VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Livlina / strul med sandfiltret  (läst 812 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Magnus 124

Livlina / strul med sandfiltret
« skrivet: april 21, 2018, 14:50:44:44 »
Hej. jag har en pool 8X4 med bl.a  ett hayward sandfilter som gått kanon i alla ( 8 ) år som vi haft pool. Köpt ny pump i fjol då den gamla gjorde patron ur. Nu till mitt dilemma: <help>
Jag har startat upp poolen enligt konstens alla regler men så fort jag kör igång pumpen går jordfelsbrytaren. Jag har lokaliserat felet till att, tror jag, vara kopplat till sandfiltret för när jag kör det i circulation går det runt men när jag skall köra på normalläget eller backwash går jordfelsbrytaren. Kan det vara så att, jag har nedgrävda rör till luftvärmepumpen, det är fryst i rören? Borde ju inte vara det m.t.p att circulation fungerat..  Jag har sökt runt men inte hittat något klokt svar.

Någon som har en klok ide?

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Livlina / strul med sandfiltret
« Svar #1 skrivet: april 21, 2018, 22:24:24:24 »
Att jordfelsbrytaren löser ut pekar på ett elektriskt fel, inte några frusna rör eller liknande. Att det fungerar i cirkulation verkar ju märkligt, med tanke på att en centrifugalpump drar mer effekt vid stort flöde (=litet mottryck) än om flödet stryps av någonting. Och varken stort eller litet flöde i pumpen borde kunna få jordfelsbrytaren att lösa ut. Den skall ju bara lösa ut om ström flyter till jord, ingenting annat. En möjlighet skulle kunna vara internt läckage i pumpen. Om du får för stort mottryck kanske vatten tränger igenom vid axeltätningen och in i själva elmotorn, vilket skulle ge ett jordfel, vilket då jordfelsbrytaren löser ut för. Möjligen skulle det kunna finnas någon annan läcka i kombination med el - t.ex. en intern läcka i en termostat, som blir sådan att det när trycket stiger blir det genomläckage till elsidan på komponenten och därmed jordfel.

För att kunna mäta upp jordfel behöver du en isolationsprovare ("megger"). Ett vanligt universalinstrument ger inte någon tillförlitlig information förrän felet gått väldigt långt, eftersom man i ett sådant instrument mäter med mycket låg spänning.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag