CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolpump trasig, hjälp med alternativ.  (läst 974 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Moonman

Poolpump trasig, hjälp med alternativ.
« skrivet: september 09, 2023, 10:59:46:46 »
Hej alla!

Håller på och färdigställer en pool som tidigare ägare påbörjade. Upptäcker nu att poolpumpen, en Astralpool Victoria Plus 3-fas, inte fungerar. När man slår på så händer ingenting, inget hummande, och efter några sekunder slår motorskyddet ifrån. Axeln är helt låst. Har försökt lossa på den genom att sätta en spårbits på ett spärrskaft men spåret i axeln går sönder utan att axeln rör på sig. Pumpen har varit med om minst en översvämning vilket jag antar kan påverka.

Som jag ser det så har jag tre alternativ och jag behöver hjälp med vad som är det vettigaste:
  • Lämna in pumpen på reparation. Jag vet dock inte hur gammal den är, när den senaste fungerade och så vidare. Den har förmodligen stått i över 10 år.
  • Köpa en ny 3-fas pump. All el och allt är redan draget för att jag ska kunna styra pumpen med Home Assistant baserat på elpriset, kanske borde den gå dygnet runt?
  • Köpa en pump med variabel hastighet. Har en Hayward Control Station, dock inte testad eller installerad. Antingen köpa en kompatibel med Control Station, verkar ganska dyra, eller köpa en som har styrningen inbyggd. Finns det någon vinst med att styra pumpen via Control Station, kan man styra via appen?
Vi funderar på att skaffa solceller om det påverkar de ekonomiska kalkylerna.

Tusen tack till alla som hjälper mig i djungeln!

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Poolpump trasig, hjälp med alternativ.
« Svar #1 skrivet: september 12, 2023, 09:35:31:31 »
Jag skulle demontera pumpen och inspektera skicket på ingående delar. Kanske räcker det att byta lager och axeltätning så sparas ganska mycket pengar som säkert behövs för annat. Det finns filmer på internet och en del skrivet här på forumet om renovering av cirkulationspumpar.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag