VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Fuktproblem i teknikrum i Kroatien  (läst 1266 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kroatienhuset

Fuktproblem i teknikrum i Kroatien
« skrivet: augusti 20, 2023, 14:41:51:51 »
Hej, första inlägget här hos er mer erfarna pool ägare.

Bakgrund.
Har ett litet enkelt sommarhus i Kroatien och byggde förra året en pool. Lokal firma med allt vad det innebär i Balkan.
Gjuten med mosaik invändigt 7x3 meter. Supernöjd med allt.
I ena kortsidan ligger ett litet teknikrum 3x1,5 meter. Samma djup som poolen med pump och sandfilter.
Teknikrummet mår man via en lucka och stege ner.

Körde poolen hela förra säsongen men har nu i år fått lite utmaningar. I Teknikrummet blir otroligt fuktigt. Kondens samt jag tror att luckan har läckt in lite vatten när det varit kraftigt regn.
Enda ventilationen är ett litet hål utan fläkt etc. Räcker det att sätta in en fläkt tror ni eller är det avfuktare som gäller?

Notera att huset är i Kroatien, aldrig frost och uppåt 35 grader på sommaren. Poolen toppar på 31 grader när det steker på.




Poolgiganten

Utloggad Kroatienhuset

SV: Fuktproblem i teknikrum i Kroatien
« Svar #1 skrivet: augusti 20, 2023, 14:46:51:51 »
Lite bilder. Gallret i gruset är enda ventilationen ut. Som synes är det en jävulskt tung lucka ner i teknikrummet.
Hänger kondens i taket och rinner på väggarna vilket inte känns magiskt bra.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Fuktproblem i teknikrum i Kroatien
« Svar #2 skrivet: augusti 21, 2023, 09:05:01:01 »
Det kondenserar på de kallaste ytorna i rummet.
Om det kondenserar i tak och lucka så är det för att de är kallast.
Kanske kan fungera om du isolerar taket och luckan med frigolit som limmas?
Och försöker täta så mycket som möjligt så du inte tillför fukt utifrån.
Det mesta som har med pooler att göra tål så så att säga fukt bra, mest plast.
Elmotorn och sånt som kan vara känsligt värms av driften som sådan, så det bör inte kondensera i motorn eller kopplingshuset i alla fall, så det viktigaste borde vara att skydda kopplingslådor mot droppande vatten.
Jag misstänker att det är svårt att helt slippa problem med kondens, lite beroende på årstid förstås.
När det är varmare ute än i rummet så tillför du bara mer fukt om du ventilerar mer.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Fuktproblem i teknikrum i Kroatien
« Svar #3 skrivet: augusti 21, 2023, 10:13:36:36 »
Kan det vara regnvatten som rinner in genom ventilationsluckan? En plåthuv över luckan kanske hjälper något. Kortsidan som vetter mot poolen borde få samma temperatur som poolen. Vi har pumprummet under poolen och där är det drygt 30 grader C som i poolen.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Fuktproblem i teknikrum i Kroatien
« Svar #4 skrivet: augusti 21, 2023, 10:38:36:36 »
Jo, regnvatten är det förstås bra om du kan bli av med, men i övrigt får du tänka att det är temperaturskillnader som gör att fukten fälls ut på de kallaste ytorna, och att det kan variera mellan olika årstider.
När det är kallare i luften ute, än i maskinrummet, borde ni inte ha kondensproblem, om det inte är regn som tillför fukt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Kroatienhuset

SV: Fuktproblem i teknikrum i Kroatien
« Svar #5 skrivet: augusti 22, 2023, 22:32:42:42 »
Tack för svaren. Jo jag misstänker att luckan inte håller helt tätt. Den ligger i fas med stensättningen/marken när den är stängd så jag misstänker att plask och regn hittar ner.

Steg 1 är att bygga ett tak över befintlig lucka, som regnskydd med en upphöjd list runt hålet ner så att det som rinner på plattorna inte smyger ner.

Jag tänkte att det är bra med mer ventilation men nu har ni fått mig att tänka om eftersom jag bara då drar in ännu mer varm och potentiellt fuktig luft.

Utgör frigoliten en brandfara om jag limmar in skivor med detta på tak och möjligtvis väggar?

Hyr ut huset i perioder när vi inte är där så jag har lite svårt att ha koll hur vilda gästerna är i poolen.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Fuktproblem i teknikrum i Kroatien
« Svar #6 skrivet: augusti 24, 2023, 07:50:51:51 »
Visst, det är ju ett brännbart material, men så vitt jag kan se är väl hela rummet i betong, så det borde ju inte kunna sprida sig, har det börjar brinna så mycket i rummet att "taket" antänds så har det ju antagligen brunnit upp rätt mycket där inne redan?
Men visst, säg att det börjar brinna i pumpen av någon anledning och det blir så varmt att frigoliten smälter och droppar ned på brandhärden så kan det ju så att säga föda elden med mer bränsle.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag