har alltid trott att lågt flöde är bäst. Vad tror du om att köra allt vatten genom pvp?




« Senast ändrad: juni 04, 2021, 17:43:23:23 av Elmer Fudd »

Utloggad nyburjare

SV: Ny värmepump stänger av sig och långsam uppvärmning
« Svar #5 skrivet: juni 04, 2021, 18:13:46:46 »
Lagom är bäst, som sagt 1-2 graders skillnad, kör du allt för högt lär den inte hinna med höja en grad

Utloggad Elmer Fudd

SV: Ny värmepump stänger av sig och långsam uppvärmning
« Svar #6 skrivet: juni 06, 2021, 22:39:45:45 »
Inga fler oväntade stopp sedan jag ökade genomflödet. Nu när vädret blivit lite bättre har den värmt på bra.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag