VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Träpool  (läst 2311 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Coolpool

Träpool
« skrivet: december 03, 2020, 09:02:40:40 »
Hej, Vi håller på att bygga en villa på en brant sutterängtomt. Huset kommer stå på höga pålar på nedsidan.
Till detta kommer vi bygga en inomhuspool 7,5x3,8m som också den kommer stå på höga pålar, närmare bestämt 24st 150x150mm lärkstolpar som bär upp 3st längsgående limträ som strävar åt olika håll för stabiliteten. Hela poolen kommer vara konstruerad av regelvirke, 195mm cc30 i vägarna och 220mm cc30 i golvet och ha ett djup på 1,15-1,8m. På dom bifogade bilderna så är ännu inte mittraden dvs limträet och stolparna på plats.
Iden är att klä insidan med två lager plywood och därefter gips. Våran förhoppning är att poolen blir så '"stum" av vi skall kunna ha en riktig mosaik på insidan.
Vore intressant att höra vad lite erfarna poolbyggare tror om iden!
/Torkel

Poolgiganten

Utloggad Stompen

SV: Träpool
« Svar #1 skrivet: december 03, 2020, 20:48:17:17 »
Häftigt bygge!
Svårt och se på bilderna men botten lutar alltså?

Ja det är ju dryga 40ton som ska upp i luften..

Snedsträvor i sidled?
Blir poolväggarna utomhus under huset? Isolering och fukt tål ju att funderas på.
Behöver du oroa dig för att väggarna kalvar utåt?

Har inte koll på kraven för mosaik, men kan man kika på våtrumsreglerna? Dock ligger du på 10ggr större last mot dem

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Träpool
« Svar #2 skrivet: december 04, 2020, 12:17:51:51 »
Hur tänkte ni ordna med själva fuktskyddet bakom mosaiken, vanlig fuktspärr som i ett våtrum eller en pool-liner?
Personligen skulle jag nog välja en platssvetsad armerad liner, tycker inte att det är så stor skillnad rent utseendemässigt, och den där oron du nu känner kommer troligen aldrig att släppa helt "kommer det att hålla".
Jag vill påpeka att jag INTE är någon erfaren poolbyggare av mosaikpooler, så du kan säkert få bättre svar av andra.
Ett grundkrav borde i alla fall vara att poolsargen upptill fästs så att den inte kan flexa utåt av vattentrycket.

Även jag är lite nyfiken på om poolen kommer att vara "hängande" under huset så att ni kan komma åt den "utifrån", eller hur tänker ni göra?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Coolpool

SV: Träpool
« Svar #3 skrivet: december 04, 2020, 16:09:24:24 »
Angående sidostagningen så kommer det 4st "v:n" till som håller upp två limträ längsgående i mitten av poolen. Dom kommer sträva i sidled till skillnad från dom längsgående ni ser på bilderna.
Poolen kommer ligga i ett separat poolrum i anslutning till huset och hänga ner under poolrummet, huset blir väldigt högt!
Har gått många rundor med riktig mosaik eller liner. Tror du har helt rätt i att jag borde välja liner för min sinnesfrid men tycker att en riktig mosaik får en annan känsla, men jag hinner säker ändra mig igen!
Har läst om några olika poolfuktspärrar som verkar vara väldigt kraftiga och elastiska. Nu är ju tanken att min pool inte skall röra sig nämnvärt. Jag kommer sätta plåtar som skruvas i alla innerhörn och så gott som alla belastningsberäkningar är "dubblerade" dvs dubbla mängden ankarskruv, dimensioner m.m.
Då vi kommer ha altaner runt hela poolen så kommer jag sätta ett rejält liggande limträ utmed den långsidan som inte får stagning av huset.
Bifogar ritning på huset med poolrum. Höjderna under huset stämmer dock inte riktigt på ritningarna.
/Torkel

Utloggad Stompen

SV: Träpool
« Svar #4 skrivet: december 05, 2020, 11:08:53:53 »
Visst är det snyggt med riktig mosaik. Samtidigt hamnar ju det mesta under vattnet. Man borde kunna få till något snyggt med riktig mosaik som poolkant och yta runt om men liner i poolen. Men nog tusan tycker jag det ser stadigt ut och med dubbla vattensäkra gips skulle åtminstone jag våga kakla, dock är det bara magkänsla och har ingen erfarenhet av det.

Utloggad Hawelka

SV: Träpool
« Svar #5 skrivet: april 02, 2023, 12:14:29:29 »
Torkel
Såg ditt husbygge på tv. O0
Men hur har det gått med poolen?
Mvh
Hawelka

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan