Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Spabad löser ut huvudsäkringar  (läst 958 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mikeyboy123123

Spabad löser ut huvudsäkringar
« skrivet: augusti 09, 2023, 09:43:13:13 »
Hej, mitt spabad har sedan några veckor tillbaka börjat lösa ut husets huvudsäkringar. Till saken hör att jag installerade solpaneler tidigare i våras och i samband med det ökade jag huvudsäkring från 20 till 25A. Jag har testat att koppla ur olika delar på spabadet inklusive de tre faserna men så fort jag kopplar in en eller flera faser till spabadet så går en eller två av mina tre huvudsäkringar/proppar i kombination med att spabadets automatsäkring löser ut enligt nedan. Någon som har en idé om vad jag ska göra? Är det bara att ta hit en generell elektriker som får kolla vad felet kan vara eller bör jag ta hit en servicekillw för spabadet i första hand tror ni?

Fas 1 inkopplad på spabad, då gick automatsäkring spabad och huvudsäkring 1

Fas 2 inkopplad på spabad då gick automatsäkring spabad men ingen huvudsäkring

Fas 3 inkoppöqd på spabad då gick automatsäkring spabad och huvudsäkring 1 och 3


Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Spabad löser ut huvudsäkringar
« Svar #1 skrivet: augusti 09, 2023, 15:14:07:07 »
Det låter väldigt egendomligt. Du säger att "spabadet inkopplat på fas X", innebär detta att spabadet är enfasigt och bara ansluts med en fas (ovanligt, spabad har så pass hög effekt att de normalt ansluts trefasigt. Det som förvånar mig mest är att TVÅ huvudsäkringar löste när du anslutit endast en fas till spabadet. Detta bör vara omöjligt om problemet verkligen ligger helt i spabadet. Eller hade du mer än en fas ansluten vid det fallet då två huvudsäkringar löste ut ? Om du t.ex. skulle ha ett fall att spavärmaren fått en kortslutning (inte så ovanligt) skulle huvudsäkringar 1 och 3 kunna gå om det var kortslutning mellan dessa faser och värmaren var ansluten till dessa. Men med endast en fas inkopplad borde det inte kunna hända.

Hur reagerar din jordfelsbrytare vid dessa tillfällen ? Om den inte reagerar alls borde du först kontrollera om den fungerar över huvud taget. Tryck till en börja med på testknappen och se vad som händer. 

Utloggad mikeyboy123123

SV: Spabad löser ut huvudsäkringar
« Svar #2 skrivet: augusti 10, 2023, 09:56:58:58 »
Hej Erica,

Tack för din input. Spabadet är trefas och det jag menade var att jag har kopplat ur alla faser på spabadet och även kopplat bort värmare och cirkulationspumpen. Då löser inga huvudsäkringar ut. Sedan har jag börjat med att koppla in en fas i taget på spabadet för att försöka lokalisera problemet. Det märkliga då är att jordfelsbrytaren löser aldrig ut medan automatsäkringen löser ut vid inkoppling av såväl fas 1, fas 2 eller fas 3 och det ännu märkligare är att om jag bara kopplar in fas 2 på spabadet så löser ingen huvudsäkring ut, men om jag kopplar in enbart fas 1 löser huvudsäkring 1 ut och om jag kopplar in enbart fas 3 löser huvudusäkring 1 och 3 ut (hur det ens är möjligt förstår jag inte)

Utloggad Erica

SV: Spabad löser ut huvudsäkringar
« Svar #3 skrivet: augusti 10, 2023, 20:55:21:21 »
För att ta del i sänder: om jordfelsbrytaren inte löser ut så finns bara två möjligheter: antingen är felet fas-fas eller fas-neutral, alternativt så är jordfelsbrytaren defekt. Ett fel som löser ut en huvudsäkring är ca 1000 gånger större än vad som får jordfelsbrytaren att lösa ut. Har du testat om den fingerar ?

Sedan om du endast ansluter fas 3 till spabadet och badet inte alls är kopplat till övriga faser så löser ändå huvudsäkringarna för L1 och L3 ut. Detta kan inte orsakas av enbart spabadet. Men du nämnde att du har solcellsanläggning och därmed en växelriktare. Det skulle kunna vara så att inkopplingen av spänning till fas L3 ger en kraftig strömstöt i denna fas, mot neutral i så fall om nu inte din jordfelsbrytare är sönder, i så fall kan det ju också vara ett jordfel. Strömstöten ger då först en spänningsdip på L3, direkt följd av nollspänning på samma fas. Möjligen kan detta störa din växelriktares kommutering så att denna kommer i något skumt läge som i sin tur får huvudsäkringen på L1 att följdutlösa. Sådana fel är svåra att undersöka eftersom det är transienta fel med kort varaktighet. Har ditt spabad fungerat ok tidigare och ingen omkoppling gjorts (frågar för att utesluta inkopplingsfel, typ att man förväxlat fas/neutral eller fas/jord) ?  Har du testat att koppla ifrån din solcellsanläggning helt och sedan upprepa de prov du gjorde förut ? Det verkar som om något annat i huset måste vara medskyldigt med tanke på att det sker en säkringsutlösning på en ej ansluten fas.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Spabad löser ut huvudsäkringar
« Svar #4 skrivet: augusti 11, 2023, 07:42:37:37 »
Kan det inte vara så att fas 3 kortsluter mot fas 1 på något sätt?
Då kan väl båda säkringarna lösa ut.
Det märkliga då är ju att bara säkring 1 löser ut om man ansluter fas 1, säkring 3 borde lösa ut då också kan man tycka, OM inte problemet är att fas 1 kortsluter MER mot neutral ledare än mot fas 3.
Alltså, L1 är kortsluten mot Neutral, och L1 är kortsluten mot L3, när man ansluter L1 så går strömmen till Neutral och löser ut säkringen.
När man ansluter L3 så går strömmen mot L1 och vidare till neutral och båda säkringarna löser ut.

Det svåra är att förstå vad i badet som kan orsaka ett fel som detta om både värmare och cirkpumpar (som dessutom som regel är enfas) är urkopplade.
Det borde ju i så fall betyda att det är något si själva ellådan som brunnit rejält och orsakat en massa fel i den.
Jag förutsätter att man öppnat ellådan och gjort en okulärbesiktning, annars är det dags för det.

Det framgår inte heller om detta kom exakt i samband med installationen av solcellerna och frekvensomriktaren eller ej, den informationen kunde också vara vägledande.
Har det inte fungerar alls efter den installationen så är det nästan säkert nåt som är felkopplat.
Jag skulle råda till största försiktighet vid kontakten med all elutrustning i hemmet i så fall, tills felet är åtgärdat.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Spabad löser ut huvudsäkringar
« Svar #5 skrivet: augusti 12, 2023, 02:57:28:28 »
OM fas L3 kortsluter mot L1 så är ju det betydelselöst om kortslutningen finns i spat och fas L1 inte ens är ansluten till detta. Då måste ju det vara någon annan stans i huset som den kortslutningen finns. Jag kan möjligen tänka mig att ett fel i fas L3 (i spat) skulle kunna ge en sådan störning (spänningsdip, asymmetri) i hela husets system att det i sin tur stör kommuteringen i växelriktaren så att denna felfunktionerar - DEN är ju fortfarande ansluten till samtliga faser och felaktig tändning mot två faser samtidigt kan ju helt klart kunna ge kortslutning den vägen. Men jag kan inte tänka mig att något fel i spat skulle kunna i sig självt lösa ut två huvudsäkringar när endast en fas är ansluten till spat.  Återstår då möjligheten att spat är felkopplat (förväxling av neutral och fasledare), men det verkar osannolikt efter som det fungerat tidigare och det inte står något om någon ändring där. Jordfel kan man ju utesluta om som sagt inte jordfelsbrytaren är trasig. Solcellsanläggningen borde inte kunna vara felkopplad, det skulle ha visat sig direkt när man startade upp den, växelriktarna detekterar normalt om man inte har en korrekt trefasanslutning på nätsidan, det borde ge en felsignal direkt. Men att testa spat med solcellsanläggningen avställd borde direkt visa om den är inblandad i problemet.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag