VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Äntligen har jag valt!  (läst 4477 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr D

Äntligen har jag valt!
« skrivet: september 29, 2006, 21:58:53:53 »
Hej alla!
Vilken underbar sida! Tack för all hjälp!
Äntligen har vi bestämt oss och beställt en pool från svenskapoolfabriken.  <antman>
Nu har man 1000 frågor!!

1) Är det någon som kan beskriva hur jag ska placera in och utlopp från solfångaren?
2) Hur placerar jag de 2 utloppen och ytvattenrenaren som som går till reningsverket?

Vad ska jag tänka på vad det gäller det funktionella och det estetiska!

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Äntligen har jag valt!
« Svar #1 skrivet: september 29, 2006, 22:24:05:05 »
Hej Mr D och välkommen! :)
Va kul att du blivit poolägare!! <antman>
Svenska poolf. har förstansade hål i ramen för in och utlopp, lampan och även till solfångarna.
När du får poolen så följer det med en monteringsanvisning, den är väldigt utförlig.
Hur de ska sitta beror även på om du valt till trappa.

Det man ska tänka på är var man ska sätta lampplåten, den ska lysa bort från ev. uteplats, för att inte blända.

Vilken storlek blev det?
Fråga på!
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Mr D

SV: Äntligen har jag valt!
« Svar #2 skrivet: september 29, 2006, 22:49:26:26 »
Det blev en 4x7 med halvrund pooltrappa som jag planerar att sätta på den ena kortsidan.
Ska man försöka sätta inloppen på ena kortsidan och utloppen på den andra kortsidan?

Utloggad Fia

SV: Äntligen har jag valt!
« Svar #3 skrivet: september 29, 2006, 22:55:17:17 »
Ja. Det brukar vara två inlopp så då kanske det passar att sätta inloppen på var sida om trappan och utlopp på andra kortsidan. Var solfångar inloppet ska sitta vet jag inte men utloppet ska vara bredvid ytvattenrenaren. Jag tror att man kan sätta plåten med solfång. inloppet sist på långsida mot inloppen och trappan.
Är osäker, för jag har inte trappa själv. :) Det står säkert i monteringsanvisningen. :)
« Senast ändrad: september 29, 2006, 23:01:18:18 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad B L K

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 118
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Livet börjar vid 32grader i poolen .... :-)
    • Visa profil
SV: Äntligen har jag valt!
« Svar #4 skrivet: september 29, 2006, 23:42:19:19 »
Ville bara säga att jag oxo precis fick hem min nya pool från Svenskapoolfabriken 4x7 med halvrundtrappa. Det var som att läsa sina egna frågor Mr D  . Nu kan vi säkert ha nytta av varandras frågor under byggtiden och hoppas på många bra tips från alla pooolare  ::) här på forumet.
En fråga  till dig Mr D  Vad tog du för poolskydd och sarg?
Mvh:Nybörjaren

Utloggad Mr D

SV: Äntligen har jag valt!
« Svar #5 skrivet: september 30, 2006, 09:50:45:45 »
Nybörjaren,

Vad bra! Perfekt!
Jag valde det mekaniska poolskyddet med utväxling men beställde ändå det standard poolskydd som ingår för att utnyttja det på vintern.
Vad det gäller sarg så ändrade jag inte från standard sargen, så det kommer att vara den tryckimpregnerade furun.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Äntligen har jag valt!
« Svar #6 skrivet: september 30, 2006, 11:15:41:41 »
 O0 Gratulerer med pool begge 2, husk å forevige bygge prosessen med bilder. Hvilken oppvarming blir det?

Utloggad Mr D

SV: Äntligen har jag valt!
« Svar #7 skrivet: september 30, 2006, 18:53:57:57 »
För min del blir det uppvärmning med solpaneler (ca 17kvm) och som backup elvärme.

Utloggad Lo

SV: Äntligen har jag valt!
« Svar #8 skrivet: oktober 01, 2006, 17:00:18:18 »
Hej,
inloppet från solfångaren bör man placera vid något av de två inloppen som finns. Utloppet till solfångaren bör man placera intill ytvattenrenaren. Lycka till ! Och ring gärna supporten!

Utloggad B L K

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 118
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Livet börjar vid 32grader i poolen .... :-)
    • Visa profil
SV: Äntligen har jag valt!
« Svar #9 skrivet: oktober 01, 2006, 23:02:02:02 »
I Nybörjarens Pool så blev det 5st solpaneler och fjärrvärme växlare 75kwh. Man undrar ju vad man gett sig in på när man fick hem alla pallar med prylar...   ???  Men men mitt bygge får börja i vår när tjälen gått ur. Om bilder så har mina kompisar lovat att montera upp en Webbkamera så dom kan skratta åt mig när jag sliter i gropen. Kan ju vara kul för er andra som är klara att titta på vilket jädrans jobb det var att fixat allt som ni är klar med... <sol>

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan