CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vad passar oss?  (läst 10823 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vickeva

Vad passar oss?
« skrivet: mars 12, 2008, 21:58:50:50 »
Hej på er
Jag har försökt söka mig till ett svar här bland alla era inlägg, men det är inte så lätt för en total nybörjare..

Vi håller på att bygga ett hus (http://humlebacken.blogg.se) och vi har bestämt oss för ett trädäck som går "från huset" och runt poolen om ni förstår. Vi vill ha en pool som är 4x8 (standardstorlek?) och där vi ska ha den är det bara sandjord. Grundvattnet står rätt högt på sina ställen så det lär väl bli till att pumpa medan vi gräver..
Kan någon säga vilken pooltyp som skulle passa oss? Berätta gärna fördelar och nackdelar med de olika typerna också. Om här finns någon som har byggt i samma område är det ju ett extra plus att höra vad ni har stött på för problem.

Poolgiganten

Utloggad kuba66

SV: Vad passar oss?
« Svar #1 skrivet: mars 12, 2008, 22:18:09:09 »
Hej jag är helt säker på att  en glasfiberpool från SanJuan skulle passa dig. Läste att dom är 17 gånger starkare en betongpooler och att dom kommer i ett helt stycke.Sök på nätet så får du mera information.

Utloggad Steffe

SV: Vad passar oss?
« Svar #2 skrivet: mars 12, 2008, 22:47:15:15 »
Hmmm, att en glasfiberpool skulle vara 17 ggr starkare än betong låter humbug lång väg. Tror det var någon annan på det här forumet som hade en glasfiberpool som "poppade" upp pga av högt grundvatten. Blev båt istället för pool då...;)...

Nej, skämt och sido. Oavsett pooltyp så måste du göra en grundvattenssänkning/pumpgrop. Personligen skulle jag rekommendera en poolstomme i ett material som inte tar skada av att ligga konstant vilket din pool kommer att göra pga av det höga grundvattnet. Leta efter leverantörer av betongpool-, PP-pool eller PE-pool t ex.


Utloggad LarsB

SV: Vad passar oss?
« Svar #3 skrivet: mars 13, 2008, 18:18:10:10 »
Hej!

För att reda ut eventuella frågetecken om San Juan glasfiberpooler så klistrar jag in texten från San Juans hemsida i USA och länken till texten är följande: http://www.sanjuanpools.com/construction.html

Lycka till med ditt poolköp vilket märke eller sort du än väljer.

/Lars Beckman

One of the truly unique features of fiberglass pools by San Juan Products is their molded one-piece construction which enables them to be installed in only a fraction of the time it takes to construct and outfit a concrete pool. A typical San Juan pool can be up and running within one to two weeks of its arrival at a homesite.
When the pool excavation is completed, the excavated floor is compacted with sand and water and graded to the contour of the pool bottom. The one piece fiberglass pool is then set in place and filling begins. As the pool fills with water, construction sand is water-compacted around the outside of the pool to lock it into place.

While this process is in progress, the plumbing installation, equipment set, and electrical connections are completed. Deck installation, yard cleanup and pool operation instructions complete the process.

The ability of a San Juan pool to flex without losing strength is especially important areas where the ground tends to shift. Fiberglass pools are 17 times stronger than concrete, with a tensile strength of 11,300 pounds per square inch. This means it would take 11,300 pounds of pull to fracture one square inch of a San Juan pool. This flexible strength allows the pool to expand or contract with the earth without being damaged. Because the tile trim is secured to the pool with silicone adhesive and silicone grout, the tile will flex with the pool. The silicone grout is also impervious to stains and algae growth.

« Senast ändrad: mars 30, 2011, 12:35:19:19 av Rickard »

Utloggad vickeva

SV: Vad passar oss?
« Svar #4 skrivet: mars 13, 2008, 18:43:01:01 »
PP-pool eller PE-pool
Vad är det?

Utloggad Steffe

SV: Vad passar oss?
« Svar #5 skrivet: mars 13, 2008, 20:08:36:36 »
PP-pool eller PE-pool
Vad är det?

PP-Pool = Poolstomme tillverkad i polypropen (polypropylen)
PE-Pool = Poolstomme tillverkad i polyeten

PP används t ex till förpackningar, kopplingar till VA osv. medan PE används t ex till vatten- och avloppsrör, PEM-slang, kopplingar till VA osv.

Personligen hade jag nog valt PE då den har en lägre glastemperatur än vad PP har. PE har en elasticitet enda ned till -50°C medan PP blir sprött när temperaturen går under -10°C. Dock skulle jag nog tro att detta endast är relevant beroende på vart i landet du bor.

« Senast ändrad: mars 13, 2008, 20:12:03:03 av Steffe »

Utloggad Steffe

SV: Vad passar oss?
« Svar #6 skrivet: mars 13, 2008, 20:10:50:50 »
Hej!

För att reda ut eventuella frågetecken om San Juan glasfiberpooler så klistrar jag in texten från San Juans hemsida i USA och länken till texten är följande: http://www.sanjuanpools.com/construction.html

Lycka till med ditt poolköp vilket märke eller sort du än väljer.

Lars Beckman

One of the truly unique features of fiberglass pools by San Juan Products is their molded one-piece construction which enables them to be installed in only a fraction of the time it takes to construct and outfit a concrete pool. A typical San Juan pool can be up and running within one to two weeks of its arrival at a homesite.
When the pool excavation is completed, the excavated floor is compacted with sand and water and graded to the contour of the pool bottom. The one piece fiberglass pool is then set in place and filling begins. As the pool fills with water, construction sand is water-compacted around the outside of the pool to lock it into place.

While this process is in progress, the plumbing installation, equipment set, and electrical connections are completed. Deck installation, yard cleanup and pool operation instructions complete the process.

The ability of a San Juan pool to flex without losing strength is especially important areas where the ground tends to shift. Fiberglass pools are 17 times stronger than concrete, with a tensile strength of 11,300 pounds per square inch. This means it would take 11,300 pounds of pull to fracture one square inch of a San Juan pool. This flexible strength allows the pool to expand or contract with the earth without being damaged. Because the tile trim is secured to the pool with silicone adhesive and silicone grout, the tile will flex with the pool. The silicone grout is also impervious to stains and algae growth.




Nummer 1: Du vet att det är draghållfastheten de nämner?
Nummer 2: Jag tror inte reklam och annonsering är tillåtet här på forumet om du inte betalat reklamplats.
« Senast ändrad: mars 30, 2011, 12:37:31:31 av Rickard »

skanelars

  • Gäst
skanelars
SV: Vad passar oss?
« Svar #7 skrivet: mars 13, 2008, 22:03:53:53 »
Till Steffe
Vad har du för baskundskaper när du uttalar dig om PP material resp PE material som lämpligt till pooler. Ange källan tack. Du borde göra en mer noggran undersökning om respektive plaster innan du uttalar dig. En UV-stabiliserad PP-copolymer som är en sampolymer mellan PP och PE och har en användingstemp mellan 90 grader plus till 40 grader minus har mycket goda kemikaliskan egenskaper. Tror du att bilindustrin skulle våga använda PP-Co i sådana utsatta produkter som stötfångare om inte materialet skulle kunna klarar slagsegheten i kyla. PE är klart olämplig som Poolmaterial liksom en standard polyester. Även en PVC liner har starka begränsningare framförallt i temperaturområdet över + 28 grader då PVC mjukgörararen börjar emigrerar och gör PVC linern spröd.

Utloggad Steffe

SV: Vad passar oss?
« Svar #8 skrivet: mars 13, 2008, 22:12:33:33 »
Till Steffe
Vad har du för baskundskaper när du uttalar dig om PP material resp PE material som lämpligt till pooler. Ange källan tack. Du borde göra en mer noggran undersökning om respektive plaster innan du uttalar dig. En UV-stabiliserad PP-copolymer som är en sampolymer mellan PP och PE och har en användingstemp mellan 90 grader plus till 40 grader minus har mycket goda kemikaliskan egenskaper. Tror du att bilindustrin skulle våga använda PP-Co i sådana utsatta produkter som stötfångare om inte materialet skulle kunna klarar slagsegheten i kyla. PE är klart olämplig som Poolmaterial liksom en standard polyester. Även en PVC liner har starka begränsningare framförallt i temperaturområdet över + 28 grader då PVC mjukgörararen börjar emigrerar och gör PVC linern spröd.

Som gammal ingenjör verksam inom VVS/VA branschen (även offentliga bad) så har man samlat på sig ganska bra materialkunskaper.

När jag refererar till PP och PE pooler så pratar jag stommarna. De varianter jag sett (vet ej om de säljs i Sverige) kläs med liner som uppenbarligen fungerar bra i det svenska klimatet då poolvattnet sällan blir över +30°.

För källa så kan man som alla gör nu förtiden hänvisa till t ex Wikipedia...;)

http://sv.länkar till wikipedia accepteras ej på grund av dålig hantering från deras moderatorer/wiki/Polypropylen
http://sv.länkar till wikipedia accepteras ej på grund av dålig hantering från deras moderatorer/wiki/Polyeten
« Senast ändrad: mars 13, 2008, 22:16:51:51 av Steffe »

skanelars

  • Gäst
skanelars
SV: Vad passar oss?
« Svar #9 skrivet: mars 13, 2008, 22:18:19:19 »
Ock vad säger då din källa om sampolymern PP-Copolymer? Den vill jag också att du publiserar

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag