Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vad passar oss?  (läst 10824 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Steffe

SV: Vad passar oss?
« Svar #10 skrivet: mars 13, 2008, 22:22:26:26 »
Om du inte läste det tidigare så rekommenderade jag PP-pool, men det verkar som jag trampat på en öm tå.  <hmm>

Poolgiganten

skanelars

  • Gäst
skanelars
SV: Vad passar oss?
« Svar #11 skrivet: mars 13, 2008, 22:34:53:53 »
Jag är kemist och polymeringenjör och jag tycker ditt inlägg var vilseledande för vanliga människor. Din hävisning till källan wikipedia gäller en PP-Homo och den plastern används i princip bara för innomhusbruk, dock har även PP-Co börjat användas mer och mer för innomhusprodukter typ förpackningar då de många gånger skall tåla lagring av livsmedel i frysen. Du använder också plastens glastemperaturen som ett mått på slagsegheten vilket egentligen borde användas på E-modulen och att använda glastempertaturen för ett mått på slagsegheten på en olefin och framförallt på en olefin som är en sampolymer ar absolut felaktigt.

Utloggad Steffe

SV: Vad passar oss?
« Svar #12 skrivet: mars 13, 2008, 22:41:35:35 »
Kära Lars,

Jag vet inte vilken pool det är du säljer, men jag tror inte det är densamma jag pratar om. Vänligen se länken nedan. Jag har som sagt var aldrig sett denna i Sverige utan bara sett den ståendes på alla mässor jag varit på. De enda tillverkare jag sett av dem heter Procopi (PPP-pool) och Astral pool (Moon pool). Finns säkert många fler, men det är dem jag kommer på spontant. Länken visar baksidan av poolstommen...

http://www.eurospapoolnews.com/img/procopi-ppp.jpg

Bara för att reta alla som säljer förfabricerade pooler så slänger jag ut med ett påstående att inget slår en gjuten betongpool... ;D


skanelars

  • Gäst
skanelars
SV: Vad passar oss?
« Svar #13 skrivet: mars 13, 2008, 22:58:34:34 »
Du har inte bara trampat på min ömma tå som yrkesmann, utan du har ordentligt stampat på den när du går ut med felaktig informatiom i detta forumet om olika plasters egenskaper.
Bara för din information så har jag sedan 12 år har jag en Miami kidny och håller just på med att byta min liner. Detta kommer jag senare i vår att göra en bildserie på detta forumet. Tidigare hade jag en kaklad betongpool som efter 8 år fick en spricka i betongen och då började armeringen rosta innifrån och då var det roliga slut. Jag önskar mig idag att jag hade en underhållsfri pool även efter 15 - 20 år

Utloggad Steffe

SV: Vad passar oss?
« Svar #14 skrivet: mars 13, 2008, 23:10:09:09 »
Glömde väl nämna att när jag nämnde betongpool så menar jag en betongpool med platssvetsad armerad liner såklart.  ;)

Att sätta glasmosaik eller kakla en pool i det svenska klimatet är givetvis snyggt som attan, men kräver underhåll.

Var det den typ av PP-pool jag hänvisade till som du hade i åtanke?

Den enda andra typen av pool tillverkad i PP (tror jag det var PP) är någon form av pool som svetsas ihop på plats. Såg någon variant av detta för en massa årsedan. Verkade dock problem med svetsningarna då det blev läckade, men det kan väl bero på att tjeckerna som utförde arbetet slarvade. Om jag inte minns fel så var det väl BeQu (Folkpool Skåne) som började importera sådana för en massa årsedan.


Utloggad jthy

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Trosa
  • Antal inlägg: 52
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Polyfaser Samos <> 3.64 x 8.88 x 1.50 <> Baquacil
    • Visa profil
SV: Vad passar oss?
« Svar #15 skrivet: mars 13, 2008, 23:57:40:40 »

För att återknyta till den ursprungliga frågan, även om hetsiga debatter om vem som kan flest plastförkortningar är kul att läsa, kan jag berätta att vi gjorde en liknande resa förra året och fastnade för just en glasfiberpool. Vi har en lerig tomt nära en å med risk för grundvatteninträngning.

Vi valde en pool från Polyfaser kanske främst för att firman som sålde den poolen även åtog sig att gräva ner den med totalansvar för hela projektet. Vår leverantör Interpools håller till i Åkersberga men jag vet att det finns återförsäljare i Skåne.

Beträffande glasfiberpoolen som "ploppade upp" så var det nog tur att det var en glasfiberpool. Bara att gräva ner igen.

En glasfiberpool skulle fungera för dig. Men viktigast är nog att få tag på en poolbyggare som kan mark och kan anpassa underarbetet därefter. Vi har gjutna betongbalkar i botten och kättingar som håller ner poolen för säkerhets skull. Men för att det ska bli lyftkraft i en vattenfylld glasfiberpool måste det bli väldigt väldigt högt vatten runt om...
Säga vad man vill om den svenska sommaren, men det är den bästa dagen på hela året.

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Vad passar oss?
« Svar #16 skrivet: april 02, 2008, 22:34:36:36 »

Mm grundvatten och glasfiberpooler ska man nog inte kombimera.
Även jag minns den där strängen om poolen som poppade upp och så när flöt iväg...
fick väl förtöjas omgående...

Men de kanske funkar perfekt där grundvattnet står lågt...

Smaken är som baken, men jag skulle definitivt satsa på gjuten pool
finge jag göra om alltihop och hade massor med stål i fickan...
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag